Meillä on ollut Nanni niminen siilineiti oman käsitykseni mukaan kohta neljä vuotta (siskoni, siilin oikea omistaja, väittää kivenkovaa, että kolme). Ajattelin kirjoittaa tässä ketjussa vähän kaikesta Nanniin liittyvästä ja siksi en laittanutkaan tätä mihinkään tiettyyn kategoriaan, vaan yleiseen keskusteluun.
<br>
<br>Kysäisenpä tässä heti alkuun erinäisiä asioita, jotka ovat huolettaneet minua. Nannilla on jo pidemmän aikaa ollut aika punertava iho. En tiedä mistä se johtuu tai onko se vakavaa, mutta ei se luonnolliselta näytä. Ostimme sitä hoitaaksemme koirille ja kissoille tarkoitettua humilac suihketta (jota Nanni inhoaa yli kaiken), mutta ei se punoitus ole laskenut (pisteenä i:n päälle punertava iho on Nannin mahassa, jota on lähes mahdotonta suihkutella).
<br>
<br>Olen myös jo pidemmän aikaa epäillyt, että Nanni olisi tylsistynyt ja masentunut aktiviteetin puutteen vuoksi. Nannilla on juoksupyörä, josta se pitää ja itse yritän aina jotain kivaa keksiessäni väsätä Nannille uutta tekemistä. Vessapaperirullat eivät juurikaan innosta, ellei sisällä ole naksuja ja kokeilinpa kerran haluaisiko se järsiä vauvan tuttia (luin vinkin täältä), Nanni ei edes haistanut sitä. Eli Nanni vaikuttaa tylsistyneeltä (tai sitten olen vain luulotautinen x)), mutta erilaiset lelut ja aktiviteetit eivät neitiä kiinnosta. Pääsyy epäilyyni, että Nanni on masentunut, johtuu siitä, että Nannia pidetään kädessä ja lattialla erittäin vähän, ehkä kerran tai pari viikossa. Tiedän, että siili kaipaisi päivittäistä liikuntaa juoksupyöränkin lisäksi, mutta pari marsua toisessa huoneessa vievät huutamisellaan kaiken huomion ja leikittyäni niiden kanssa olen niin väsynyt, että ajattelen "kyllä se Nanni nyt tuolla häkissään pärjää" mikä on väärä luulo.
<br>
<br>Viimeisin tempaukseni Nannin elämänlaadun parantamiseksi ja uteliaisuuden lisäämiseksi oli sen häkin täydellinen uudelleensisustus. Nanni oli kesäloman alkupuolella erinäisiä viikkoja vapaana lattiallani juoksentelemassa yötä päivää ja sinä aikana hain ulkoa erilaisia sammallia, ruohotuppoja yms. juurineen multineen ja "istutin" ne Nannin häkkiin. Häkin valmistuttua Nanni oli selvästi haltioissaan tapahtuneesta ja kyllä häkki on varmasti nyt mielenkiintoisempi kuin ennen. Uudessa häkissä ei ole mökkiä, vaan Nanni on saanut etsiä itse oman pesäpaikkansa (heinäkasa, yllätys yllätys). Olen myös yrittänyt pitää ruokakupin poissa häkistä ja sirotella raksuja ympäri häkkiä Nannin etsittäväksi. Matojen etsimisestä on tullut myös kokonaan uusi haaste, kun ne pääsevät nopeasti piiloon sammaleisessa ja multaisessa häkissä. Nanni saa etsiä niitä tosissaan, vaikka ne laskettaisiin sen nenän eteen, ja onpa useita matoja päässyt karkuunkin. Saapahan sitten syödä koppakuoriaisia jossain vaiheessa.
<br>
<br>Olen lähes Nannin tulosta asti ihmetellyt, että miksi se raapii mökissään/pesäkolossaan lattiaa useita kertoja päivässä välillä pitkiäkin (2-5min) aikoja (tämäkin on tukenut ajatustani siilin tylsistymisestä). Nukkuuko siili ja näkeekö se unta, jolloin se raapii unissaan lattiaa, yrittääkö se kaivaa (itse veikkaan tällä hetkellä tätä, sillä Nanni on vähän laajentanut heinäkasan alla sijaitsevaa pesäänsä, nykyään se yltää jo sammaleen ja mullan alle), vai onko se worst case scenarion mukaan masentunut ja turhautuneena raapii pesänsä lattiaa?
<br>Mistä muuten tunnistaa masentuneen/tylsistyneen siilin?
<br>
<br>Nannin ravinto on myös hyvin yksipuolista: raksuja ja matoja. That's it. Olemme yrittäneet syöttää Nannille sirkkoja, lohta, jauhelihaa ja ties minkälaisia siilin erikoisherkkunaminamisekoituksia, mutta vain raksut ja madot kelpaavat neidille. Toisaalta, joskus sisään eksyneet yöperhoset ovat maittaneet Nannille oikein hyvin.
<br>
<br>Lopuksi kysyn, että missäpäin Helsinkiä/lähinnä Hesaa olisi siileistä tietävä eläinlääkäri? Emme ole ikinä käyttäneet Nannia edes yleisessä lääkärintarkastuksessa ja minulta räjähtää kohta pää, kun en saa mielenrauhaa, vaan luulen, että Nanni sairastaa ties mitä. Onko kellään kokemusta noista Tietoa siileistä osion eläinlääkäreistä?
<br>
<br>Kirjoittelen tänne lisää Nannin kuulumisia sitten kun tulee jotain uutta asiaa.
<br>
<br>PS. Anteeksi ehkä vähän sekava viesti, laitan ajankohdan piikkiin.