Elinkustannukset

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Elinkustannukset

ViestiKirjoittaja Liisukka » 12 Heinä 2006, 00:22

Hei! Näiltä sivuilta löytyy hyvin tietoa ja hyvä juttu että keskusteluista löytää hakupalvelulla juuri niitä asioita joita haluaa tietää. Yritin etsiä ja hakea, mutta en löytänyt infoa tällaiseen asiaan: Minkälaisia kustannuksia siilin pitäminen vaatii oston jälkeen? Eläinlääkärit, ruoat, tarvikkeet? Tietysti kulujen jakautumiseen vaikuttaa lääkärikäynnit, joita ei ymmärtääkseni joka kuukausi ole. Osaisitteko sanoa suunnilleen millaisiin ja minkäsuuruisiin pysyviin kustannuksiin pitää varautua? Mitä yleensä lääkärikäynnit (Uudellamaalla) maksaa?
Liisukka
New member

ViestiKirjoittaja Blackrose85 » 12 Heinä 2006, 00:56

sehän riippuu ihan mistä ruokansa ostaa vai kasvattaako jossain määrin itse. lääkärissä käydään kun sille on tarvetta ja hintaanhan vaikuttaa tietty lääkäripaikan hinnat,mitä tehdään ja viikonloppuisin on aina kalliimpaa.siilin ja sen alkutarvikkeiden(juoksupyörän, hiekkalootat ym.) jälkeen pysyviä kustannuksia ovat ainakin kissanhiekka,kylpyhiekka (n.4¤ purkki) ja ruoat. ruokia suosittelen tilattavaksi ulkomailta ja kerralla enemmän postikulujen vuoksi.tulevat halvemmiksi sieltä. kyllä niihin helpostikkin meillä ainakin 100¤ uppoaa kerralla kun on tällähetkellä 6 piikkipalloa viipeltämässä lattialla :). yhtenäistä hintaa en kyllä osaa arvioida mitä menisi esim.kuukaudessa.
Blackrose85
Member

ViestiKirjoittaja tini » 12 Heinä 2006, 01:23

Meillä kasvatetaan hyönteiset itse (4siiliä+poikasia sillon tällön), joten siilien ruokiin ei kulu juurikaan rahaa. Mitä nyt vähän almonaturea(kissanHYVÄpurkkiruoka) tai jauhelihaa lisukkeeksi. Hiekkoihin kuluu rahaa ja jos tarvikkeita (juoksupyöriä, kuppeja, tmv) ostaa uusia, niin tietty niihin. Kertaakaa ei (kopkopkop) ole tarvinnut vielä eläinlääkärin palveluksia käyttää :)
tini
Member

ViestiKirjoittaja MiaE » 12 Heinä 2006, 10:04

No mulla ainaki menee yli 100-150¤ kuussa(tai vähän reilussa vaihtelevasti) ihan vaan ruokiin. Tilataan kimpassa Saksasta ruoat, mutta sen lisäksi ostan eläviä ötököitä eläinkaupasta ja tietenkin raksuja. Elävät maksavat ainakin täällä 0,50c / sirkka ja oiskohan 50g matoja ollut joku 8¤..Voi olla, että jälkimmäisen vedin nyt ihan hatusta. Jotain paljousalennuksia tietenkin voi saada, mutta kalliitahan nuo ovat, jos ei itse malta kasvatella. <br> <br>Niin ja tähän väliin on hyvä laittaa, että mulla on 4 siiliä. <br> <br>Noi pesämökit sun muut maksaa aika paljon, mutta nehän nyt tosiaan menee oikeastaan vain alkukustannuksiin. Mitäköhän mulla meni kaikenkaikkiaan niihin...(Mulla ei ole häkkiä, vaan siilit ovat vapaana, eli mulla on vaan juoksupyöriä ja pesämökkejä)..Oisko 100¤? Tietenki itteki voi rakennella paljon, mutta mä tykkään, että noi ostetut on nätimpiä.
MiaE
Member

ViestiKirjoittaja Salla L » 12 Heinä 2006, 10:09

Eläinlääkärin "peruskäynti" taisi olla jotain 35e luokkaa. Kerran on käytetty kahden vuoden aikana, siili kun ei tarvitse roketteita yms. niin ei tarvitse viedä ellei ole sairas. <br>Ruokaan meillä menee yhdelle siilille n.parikymppiä kuussa. (jauhiksia ja erilaisia säilykehyönteisiä tilattuna ulkomailta) Esimerkiksi jauhelihaa ja pähkinöitä en laske ruokakuluihin, kun ne on aina otettu sivuun meidän ihmisten eväistä. <br>Juoksupyörä taitaa olla kallein tavarahankinta, vaikka itse tekisikin. Lämpömatto (tarvittaessa) maksaa 20-35e, riippuen koosta. Mökit, kupit, fleecet, wc-ja hiekka astiat ei nyt paljoa maksa.
Salla L
Member

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 12 Heinä 2006, 11:06

Pysyvät kustannukset meillä on lähinnä ruoka ja hiekka. <br> <br>Matoihin ei mene juurikaan rahaa kun niitä kasvatan itse enimmäkseen. Noin 5 euron satsilla pärjää kuukauden verran. <br>Raksupussi maksaa 5 euron paikkeilla ja sekin riittää kuukauden tai enemmänkin. <br>Sirkkapurkki kimppatilauksessa 5 euroa. muut ötökät samaa luokkaa. <br>Jauhelihaa, raejuustoa, porkkanasosetta, herne-maissi-paprikaa, ym menee niin vähän että niitä en laske edes kustannuksiksi. <br> <br>Hiekka maksaa muutaman euron kuukaudessa, kylpyhiekka (chinsillan hiekka) ehkä kympin paikkeilla. <br> <br>Lääkärissä ei ole tarvinnut vielä käydä. <br> <br>Mielestäni siilin kustannukset ovat pienemmät kuin kissan tai koiran. <br> <br>Alkukustannuksista suurin on juoksupyörä (50-70 euroa). Fleeset maksaa 3-5 euroa/iso huopa, vessa- ja hiekka-asiat saa ilmaiseksi karkkilaatikoista, kenkälaatikko/pahviloota käy pesämökiksi, ruokakippoja löytää eurolla tarjouksista halpakaupoista. <br> <br>Yhteenvetona arvioisin että noin 100 euroa menee alkuhankintoihin ja 20 euroa kuussa ruokaan. Enemmänkin tietysti saa menemään. Ja siilin hyvä hoito säästää lääkärikuluissa eli tassupesut ja hiustarkistukset päivittäin.
Anitta2
Member

ViestiKirjoittaja Nea » 12 Heinä 2006, 11:13

Tässä nyt on aika hyvin jo asiaa tullutkin ja koska itse en sen tarkempaa kuukausiarviota myöskään osaa sanoa, niin tyydyn toteamaan, että kannattaa tosiaan katsoa, mistä nuo hyönteiset hankkii, koska ne tosiaan ovat siilissä se, mikä maksaa. <br> <br>Jauhomadot kannattaa ehdottomasti kasvattaa itse, koska se on todella vaivatonta. Meillä näitä alkaa olla jo ylimäärin... <br> <br>Myös sirkkojen kasvatusta kannattaa ehdottomasti kokeilla, ei ole hankalaa sekään ja siinä säästää mukavasti. Ja kannattaa huomata, että eläinkaupoissa sirkat tosiaan maksavat jopa 50-70 snt/kpl, mutta esim. verkkokaupasta ulkomailta tilattuna vain 7snt/kpl. <br> <br>Samoin jättijauhomadot maksavat täälläpäin n. 30snt/kpl, kun ne ulkomailta tilattuna saa 3-4 sentillä. <br> <br>Pillarssit, silkkitoukat ja muut erikoisuudet voi sitten ostaa säilykkeinä.
Nea
Member

ViestiKirjoittaja merjah » 14 Heinä 2006, 00:23

Myös matojen ja sirkkojen ruokkiminen maksaa. Salaattia, porkkanoita ym. tuoreruokaa on annettava päivittäin. Kesällähän sirkoille voi antaa vaikka voikukanlehtiä, mutta talvella menee useampi euro viikossa noiden siilin ruokien ruokkimiseen.
merjah
Member

ViestiKirjoittaja maija » 14 Heinä 2006, 04:30

meillä ramses saa rasvatonta hirven jauhelihaa jota saadaan omasta takaa ja sitten herkkuina sirkkoja ja matosia..meillä menee ramseksen kustannuksin noin 30 euroa kuussa(hiekat ja ruuat)..eläinlääkäriä ei ole tarvittu kertaakaan..kopkop:) maissia ramses tykkää syödä joten sitä ostetaan pussi pakkaseen ja laitetaan joka päivä vähän.viimenen purkki silkkitoukkia lähti just eli jos tampereelle sais kimppatilausta niin olisin valmis mukaan:)
maija
Member

ViestiKirjoittaja Liisukka » 17 Heinä 2006, 10:32

Kiitoksia kaikille tiedoista! :) Harkitsen vakavasti siilin ottamista, ja nyt projektinani on tarvittavien tietojen läpikahlaaminen. Parempi ottaa etukäteen selvää asioista.
Liisukka
New member

ViestiKirjoittaja simppuli » 11 Elo 2006, 18:21

-Royal Canin ruoat maksaa kai n.3-7¤ pussi <br>jauhomadot maksaa 2¤ 20g <br>Kuivatut kalat maksaa jotain siinä 3:en ¤:n paikkeilla <br>Kissanhiekat n. 4-8¤ <br>Juoksupyörä 40-75¤ <br>Ja taloon menee varmaan se(tarvikkeineen) 100-300¤ Saa tietenkin enemmänkin kulumaan
simppuli
Member

ViestiKirjoittaja tini » 12 Elo 2006, 03:56

Ja jauhomatojen lisäksi siili kaipaa muitakin hyönteisiä ravinnokseen...
tini
Member

Paluu Siilikeskustelu