Tyttösiilimme Hermione on todella hellyydenkipeä ja luottavainen. Nostin nytkin sen syliini ja tässä se nauttii pää ja nenä pystyssä hellistä ja rauhallisista sivelyistäni. Tyttö on ostettu eläinkaupasta, jossa se sai nauttia joka päivä myyjien huomiosta ja olen kyllä melko varma, että sitä on kohdeltu Ruotsissa kasvattajallaan yhtä hyvin. Tämä siili ei mene kerälle, kun sen nostaa sylkkyyn, se ei edes tuhahda. En muista, että se olisi edes koskaan nostanut otsatukkaansa minulle. Mutta vieraiden kanssa se on varovaisempi ja erottaa heti tuoksusta vieraan käden ja säpsähtelee silitysyrityksiä. On todella auvoista itsellekin silitellä tällaista otusta, kun tietää että kosketus tekee niin gutaa että
<br>
<br>Poikasiilimme on asunut meillä vasta vajaan kuukauden. Se on huomattavasti varovaisempi ja lähtee mieluummin livohkaan kuin jää katsomaan mitä sille aiotaan tehdä. Kunnioitan sen erilaista luonnetta enkä pakota sitä mihinkään, annan aikaa ja rakastan sitä taatusti yhtä paljon. En odotakaan, että nämä eläimet olisivat "kesympiä" kuin ihmisten "tavallisemmat" lemmikkieläimet. On vain ihanaa nähdä koko luonteiden kirjo, vaikka omistan vain kaksi siiliä. Luonnossahan varovaisuus on sitä paitsi selviytymisen ehto. Yritän silti varovaisesti voittaa poikasiilin luottamuksen tarjoamalla sille herkkuja kädestä. Mutta jos ei se kesyynny, ei haittaa yhtään! Se on silti meidän rakas ja komea poikasiilimme.
<br>
<br>Naarassiili vaikuttaa nauttivan hivelystä ja rapsuttelusta entistä enemmän nyt, kun se odottaa poikasia. Nyt se painautui syliini makuulle hervottomaksi lätyksi ja nosti päänsä ylös- silitä minua! Muistatte varmaan maininnan tutkimuksesta, jonka mukaan ihmisten verenpaine laski merkittävästi, kun he saivat syliinsä kissan, jota silittivät. Entäs sitten hellyttävä piikkipallo, joka välillä petaa fleecea määrätietoisesti ja sitten olla löllöttää pitkällään, mutta nostaa aika ajoin päänsä ylös ja killittää niin kauan, että saa silityksiä? Tää onnea on...