Voinko ottaa siiltä?

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Voinko ottaa siiltä?

ViestiKirjoittaja mknj » 08 Marras 2008, 21:34

Voiko siili jäädä loman ajaksi kotiin yksinään puhdasta vettä se saisi joten siitä se ei riipu mutta tarvitseeko jotain muuta?
mknj
New member

ViestiKirjoittaja Tiinuski » 08 Marras 2008, 21:41

No riippuu ihan lomasta, mutta sanoisin loman pituudesta huolimatta, että ei voi jäädä ainakaan yksin kotiin. Siilin on saatava ruokaa joka päivä, joten päiväreissuille voi mennä, koska ruoka ja juoma laitetaan illalla. Mutta siilihän kulkee mukanakin kätevästi, meillä ainakin neiti tykkää kovasti matkailla. Vai joudutko matkailemaan useinkin? Pitkiäkin aikoja?

Jos hoito järjestyy jollain tuttavallasi, niin mikset voisi siiliä ottaa! :)
Oletko perehtynyt siilin hoitoon tarkemmin? Siiliyhdistyksen alajaokset eli paikallisjärjestöt järjestää aika-ajoin siilipäiviä eläinkaupoissa, käyhän ihmeessä siellä, paikalla on siilejä ja siilistejä ammattilaisina kertomassa sinulle siilin kasvatuksesta :)
Tiinuski
Member

ViestiKirjoittaja mknj » 08 Marras 2008, 21:47

Sanoit että siili kulkee mukana kätevästi.
Entä jos matkustaa lentokoneella?! Voiko ottaa mukaan silti?
Vaikka jossain pienemmässä häkissä?
mknj
New member

ViestiKirjoittaja Tiinuski » 08 Marras 2008, 22:35

Onhan noita tarinoita siileistä lentokoneessa, ja ihan mukavasti kai nuo on selvinnyt hengissä. Niillekin lienee jonkinlaisia lentobokseja, ihan niinkuin koirillekin.

<a href="http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum/index.php?&action=vthread&forum=1&topic=3994&page=0#msg68730" target="_blank">http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum/index.php?&action=vthread&foru m=1&topic=3994&page=0#msg68730</a> Tuossa keskustelua aiheesta.
Tiinuski
Member

ViestiKirjoittaja Nea » 08 Marras 2008, 22:46

Enpä kyllä normaaleille ulkomaan lomille (kesto viikosta muutamaan) ja lentokoneeseen lähtisi siiliä ottamaan mukaan - paljon vähemmän stressiä sekä eläimelle että ihmiselle aiheuttaa se, että siili jätetään hoitoon luotettavan lomahoitajan huomaan. Eri asia on sitten esim. pitempi muutto ulkomaille, jolloin ymmärrettävästi voi lemmikkinsä mukaan haluta.

mknj: kyselepä lähipiiristäsi, sukulaisiltasi ja ystäviltäsi, löytyisikö heistä luotettavaa hoitajaa siilille loman ajaksi. Myös täällä palstalla on oma ketjunsa hoitopaikkaa etsiville siileille, eli monesti myös kanssasiilistit ja kasvattajat voivat ottaa vieraita siilejä hoitoon. Samoin jokuset eläinhoitolat ja 4H-yhdistyksen petsitterit ottavat siilejä hoitoon, joten siitä ei pitäisi kyllä siilin hankinnan jäädä kiinni :)
Nea
Member

ViestiKirjoittaja Kutri » 08 Marras 2008, 23:05

Ongelma on myös se että muut lentoyhtiöt finnairia lukuunottamatta ei suostu ottamaan siiliä matkustamoon ja finnairkaan ei suostu tähän lomalentojen kohdalla. Siili joutuisi siis lentokoneen ruumaan.. :( Samaa mieltä siis kuin muutkin edellä että lomamatkalle en ottaisi. Hoitopaikkoja löytyy suht helposti ja niitä voi etsiä esim. tän palstan kautta. Moni siilisti ottaa mielellään hoitosiilejä.
Kutri
Member

ViestiKirjoittaja mknj » 09 Marras 2008, 09:34

Selvä. Kiitos kaikkille vastanneille. Nyt sitten vain siiltä ostamaan.:)
mknj
New member

ViestiKirjoittaja lafleur » 09 Marras 2008, 11:49

Ja vaikka sen siilin saisikin matkustamoon, niin on sen hoidosta niin paljon vaivaa etten ainakaan itse ottaisi mukaan lomamatkalle (ulkomaille). Missä pitäisit siilin hotellissa? Miten kantaisit sen juoksupyörän Suomesta asti? Miten säilyttäisit sen ruuat, jos se ei suostuisikaan syömään kuivattuja ötököitä? Pystyisitkö pitämään asunnon tarpeeksi lämpimänä ja vedottomana? Mikä hotelli ylipäätään hyväksyisi siilin huoneeseen?
Ja oma huolenaiheeni olisi myös se, että mitä jos siili ei perillä pääsisikään lentokentältä pois, eri mailla ja jopa kentillä ja lentoyhtiöillä on eri säädökset siitä, mitä elikoita voit tuoda maahan ja millä papereilla.

Tietysti jos lomallasi tarkoitat Suomen sisällä reissailua, voi siilin aivan hyvin ottaa mukaan, kunhan huolehtii kaikista sen tarpeista. Ja silti voi tulla ikäviä yllätyksiä keskellä yötä lomamökillä, joita ei ole osannut ennakoida. Itse koen siilin kanssa reissaamisen hyvin hankalaksi ja stressaavaksi molemmille osapuolille.

Mutta kuten täällä jo sanottiinkin, paras vaihtoehto on viedä siili hoitoon siilistille, joita tämä palsta on pullollaan :) He osaavat varmasti hoitaa pientä, eikä tälle aiheudu turhaa stressiä pitkästä matkaamisesta.

Itse olen semmoinen pessimisti ja ylihuolehtija etten ikinä voisi antaa siiliäni ei-siilistin hoitoon. Toistaiseksi en ole törmännyt yhteenkään ei-siilistiin joka osaisi käsitellä ja hoitaa siiliä luotettavalla tavalla.
lafleur
Member

ViestiKirjoittaja Marianne » 09 Marras 2008, 13:03

Lomien ajaksi siili hoitoon vaikka jollekin siilistille (täälä palstalla voi kysellä hoitopaikkaa), tai valtuutat jonkun tutun tai ystävän ruokkimaan ja juottamaan siilin joka päivä + tarkastamaan, että kaikki on ok. Seuraa siili ei niinkään tarvi, sitä ei tarvi joka päivä viihdyttää:)
Marianne
Member

ViestiKirjoittaja Natsuko » 09 Marras 2008, 17:11

Hieman OT, mutta minusta on outoa ajatella, että ei-siilistit eivät kykene tai osaa siiliä hoitaa. Itse luotan omiin kavereihini huomattavasti enemmän kuin ventovieraaseen tai palstatuttuun, olkoon kuinka siilisti hyvänsä. Kaverini (suurin osa ei omista mitään eläintä) ovat onnistuneet hoitamaan Pyroa jopa viikon kestäneen matkani ajan, kun olen jättänyt tarkat ohjeet ruoista ja siivouksista. Jos siilit olisivat NIIN vaikeita lemmikkejä, eihän kukaan uusi siilistikään pystyisi eläimestään huolehtimaan, kun aiempaa kokemusta ei olisi.

Mitä itse aiheeseen tulee, meillä Pyro kulkee mukana viikonloppureissut anoppilaan, koska siellä on kaikki valmiina (pyörä, ruokaa pakkasessa, oma tila jne). Muuten hoito järjestyy kotosalla lemmikittömien tai ainakin siilittömien kavereiden toimesta. Eikä koskaan ole mitään ongelmia ollut :)
Natsuko
Member

ViestiKirjoittaja lafleur » 09 Marras 2008, 18:05

Perustelen mielipiteeni ihan vain omilla kokemuksillani. Saattaa ihan oikeastikin olla, että mun kaverini ja tuttuni ovat sun kavereitasi pätemättömiä.

Suurin osa tutuistani ei ole suostunut edes ottamaan Randaa syliin kun pelkäävät että se pistää/puree/tippuu. Ne jotka ovat ottaneet sen syliinsä, ovat pudottaneet sen (alla oleviin käsiini/syliinsä kun se on purrut. Joidenkin ihmisten käsissä taas Randa ei avaudu pallosta ollenkaan. Miten voisin luottaa, että tällainen ihminen tarkistaa joka ilta parin viikon ajan Randan tassut? Nehän pitää nähdä reisiin asti, jotta huomaisi mahdolliset tarttuneet hiukset.

Lisäksi ihminen, joka ei tunne siiliä ollenkaan ei kyllä varmasti huomaa jos se liikkuu oudosti tai ääntelee epätavallisesti tai yrittää vaikka horrostaa. No, eivät ainakaan minun tuntemani ihmiset.

En myöskään antaisi siiliäni hoitoon kenelle tahansa siilistille. Ainoat kenelle luottaisin omani tällä hetkellä ovat Tini ja Kutri, jotka olen tavannut monesti ja tullut täysin vakuuttuneeksi heidän siilinhoito taidoistaan. :)
lafleur
Member

ViestiKirjoittaja Kutri » 09 Marras 2008, 20:34

Oho..kiitos Lafleur! :)

Mutta juu..sama homma on tääläkin. Tuttavapiirissä ei oikein semmosia ole joita oikeasti voisin ajatella. Parin päivän hoitajan kelpuuttaisin tuttavapiiristä kun pitää vaan ruokaa antaa jne. Mutta pidempiloma-hoitaja ehdottomasti tulee olla siilisti.
Kutri
Member

ViestiKirjoittaja Nea » 09 Marras 2008, 23:27

Mulla taasen lomahoitajana ehdottomasti voiton vievät läheiset, jotka tuntevat meidän pikkuiset jo ennestään, tietävät suunnilleen meidän + ko. eläimien tavat (vaikka toki ohjeetkin jätetään) ja joilla on jo ennestään tunnesuhde noihin eläimiin, eli voi olla varma, että jäävät hyviin käsiin :) Tietysti tilanne voisi olla eri, jos lähipiirissä ei olisi muita luotettavia eläinihmisiä.

Makuja on siis moneksi ja kukin varmaan löytää sen itselleen sopivan toimintatavan, vaihtoehtoja kun tosiaan onneksi on :)
Nea
Member

ViestiKirjoittaja Marianne » 10 Marras 2008, 13:18

Mulla hoitajana on ollut oma äiti, jolla on ollut tarkat ruokintaohjeet + kädestä pitäen näyttäminen.. Miehet tuppaa ainakin meidän suvusdsa ja perheessä antaan liikaa ruokaa ;)

Ainoa ongelma siilin hoidossa voi tulla, jos siili sairastuu / käyttäytyy oudosti ja tarvii pikaista lääkärikäyntiä. Silloin tietämättömän siilinhoitajan voi olla vaikea tehdä päätöstä viedä siili lääkäriin. Myös horrostusyritykset yms pitää selvittää hoitajalle...
Marianne
Member

ViestiKirjoittaja Kutri » 10 Marras 2008, 16:08

Juu mun tuttavapiirissä kukaan ei ymmärrä siileistä oikein hölkäsen pöläystä enkä kauheen monelle viitsi ehdottaa edes siilin hoitoon ottamista kun sen tietää että ne ötökät ei tule heillä kysymykseenkään. Se ruokavalio siis tuottaa myös suuria ongelmia meinasin sanoa "normaaleille" ihmisille (*hih* :)) mutta tarkoitan siis ei -siilistejä. Ei se siili jauhelihaa voi viikkotolkulla syödä.

Toinen ongelma ainakin mun tuttavapiirissä on se että elämäntilanne tms. ei vaan voi joustaa kun siilille ei ole paikkaa. Joillain on muita eläimiä jotka ei varmasti voisi olla samassa tilassa siilin kanssa ilman valvontaa ja tota jättimäistä siilikaappia tuskin alan raahaan viikon-parin loman vuoksi.

Onneksi on niin monta ihanaa ystävää siilistien joukossa niin mieluummin sitten kysyy sieltä suunnalta. On itsekin jonkinlainen mielenrauha loman ajan. Kesällä oltiin reissussa 4pv joten sen ajan meillä kävi ei-siilisti ystävä ruokkimassa kun oli annokset valmiina pakkasessa ja opetettiin kyllä eukäteen tarkasti käsittelyt yms. Kaveri oli ennenkin meidän siilejä vellannut joten homma sujui hienosti. Varsinkin kun tämä mamma jätti vielä jälkeensä parin metrin mittaisen kirjallisen hoito-ohjeen..hihii.. :)
Kutri
Member

Paluu Siilikeskustelu