Risteytyskö vaiko?

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja lindayk » 03 Marras 2004, 13:40

Juu 210g..eli aikasta pienikokoinen. <br> <br>Mä olen jo ihan sekaisin näiden lajien kanssa, kun jotkut on oikeasti lajeja ja jotku ei ja monet kuuluu afrikkalaisiin ja plaah.. Pitää tutkia kunnolla näitä lajijuttuja ja selkeyttää ne nyt kunnolla itellekin ja tehä vaikka käsitekartta.
lindayk
Member

ViestiKirjoittaja Marianne » 03 Marras 2004, 13:47

Kyllä on mahdollista, että kyseessä on algerialainen siili. <br>Löysin vain tietoa siitä, että kesytetyn siilin (lemmikkisiilin) jalostuksessa on käytetty vain kahta siililajia, valkovatsaa ja algerialaista. En löytänyt siitä pitkäkorvien käyttämisestä mitään... <br>Mutta onhan se mahdollista toki! <br>Lainaus hedgehog centralin sivuilta: <br><i>The domestic hedgehog that we have in North America, South America, parts of Europe and Japan is the result of the crossing of two distinctly different species of African Hedgehog - the White-Bellied (Atelerix albiventris) and the Algerian. (Atelerix algirus) <br> <br></i> <br> <br>Jenkit ovat todellakin neroudessaan (kuten Tiina mainitsi) yhdistäneet algerialaisen vain väreihin (pulsarit) kuitenkin on myös tällainen maininta : <i> Algerian may or may not exhibit the physical traits :larger body, longer nose and larger ears</i> <br>Johtopäätös: Puhtaalla algerialaisella on suurempi keho, pidempi nenä (kuono) ja suuremmat korvat. <br><a href="http://www.radioecca.org/florayfauna/curso/catalogo/fichas/gif/31.jpg" target="_new">http://www.radioecca.org/florayfauna/curso/catalogo/fichas/gif/31.jpg</a>
Marianne
Member

ViestiKirjoittaja Katjuska » 03 Marras 2004, 13:50

Eikun poikuetta kehiin Simpulle ja katsotaan mitä yllätyksiä sieltä löytyy! Kiäh kiäh :D
Katjuska
Member

ViestiKirjoittaja Kikke » 03 Marras 2004, 13:55

Voi mie jo olen ehtinyt siitä haaveillakin nyt kun on kerrankin uros ihan kotikaupungissa ja vielä noin vekkulin näköinen ja luontoinen otus :D <br>Paitsi, kun molempien juuret ovat Tanskassa. Todella paljon eri näköähän noilla on, mutta siltikin. Pitäisi tietää mistä päin Tanskaa Olsson hankkii siilejä (Tuhina on tullut Suomeen hänen kauttaan). Ja olisihan tuo miekkosen taustakin hyvä tietää, mikä se on loppupeleissä miehiään. <br> <br>Tämä on ilmeisesti algerialainen: <a href="http://www.nrtonline.co.yu/zoopage/klas/images/17.jpg " target="_new">http://www.nrtonline.co.yu/zoopage/klas/images/17.jpg </a><br> <br>Korvat ovat ainakin samannäköiset :D
Kikke
Member

ViestiKirjoittaja lindayk » 03 Marras 2004, 14:07

Kaisa onko sinulla niissä papereissa esim. e-mail -yhteystietoja, joilla voisi sinne Ferpharmiin ottaa yhtettä? <br>Siis siinä todistuksessa, jonka Viltsusta olet saanut. <br>??
lindayk
Member

ViestiKirjoittaja Kaisa » 03 Marras 2004, 14:09

Laitoin sinulle asiasta juuri sähköpostia... siellä on sähköpostiosoitekin.
Kaisa
Member

ViestiKirjoittaja Turun Torvet » 03 Marras 2004, 14:55

Kaisan kysymykseen: Pöhkiksellä on valkoinen massu. Kyljistä karvat on vaalean ruskeat, mutta mahasta aivan valkoiset (niiltä osin, miltä pissa ei ole värjännyt keltaisiksi varmaan pysyvästi) ja turkki on paksu ja pehmoinen.
Turun Torvet
Member

ViestiKirjoittaja lindayk » 03 Marras 2004, 18:20

Tällaisen vastauksen sain (vaikka en kylläkään kasvattamisesta maininnut sanaakaan) kun otin Tanskaan, paikkaan josta suurella todennäköisyydellä on Simppu tuotu: <br> <br><i>there is no mix, just color variations from white to black and everything <br>here between <br>you can breed with no problems. <br>animals shipped to Okalintu are breed in Denmark and USA, and have origin <br>for generations back in Tanzania</i> <br> <br>Hmm..olisiko näin?
lindayk
Member

ViestiKirjoittaja Tiina » 03 Marras 2004, 19:19

Minä haluan nyt puolustaa tuota parjattua eläinkauppaa ja eläinkauppiasta. Hän toi aikanaan maahan selvästi liian suuren erän siilejä, joista iso osa oli silloin jo maahan tullessaan loukkaantuneita. Hän hoiti siilejä Tanskasta saamillaan ohjeilla, jotka eivät todellakaan olleet asiallisia. Hän kuitenkin suhtautuu meihin ystävällisesti ja kyselee neuvoja ja nouttaa niitä. <br> <br>Uskaltaisin väittää, että jos hän on luvannut selvittää lindayk:lle siilin alkuperää, hän myös sen tekee. Tieto siitä, että Tanskaan on tullut siilejä myös USA:sta, on mielenkiintoinen. Se selvittää osaltaan syyn siihen, että myös Tanskan tuontisiileillä on ilmennyt WHS:ää, tautia, joka selkeästi on tullut meille USA:sta.
Tiina
Member

ViestiKirjoittaja Kaisa » 03 Marras 2004, 20:53

Itselläni on vain positiivisia kokemuksia sekä Okalinnusta ja Ferpharmista. Sain nopeasti asialliset vastaukset kysymyksiin mitä olen esittänyt.
Kaisa
Member

ViestiKirjoittaja lindayk » 03 Marras 2004, 23:02

No minulla ei oikeastaan omia kokemuksia ole joten hyvä, että tulee kaikenlaiset kokemukset esille :) <br> <br>Mutta nyt siihen nolostuttavaan osaan.. Siitä Simpun painosta.. Ilmeisesti ja kuten olikin, meidän vaaka oli vähän..no, "väärillä asetuksilla" ja nyt punnittiin OIKEASTI.. <br> <br>310g .. <br> <br>*tod. nolona* <br> <br>Mutta nyt kuitenkin oikeat mitat.
lindayk
Member

ViestiKirjoittaja Stingu » 04 Marras 2004, 14:07

No on tosiaan merkillisen (ja ihanan) näköinen otus! <br>Sen verran ajattelin tuosta risteytyksen mahdollisuudesta sanoa ja työntää minäkin lusikkaani tähän soppaan että.... minusta ei ole kovin toden näköistä(ei toki mahdotonta!!) että afrikkalainen ja ep (tai muu aavikkosiili) risteytyisivät, sillä sen lisäksi että ne ovat eri lajeja ne kuuluvat myös eri sukuihin (Atelerix ja Hemiechinus). Lajien välisiä risteymiä tapahtuu joskus luonnossakin, vaikkakin ne ovat harvinaisia ( esim. tiikeri Panthera tigris ja leijona Panthera leo voivat risteytyä) mutta ne ovat yleensä saman suvun sisällä tapahtuvia. <br> <br>Olen kans lukenut että lemmikki siilit olisivat valkovatsojen ja algerialaisten risteymiä ja se onkin paljon todennäköisempi sillä ne kuuluvat samaan sukuun (Atelerix). On hyvin todennäköistä että eri siili sukujen välillä on eroja jo kromosomi määrissäkin joka ainakin minun käritykseni mukaan tekee risteytymisen, jos ei mahdottomaksi, niin ainakin erittäin epätodennäköiseksi. IP ja EP sen sijaan saattaisivat isteytyä helpommin, sillä ne kuuluvat samaan sukuun....:) <br> <br>Mun veikkaus on että olisikohan Simppu algerialainen?
Stingu
Member

ViestiKirjoittaja lindayk » 04 Marras 2004, 15:06

Tuo algerialaisen mahdollisuus on mun mielestä nyt tässä (erit. omien tietojeni) vaiheessa aika hyvä mahdollisuus, koska algerialainen on tumma ja sillä on vähän isommat korvat kun valkovatsalla. <br> <br>Mutta edelleen en kauhean paljon tiedä näistä jutuista vielä. <br>Oon nyt alkanut kerätä kuvia jokaisesta siililajista. Mutta sekin on huomattavan vaikeaa, mutta pikkuhiljaa hyvä tulee.
lindayk
Member

ViestiKirjoittaja pupunen » 09 Marras 2004, 14:43

Minustakin Simppu näyttää ihan valkovatsalle. Taitaapi pojulla olla pintolaikku nenässä.
pupunen
Member

ViestiKirjoittaja Markku » 17 Marras 2004, 16:36

Täällähän olikin ollut mielenkiintoinen keskustelu. Mm. nuo Stingun esittämät pointit ovat aika hyviä (samoin kuin Tiinan). Algerialaista veikkaisin minäkin luettuani tämän keskusteluketjun, mutta en kuitenkaan eepee risteymää. <br> <br>Tuosta painosta sen verran, että sitä ei voida ottaa huomioon tehtäessä lajinmääritystä. Lajinmääritys pitää tehdä muilla perusteilla. Onko olemassa siis mitään faktaa siihen suuntaan, ettei kyseessä olisi algerialainen?
Markku
Member

EdellinenSeuraava

Paluu Siilikeskustelu