Match show 2.7.06 Kuuslahdessa

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Kaisa » 12 Huhti 2006, 18:15

Juttelin lyhyesti Riikan kanssa tästä kyseessä olevasta tapahtumasta hänen pistäytyessään meillä purkkeja hakemassa. <br> <br>Riikka kyseli minulta, että onko Suomessa järjestetty näyttelyjä ja jos on niin mitkä ovat arvosteluperusteet. Kerroin hänelle, että näyttelyitä ei ole ollut eikä meillä ole suomeksi missään olemassa arvosteluperusteita. Puhuimme siitä, että jenkeissä siileille on näyttelyitä ja että sieltä saattaisi saada apuja arvosteluperusteille. <br> <br>Pohdiskelimme yhdessä mahdollisia arvosteluperusteita ja totesimme, että ainakin siilin sopusuhtaisuus olisi yksi tärkeä tekijä (siis ei liian laiha tai lihava), ihon, turkin ja piikistön kunto oli meistä myös oleellinen asia. Yleinen siisteys toki olisi myös olennaista. Oman vaikeutensa tekee varmasti se, että esimerkiksi kuonoja on siileillä hyvin erilaisia, millainen kuono on "se oikeanlainen" kuono? Vai ovatko kaikki kuonon mallit ns. hyväksyttäviä? En tiedä millaiseen lopputulokseen Riikka on päätynyt, joten minäkin mielelläni kuulisin tapahtuman jälkeen miten homma on sujunut. <br> <br>Riikka on siis tosiaan itse siilisti, aivan ihanan Eppu siilin omistaja, joten siilit eivät hänelle ole vieraita. Riikka empi, että lähteäkö vaiko ei tuomariksi, kun ei tosiaan ole mitään näyttelytoimintaa Suomessa ollut, joten apuja ei taida olla suomeksi saatavissa. <br> <br>Minä en näe mitään hihiteltävää tai paheksuttavaa siinä, että joku lemmikkiyhdistys järjestää useampien eri lemmikkien match shown. Frettiyhdistyksessä ovat käsitykseni mukaan pyrkineet löytämään tuomariksi jokaiselle eri lemmikille sellaisen tuomarin joka ko. eläimet tuntee. <br> <br>Stemppiä osallituville siileille ja ennen kaikke Riikalle varmasti vaikeaan tehtävään.
Kaisa
Member

ViestiKirjoittaja Siralli » 12 Huhti 2006, 18:31

Heipsan...Mätsärinäyttelyiden ideahan on ihan leikkimielinen näyttely...Ei mitään hampaat irvessä toimintaa...Joten kaikki vaan mukaan ihan avoimin mielin.Ei kai se järjestäjästä ole kiinni voiko em. juttuja järjestää? Olemme kyllä tietoisia, ettei virallisia siilinäyttelyitä täällä ole ja jostainhan sekin on aloitettava?:) <br>Riikka rohkeana lupautui tuomaroimaan ja painotan sanaa LEIKKIMIELINEN <br>Terkuin Toinen Riikka (Se Harmin farmari että myöskin sfyryn "puuhanainen") <br>Ps. Toisinaan täällä keskustelupalstalla on vähän semmonen negatiivinen kaiku?Aurinkoa kaikille!!!
Siralli
Member

ViestiKirjoittaja Nocturnal » 12 Huhti 2006, 18:36

Hmm, siili saa pisteitä käsiteltävyydestä? *näkee edessään egyptiläisten pitkäkorvien version näyttelystä* :D Kenen siili puree vähiten ;)
Nocturnal
Member

ViestiKirjoittaja Katjuska » 12 Huhti 2006, 18:47

Ookke! Sithän se on ihan mukava ja positiivinen juttu! <br> <br>*Vetää kepin takapuolestaan* :D
Katjuska
Member

ViestiKirjoittaja Siralli » 12 Huhti 2006, 18:51

ja pitää vielä kertoo, että omalla Sallisiililläni on tänään 1 vuotis synttärit...sen verran olen jo oppinut, että siileillä on piikit:)Mutta alkutekijöissähän tässä siilinomistajana vasta ollaan...
Siralli
Member

ViestiKirjoittaja riisi » 12 Huhti 2006, 19:18

lähellähän toi ois :) mut ei toinna meijän siilien kanssa osallistua ku tuhisisivat ja pallottelisivat :D
riisi
Member

ViestiKirjoittaja Salla L » 12 Huhti 2006, 19:19

Minusta ihan kiva idea! Jostain jenkki-sivuilta varmaan voisi löytyä suuntaa antavaa "arvostelu pohjaa" näyttelyä varten. Mutta Riikka varmaan onkin jo niitä sivustoja kahlannut läpi? <br> <br><i>Hmm, siili saa pisteitä käsiteltävyydestä? *näkee edessään egyptiläisten pitkäkorvien version näyttelystä* :D Kenen siili puree vähiten ;)</i> <br>Tämä pisti kyllä hiukan hymyilyttämään, mitenkäs sitten ip:t?
Salla L
Member

ViestiKirjoittaja Tarja T ja Siiri » 12 Huhti 2006, 20:30

Meillä aletaan jo innolla trimmata ja treenata tyttöjä näyttelykuntoon :)
Tarja T ja Siiri
Member

ViestiKirjoittaja Tiina » 12 Huhti 2006, 22:31

Voi kun asuttaisiin lähempänä, niin meiltäkin taatusti osallistuttaisiin!
Tiina
Member

ViestiKirjoittaja RiikkaS » 13 Huhti 2006, 08:08

No jopas alkoi melkoinen polemiikki tuosta näyttelystä. Minä tosiaan olen lupautunut tuomariksi, kun Siilinjärvellä Kuuslahden lähellä asun ja siileihinkin olen tutustunut. Hiukan tosiaankin epäröin aluksi, kun arvelin että voi olla hankala tehtävä tiedossa. Enkä ole vielä noita arvosteluperiaatteita ihan tarkkaan miettinyt. Kaisan ja Pupusen kanssa olen aiheesta hiukan kyllä keskustellut. Se on tietenkin selvää, että siilin pitää olla terve ja sopusuhtainen. Käsiteltävyys onkin sitten eri juttu... lemmikkisiilin pitäisi tietenkin olla lemmikki ja siinä mielessä käsiteltävä, mutta ei taida siili olla vielä niin kesyyntynyt, että kaikki yksilöt olisivat ihan lötköpötköjä. Joten jos nyt sattuu vaikka huono päivä, ympäristö stressaa ja tuomarikaan ei oikein haise hyvälle, niin en minä tuhinoista ja palloilusta arvellut kovasti rangaista. Kunhan nyt palloilu edes hellittää, niin että pääsen siilin kokonaisuudessaan näkemään. Muita kriteerejä täytyy vielä miettiä. Ja ei minua haittaisi lainkaan, jos tällä palstalla asiasta syntyisi vaikkapa hiukan rakentavaa keskustelua ja positiivista suhtautumista.
RiikkaS
Member

ViestiKirjoittaja Memma » 13 Huhti 2006, 08:38

Hmm... Mahtaisikohan tuossa olla kesälomamatkan paikka tälle perheelle? Mukaan lähtisi yksi ärripurri-ep joka haukkaa takuuvarmasti ja arkajalka afrikkalainen, joka ei nenäänsä näyttäisi. :D Siinäpä saataisiinkin huippupisteet käsiteltävyydestä. Siis täydellisen kauniitahan meidän mussukaiset ovat - niinkuin omat siilit aina. ;) <br> <br>Mutta asiaan... Eli tosiaankin varmasti yleinen olemus ja sopusuhtaisuus ovat lemmikkisiilien kohdalla vielä toistaiseksi ne tärkeimmät kriteerit. Käsiteltävyydestä voisi antaa vaikka erikoismaininnan jollekin erityisen kiltille yksilölle. Itse pidän eniten pienistä, tummista ja tylppänokkaisista siileistä, joten tuomaroidessa nämä varmaankin vetäisivät sen pisimmän korren. En taitaisi osata olla puolueeton.
Memma
Member

ViestiKirjoittaja maija » 13 Huhti 2006, 12:58

tuohan olisi meidän ramsekselle hyvä juttu..matka vaan on aika pitkä..ramseksen tarvitsisi vähän nuuhkaista jotain hyönteistä niin näkisi tuomarikin maailman nopeimmat pallosta avautumiset ja heti perään raadot:) ja ramseksen sopusuhtaisuudesta en olis ihan niinkään varma:)
maija
Member

ViestiKirjoittaja Kati_O » 13 Huhti 2006, 16:00

Mäkin mietin että toihan olis tosi kiva juttu! Pablo on sellanen hurmuri pallokorva, pitäis käydä testaamassa pureeko charmi tuomari-Riikkaan ;) <br>Maija: Jos keksit miten äijän saa taivuteltua mukaan niin kerro ihmeessä! Tai taivuttele sä eka, niin mä voin sitte Tarmolle sanoa että 'noku se Teemukin lähtee' :D
Kati_O
Member

ViestiKirjoittaja maarit » 14 Huhti 2006, 00:00

Kertahan se on ensimmäinenkin, onnea uutukaiseen tapahtumaan!!:)
maarit
Member

ViestiKirjoittaja rimi13 » 14 Huhti 2006, 07:21

Muutoksia ja lisätietoja tapahtumasta näät Suomen Frettiyhdistys ry:n sivuilta <a href="http://www.sfyry.com" target="_new" rel="nofollow">www.sfyry.com</a> tai Frettifoorumista <a href="http://www.frettifoorumi.sfyry.com" target="_new" rel="nofollow">www.frettifoorumi.sfyry.com</a>
rimi13
New member

EdellinenSeuraava

Paluu Siilikeskustelu