Kesän ulkoilut

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja eve_ » 31 Touko 2009, 12:25

Meidän muru kävi eilen illalla n. kuuden aikaan ulkona vipeltelemässä ja lämmintä taisi olla 26 astetta (varjossa 21) ja ihan hyvin tarkeni ! Haisteli jokapaikkaa hullunlailla, kun ekakertaa tänä kesänä oltiin pihalla (; Mutta kyllä luulisin wawa, että uskaltaa jo teidänkin siilin päästää, kun mekin tarettiin ihan hyvin ja varjossa oli tosiaan n. 21 astetta (:
eve_
Member

ViestiKirjoittaja Natsuko » 31 Touko 2009, 17:53

Pelkkä ilman lämpötilahan ei ole ratkaiseva, vaan <strong>maan</strong> lämpötila, jota Wawakin kyseli. Vaikka päivällä olisi lämmin, voi ekojen hellepäivien aikaan maanpinta olla viileä. Käy Wawa vaikka ihan kädellä kokeilemassa illalla maata, kyllähän sen tuntee jos on liian kylmä. Jos itse olet valmis istumaan siinä siilin ulkoilun ajan, niin eiköhän siilikin siinä pärjää :) (tämä tosin on vain oma mutuarvioni)
Natsuko
Member

ViestiKirjoittaja MariK » 31 Touko 2009, 19:54

Meijän Lysti pääsi tänää pihalle, se vaikutti nauttivan tosi paljon :) Onnesta soikeena se vipelsi kukkamaalla..sitä oli kiva kattella!
MariK
Member

ViestiKirjoittaja lafleur » 31 Touko 2009, 20:50

Randa pääsi tänään poikkeuksellisesti jo kesken päivän, klo 15 ulos ihmettelemään. Neidillä ei unesta ollut tietoakaan, eikä ehtinyt edes tuhista tai madoista kiinnostua kun oli niin hurmiossaan ulkomaailman tuoksuista. Hän mennä vipelsi ja mussutti ja nuuhki ruohoa ja kiviä. Siitä sai sellaisen vaikutelman että Randa olisi mielellään jäänyt loppupäiväksi ihanaan ulkomaailmaan.

Ajatus madotuksesta inhottaa. Randa on elämässään ollut vain yhden kerran ulkona, viime kesänä. Silloin emme madotusta antaneet. Mutta koska se näyttää noin paljon nauttivan ulkoilusta, aion kyllä pitkin kesää ilmojen salliessa antaa hänen olla ulkona, jolloin varmasti madotuskin on pakollinen :(
lafleur
Member

ViestiKirjoittaja Amanda » 31 Touko 2009, 21:43

Miksi madotus inhottaa? Pilleri/tahna vaan suuhun ja täts it.
Amanda
Member

ViestiKirjoittaja lafleur » 01 Kesä 2009, 09:38

No ku muutenki yritän vältellä kaikenmaailman lääkkeiden käyttöä ihan itsenikin kohdalla, ja Randan syömisistä olen vielä miljoonasti tarkempi. Ei tunnu kivalta ajatus laittaa pienen elimistöön myrkkyjä.

Mutta ymmärrän että se on pakollinen toimenpide jos haluaa pitää siilua ulkona. Ja aion kyllä tänä kesänä pitää koska hän siitä niin kovasti nautti.
lafleur
Member

ViestiKirjoittaja Amanda » 01 Kesä 2009, 12:27

Ehm.. En ymmärrä nyt ihan pointtia, mutta ei ne myrkyt sitä siiliä tapa, tai vahingoita millään tavalla. Musta esim tuntuu paljon hirveemmältä miettiä, että keuhkoissa möngertää joku iljettävä matonen tai sydämmessä viellä kivemmin.
Amanda
Member

ViestiKirjoittaja lafleur » 01 Kesä 2009, 12:32

Kyllä mä tiedän miten lääkkeet ja loishäädöt toimii. Ja tottakai loiset ovat haitallisempia siilille kuin loishäädöt.

Pointti on se, että en tykkää tunkea omaani tai lemmikkini elimistöön aineita jotka ei luonnollisesti sinne kuulu. En väitä, ettäkö häätö välttämättä tekisi mitään pahaa siililleni, mutta pääsääntöisesti on tervettä välttää pistämästä elimistöönsä aineita jotka ei sinne kuulu. En mä tajua miksi sitä on vaikea ymmärtää.
lafleur
Member

ViestiKirjoittaja eve_ » 02 Kesä 2009, 18:14

Joo, kiitos <strong>natsuko</strong> .
Unohtui tosiaan laittaa tuo maanlämpötila myös ! Pitää tietenkin huomioida myös maanlämpötila .
eve_
Member

ViestiKirjoittaja laululintu » 04 Kesä 2009, 11:04

Annatteko madotuksen itse vai eläinlääkärissä ja millainen annostus siilille on sopiva? viimevuonna eläinlääkäri anto lois ja matohäädön elmolle niin se oli ok. mutta tänä vuonna ollaan pari kertaa oltu jo ulkona ja en oo kyl tajunnu et Elmo pitäis madottaakkin :/ ihan loogistahan se on.
laululintu
Member

ViestiKirjoittaja laululintu » 04 Kesä 2009, 11:05

Annatteko madotuksen itse vai eläinlääkärissä ja millainen annostus siilille on sopiva? viimevuonna eläinlääkäri anto lois ja matohäädön elmolle niin se oli ok. mutta tänä vuonna ollaan pari kertaa oltu jo ulkona ja en oo kyl tajunnu et Elmo pitäis madottaakkin :/ ihan loogistahan se on.
laululintu
Member

ViestiKirjoittaja Issu » 04 Kesä 2009, 13:56

Hmm. Niin siis siilille pitää antaa matokuuri kesällä 2 kertaa?(mikäli ymmärsin oikein). Ei siis pidä antaa loishäätöä?

Vai onks loishäätö sama ku matokuuri?

Anteeksi jos olen tyhmä :D
Issu
Member

ViestiKirjoittaja iida_ » 04 Kesä 2009, 19:11

Issu: riittää, että madottaa/loishäätää siilin sitten syksyllä, kun ulkoilut ovat ohitse. Jos kesken "ulkokauden" madottaa siilin, niin tod. näk. ne matoset tulevat takaisin, jos siili vielä sen jälkeen ulkoilee (;
iida_
Member

ViestiKirjoittaja rosmarine » 05 Kesä 2009, 01:18

Olen mietiskellyt tuota, että kun siilit ovat niin mahdottomat nopeita, että millaisessa paikassa sen siilun sitten uskaltaisi päästää ulos, ettei tosissaan karkaa vain!
rosmarine
Member

ViestiKirjoittaja Iiduski » 08 Kesä 2009, 09:49

Mitä mieltä olette, asumme kerrostalossa jne. voiko siiliä pitää ulkona kerrostalon pihalla? Itse en oikein tiedä?
Iiduski
New member

EdellinenSeuraava

Paluu Siilikeskustelu