Surullinen tuonti siili tapaus

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Amanda » 19 Syys 2009, 18:20

Voi kamala mikä tapaus.. Olen kuullutkin että Saksan päässä näitä tehtailijoita on, mutta luulin että siellä sentään pidetään edes vähän parempaa huolta niistä poikasistakin :O Ei oo totta :( Siili parat :'( Osaanottoja ja voimia!

Mietin vaan sitä, että kannattaako siilejä syöttää pitkän tauon jälkeen heti niin paljon kun se syö? Eikö syöttäminen kannattaisi alottaa vähistä ja nostaa vähitellen, koska elimistö ei ole tottunut semmosten määrien sulattamiseen?
Amanda
Member

ViestiKirjoittaja Tapsu » 19 Syys 2009, 20:45

Voi kamalaa, ihan vatsaa kouraisee, kun katsoo näitä kuvia.
Jos näkisin näiden kasvattajat, ampuisin jalkaan!
Tapsu
Member

ViestiKirjoittaja tini » 20 Syys 2009, 09:23

<em>Mietin vaan sitä, että kannattaako siilejä syöttää pitkän tauon jälkeen heti niin paljon kun se syö? Eikö syöttäminen kannattaisi alottaa vähistä ja nostaa vähitellen, koska elimistö ei ole tottunut semmosten määrien sulattamiseen?</em>

Näin kannattaa tehdä! Alkuun useampia kertoja päivässä ruokaa ja vähitellen nostaa ruokamäärää ja harventaa syöntikertoja. Tää koko juttu on ihan kauhee. Kyllä on maailmaan mahtuu pahoja ihmisiä.
tini
Member

ViestiKirjoittaja Tapsu » 20 Syys 2009, 10:30

Tinin kanssa samoilla linjoilla ja myös tuosta viimeisestä lauseesta.
Onneksi on edes eläinsuojeluyhdistyksiä ja siellä aktiiveja, jotka koittavat taistella eläinten oikeuksien puolesta.
Viimeksi uutinen, joka toi minulle tosi ikävät fiilikset, oli uutinen japanilaisten tavasta pyydystää delffiinejä ruuaksi. Uutinen ei varmaankaan ollut tarkoitettu päivänvaloon, ainakaan japanilaisten mielestä.
Tapsu
Member

ViestiKirjoittaja Sam » 20 Syys 2009, 12:25

<strong>Voi kamalaa, voi pientä!</strong>

Nesteytys olisi tarpeen toden näköisesti jos eläin on kuivan oloinen. Suun kautta kannattaa antaa nestettä ja vitamiineja. Nutri Plus on hyvä antaa veteen sekoitettuna tai sellaisenaan sairaalle eläimelle. Myöskin annostukset pieniä ja helposti sulavaa ruokaa. Jotta eläimen suolisto ei tulehdu suuresta muutoksesta ruokavaliossa. Kannattaa erikoistuneelta eläinlääkäriltä pyytää ohjeet ruokintaan ja hoitoon sairaalle siilille.

Siili olisi pitänyt toimittaa Eviraan avattavaksi ja toimittaa kopio kasvattajalle. Kuoleman syy ja todistus. Toivottavasti kasvattaja joutuu vastuuseen siilin kuolemasta ja puutteellisesta kuljetuksesta.

Tuonti siiliä hankittaessa tulee olla erittäin tarkka keneltä kasvattajalta siilin ostaa. Voimia sinulle paljon ja toivotaan että toinen siileistä edes selviää.

Tehosekoittimella voi pienentää siilille ruokaa ja lisätä ruokaan nestettä. Jotta siilille sulaa paremmin ruoka ja saa tarpeeksi nestettä. On todella tärkeää että siili saa nytten oikean määrän vitamiineja. Varmaan olisi hyvä laittaa siili ehkä antibiotille? Mutta varmaan onkin jo antidiotilla ja saanut hoitoa eläinlääkärillä.
Sam
Member

ViestiKirjoittaja Kutri » 20 Syys 2009, 13:18

Juu Dani on saanut kaikki tarvittavat ohjeet ja on tietoinen Nutriplussasta ja kaikesta muustakin kun kasvattaa matelijapuolella.. Olen käynyt myös paikan päällä ja neuvonut häntä näissä jutuissa.. Pakkojuottamista tai syöttämistä ei tarvita sillä uros on täysin virkeä ja syö ja juo itse. Nyt on jutut ko. kasvattajan kanssa kesken joten Dani ei voi kirjoittaa tällä hetkellä asiasta enempää mutta kertoo kyllä loputkin asiasta kun jutut on selvät kasvattajan kanssa.
Kutri
Member

ViestiKirjoittaja Wawa » 20 Syys 2009, 16:06

no voi h***etti.. tietysti joku siellä saksassa että "mitäs tässä, näähän on vaan siilejä ja näistä maksetaan isot rahat"....... mutta hyvä että kaikki nyt suht. ok jo
Wawa
Member

ViestiKirjoittaja rosmarine » 20 Syys 2009, 18:47

Voi kauheaa, meinasi ihan itku päästä kun tätä luin. Pieni Amanda-ressu. Onneksi kuitenkin toinen tuntuu selviävän tuosta koettelemuksesta, ettei jää aivan täysin hukkahommaksi... Aivan järkyttävää toimintaa.

Tsemppiä sinne hurjasti!
rosmarine
Member

ViestiKirjoittaja Dani » 20 Syys 2009, 19:45

Reino-Raivo syö todella hyvin. Toukat, madot....ihan kaikki kelpaa. Laihuuden syy ei siis selkeästi ole ollut ruokahaluttomuus. Ihossa olleet pienet haavat ovat lähes kokonaan parantuneet. Eli nyt hänen kanssaan ei tuntuisi olevan mitään ongelmia...mutta pidän häntä kyllä vielä tarkkaan silmällä jatkuvasti. Eilen sai vessapaperirullat kyytiä oikein kunnolla ja yksi jä päähänkin vähän jumiin :) kun lattialla seikkailtiin. Eläinlääkäri konsultaatiota olen saanut puhelimitse, mutta ajankin varaan tässä kun vaan tulee aikoja vapaaksi.

Vitamiinit sun muut olen lisännyt ja oikein laskenut kunkin vitamiinin saantimäärät (ettei esim. tule A tai jonkin muun vitamiinin yliannostusta). Nutriplussasta Reino ei tykkää, joten en ole sitä nyt pakolla antanut, kun syö muutenkin niin hyvin. Painoa on nyt tullut aika kovaa vauhtia lisää sellaiset 20g viikossa.

Vaikka nämä nyt oli ensimmäiset siilini niin olen kyllä todella tyytyväinen että otin asioista aika tarkkaan selvää etukäteen ja kyllä tuo matelijapohjakin auttaa...jos ei muuten niin Nutriplussat, vitamiinit, loislääkkeet jne. jne. löytyy kotoa valmiina.
Ulostenäytteen yritän itse tutkia koulussa kun seuraavaksi on mikrobilsaa vaikka en usko, että tuolla olisi sisäloisia, ei oikein ole mitään oireita. Mutta ihan varmuuden vuoksi.

Tässä nyt näkee sen, että kaikkiin "kasvattajiin" ei voi luottaa. Vaikka tämä on tuolla matelijapuolella tullut hyvin selväksi jo aikaisemmin niin en silti ollut tarpeeksi varautunut tähän. Kysyin kasvattajalta kyllä mielestäni kaikki...loppupeleissä se jäi kiinni siitä, että eläimen kuntoa ei meilin välityksellä voi nähdä. Kasvattaja vakuutti minulle että eläimet on asiantuntevan eläinlääkärin tarkastamia, täysin terveitä (kysyn kaikki siilien perussairaudet läpi), saaneet monipuolista ruokaa ja ovat muutoinkin hyvässä kunnossa. Lisäksi muiden lajien kanssa oppineena vielä googletin kyseisen kasvattajan kun en mitään negatiivista löytänyt niin tulin siihen lopputulokseen että voin eläimeni häneltä ostaa....ei olisi pitänyt.

Kaikki pitää selkeästi oppia kantapään kautta....
Dani
Member

ViestiKirjoittaja nono » 20 Syys 2009, 21:43

Turhaan itseäsi syytät, miten olisit voinut tietää?
Olisi kasvattaja voinut ihan hyvin selittää ettei ole kameraa/kamera rikki jos kuvia pyytää.
Kaikki tekee virheitä, mutta jos ajattelet niin päin että joku ei-niin-perehtynyt-asiaan -ihminen olisi siilet ostanut, ei välttämättä Reinokaan olisi hengissä selvinnyt!
nono
New member

ViestiKirjoittaja sico » 26 Syys 2009, 16:54

Siis kuvat on järkyttäviä! ihan itku tulee oikeesti! ja on semmonen olo että oisi syyllinen! en tajua miksi!
sico
New member

ViestiKirjoittaja Dani » 26 Syys 2009, 21:08

Noh, en ole vieläkään saanut rahojani takaisin. Kasvattaja yritti kuulemma ne maksaa, mutta " ei paypal toiminut"....onko totta...en usko.
Mutta siis kasvattaja on juuri Charming Hedgies...toivoisin, että kukaan ei ottaisi häneen vielä yhteyttä (jos niin ylipäätään aikoo), jos minulla olisi vielä häviävän pieni mahdollisuus saada edes osa rahoistani takaisin.
Mutta uroksen kanssa mennään tässä eteenpäin, kauheasti en uskalla häneen kiintyä jos joudun viemään hänet vielä takaisin...mutta katsotaan nyt ... ainakin nyt menee hienosti :)
Dani
Member

ViestiKirjoittaja lafleur » 26 Syys 2009, 23:16

Joo parempi jättää se akka rauhaan kunnes olet saanut asian osaltasi selvitettyä. Sen jälkeen tykitetään kaikilla mahdollisilla tahoilla sinne niin että parantaa tapansa, mokomakin rääkkääjä.

Olen niin pahoillani puolestasi. Eikä tuota voinut mitenkään tietää, ihmiset ovat kieroja ja tuollaiset ammattikieroilijat on tosi törkeetä porukkaa. Onneksi tämä tuli esille, ja nyt voidaan valistaa muitakin olla ostamatta tältä henkilöltä. Toivon kaikkea hyvää Reinolle.
lafleur
Member

ViestiKirjoittaja Sam » 27 Syys 2009, 00:10

Toivotaan että kasvattaja edes palauttaa rahat siilistä. Mutta pahin on jo tapahtunut kun siili on kärsinyt. Myöskin se miten paljon surua ja huolta se on aiheuttanut uudelle omistajalle.
Sam
Member

ViestiKirjoittaja Dani » 30 Syys 2009, 02:35

Nyt taitaa kyllä tulla sellainen vuodatus, että oksat pois.

Reino kuoli tänään...eikä siinä vielä kaikki, se oli myös tullut yht'äkkiä toisesta silmästä sokeaksi ! Noh, sen verran olen mikrobiologiaa ammatin puolesta lukenut, että tiedän eläimillä loisien usein aiheuttavan vakavassa tapauksessa sokeutta...noh....sillä oli kuonossa ja silmien luona pieniä kellahtavia palloja jotka liikkui...eli siis ulkoloisia.

Reinon tila meni ihan eri lailla kuin Amandan, sikäli että se söi eilen vielä todella hyvin ja meni pitkin huonetta.
Yleensä loiskuolemat eteenee hitaammin, mutta tämä ei ollut ihan tavallinen tapaus, sillä painokin putosi kummallisesti ja nopeasti. Kaikki paino mitä olin ensimmäisellä viikolla saanut lisää (124 grammaan) oli poissa eilen kun punnittiin ja paino oli vaan 105g...ajattelin että vaa'assa on patterit rikki enkä niinkään noteerannut asiaa ennen kuin tosiaan Reino kuoli.

Tämä on aivan uskomaton tilanne....olen todella "ötökkä herkkä" en kestä ajatusta että niitä loisia olisi minussa. Jos muuten joku osaa sanoa, että kuinka helposti ne tarttuu ihmiseen ja miten ne saa pois niin olisi kiva (onko esim. suomessa monta tapausta että olisi ihmisissä?). No minä menin ihan paniikki moodiin ja hain kellarista höyrypesurin ja etikkaa. 90% etikalla suihkin koko terraario kaapin (oikeasti niin vahvaa, että kun suihkuttelin niin meinasin nenäkarvat kärähtää) ja päälle paineilmahöyrystimellä koko terra ja huone. Nyt toivon, että niitä ei enää olisi missään. Kaikki siilin tavarat heitin roskiin.

Kello on noin kolme yöllä....meni aikaa reilusti kun siivosin koko huoneen, kävin satayksikertaa suihkussa, raahasin n. 45kg painavan siilikaapin keskellä yötä yksin parvekkeelle ja vaihdoin koko kämpän sänkyihin petivaatteet. Olen ihan hermoromahduksen partaalla.

Käsittääkseni nisäkkäiden loiset eivät tartu matelijoihin, eikä niin? Ei nuo nyt siilien kanssa ole kosketuksissa juuri ollut mutta samassa huoneessa on yksi asustanut. Tuskin ne voisi edes liskossa elää kun ei sillä ole mitään piikkejä/karvoja jne.

Ironista tässä on se, että minulla oli torstaiksi varattu eläinlääkäri.

Minulla on nyt mennyt tähän rahaa useita useita satoja euroja, joita en koskaa saa takaisin...suosittelen kaikille vastaisuudessa ostamaan siilinsä Suomesta, jossa ainakin voit käydä sen tarkistamassa ja nähdä sen elinympäristön.

Minulle tämä oli ihan viimeinen tippa ja vaikka kuka sanoisi mitä, en koskaa...ikinä hanki enää yhtään siiliä. On ne ihana laji, mutta koskaan en tule pääsemään tämän kokemuksen läpi.

Kaksi siiliä on kuollut, kumpikaan ei kivalla tavalla....minun unelma pilattu ja lisäksi elän seuraavan vuoden pelossa siitä että niitä loisi on minussa tai liskoissani. Se ämmä joka nämä myi ei varmasti koskaan maksa minulle takaisin, mutta lupaan sen kaikkien hänen siiliensä puolesta ottaa vastaisuudessa tehdä elämäntehtäväkseni nitistää se akka niin, että se miettii kerran jos toisenkin ennen kuin myy sairaita elämiä mihinkään ! Ja se on lupaus !!!
Dani
Member

EdellinenSeuraava

Paluu Siilikeskustelu