Palstan parannusehdotus

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja zoozoo » 14 Touko 2004, 19:23

Miksi, vaikka kirjoittaa keskusteluun, viesti menee myös kasvatuksen puolelle. Molemmissa on samat otsikot. En usko että niitä laitetaan tahallaan. Miten sen voisi välttää?
zoozoo
Member

ViestiKirjoittaja Tiitu » 19 Marras 2008, 14:40

Löytyipäs joku aihe vanhoista mihin voi kirjoittaa. En tiedä miten muut palstaa lukevat kokevat palstan nykyisin. Minulle tulee vain sellainen tunne täällä käydessäni, että täällä on teloitusmeininki päällä koko ajan. Joka asia kärjistyy jonkin asteiseksi sodaksi. Ei sitä ole kiva lukea. Varsinkin kynnys kirjoittaa sivulle luulisi monella kasvavan. En osaa itse sanoa, mikä asiaa parantaisi, mutta toivoisin asialle jotain tapahtuvan.
Tiitu
Member

ViestiKirjoittaja tini » 19 Marras 2008, 14:58

Tää on ollu jo pidempään ongelmana, mutta kukaan ei yksinään pysty asialle mitään tekemään. Ollaan hallituksessa yritetty muutamia parannuksia tehdä palstaan, mutta ei siitä ole juurikaan apua ollut. Kirjoittajathan ne luovat palstan hengen :)
Nettikeskusteluissa on se huono puoli, että kun eleet ja kasvojen ilmeet eivät ole nähtävissä keskustelun lisäksi, muuttuu monien silmissä ihan ystävällisesti kirjotettu asiateksti vihamieliseksi.
Tähän soppaan kun lisätään muutama palkokasvi ja kasa sieraimia, on taas sota julistettu.
Omalta osaltani olen tehnyt sen korjauksen, että olen panostanut kirjoitusasuun ja hymiöinykin vähän välillä, että ei näyttäisi epäystävälliseltä. Aiemminkaan en ole epäystävällisesti palstalle kirjoittanut, mutta joskus pienikin asia voi muuttaa tekstin sen "kuuloiseksi".
Jokainen voisi kokeilla samaa keinoa, jospa sen jälkeen palstan henkikin paranisi? :)
Kirjoittaessa toki menee tuplasti pidempi aika, kun täytyy huolella miettiä miten sanansa muotoilee, mutta sen säästää sitten taas selittelyviesteissä "een mä sitä noin tarkottanu" :D
Lisäänpä vielä, että ainakaan toistaiseksi kukaan ei ole sen jälkeen sanomisiani käsittänyt väärin :P
tini
Member

ViestiKirjoittaja Kutri » 19 Marras 2008, 15:18

Hyvä tosiaan olis jos oman kirjoituksen jälkeen laskis hitaasti pariinkymmeneen-tuhanteen-sataan :) ja sitten lukis tekstin uudestaan ennenkuin painaa sitä "kirjoita viesti".

Tuosta hymiöiden käytöstä on kyllä silti sen verran pakko varoittaa että niitä voi kanssa käyttää menestyksellä mutta myös epäonnisesti. Jotkut tyypit (en tarkoita vain palstalla vaan yleensä) kun kettuilevat ihan tosissaan ja lisäävät perään hymiön ikäänkuin se ei sitten muka olisikaan kettuilua vaan "vitsi/leikin laskua", on kyllä semmonen tyyli/tapa mikä nostaa mun tukkani pystyyn. Se tekee kyllä oikeastaan siitä vielä pahemman!! Yöks, mä inhoan sitä tapaa..no tulipa vaan mieleen..

Mutta tosiaan niin tähän palstalla kirjoittelun negatiiviseen ilmapiirin vaikuttaa ehkäpä myös se että me suomalaiset ollaan vähän huonoja antamaan positiivista palautetta ja yleensä silloin ollaan vaan hiljaa mutta auta armias jos joku nyppii niin sitten yhtäkkiä kissa tuo sen kielen takaisin ja sitä asiaa sitten riittää.
Palsta on hyvä asia joten olis kiva saada se kuntoon. Mitäs jos pistettäis joku tämmönen ryhmäkamppis pystyyn että kirjoitetaan jokainen päivässä aina yksi kiva kommentti tänne palstalle niin johan alkaa tää henki vähän piristyyn! :)
Kutri
Member

ViestiKirjoittaja tini » 19 Marras 2008, 15:29

Joo toki hymiöiden kanssa saa olla varovainen (liikakäyttökin näyttää typerältä eikä itse kirjotettu asia ookaan enää asiaa).
Positiivinen kommentti päivässä- kamppikselle peukku ylös! :)
tini
Member

ViestiKirjoittaja Marianne » 19 Marras 2008, 15:45

Ja jos haluaa katsella, miten täällä ennen keskusteltiin, voi mennä lukemaan noita 2002-2003 vuosien keskustelupätkiä. Silloin oli kyllä vielä hymiöt mukana ja siilistejä oli hieman vähemmän, mutta voitaisiin isommallakin porukalla yrittää olla kaikille mukavampia :)

Olen tavannut aika monta siilistiä, ja ainakin näitä aktiivisia kirjoittajia, ihan livenä, ja voin sanoa, että kaikki ovat oikeasti tosi mukavia ja kivoja ihmisiä. Kirjoitettuna asiat vaan tosiaan ovat vähän vaikeampia kuin puhuttuna.
Marianne
Member

ViestiKirjoittaja Memma » 19 Marras 2008, 16:06

Palstasta ei toki tarvitse silti tulla mitään hymistely-palstaa, jossa kaikki vaan komppaavat alkuperäistä kirjoittajaa. Asioista saa ja pitää keskustella, mutta pidetäänhän niin, että asiat riitelevät, eivät ihmiset, jookos? Ymmärrän toki (juuri itsekin samanmoiseen soppaan ajautuneena), että kun ihmisillä on erilainen tyyli ilmaista itseään niin sanoma saattaa muuttua, mutta leikitään sitä rikkinäistä puhelinta jossain muualla. :)

Yhden asian haluaisin kaikkien muistavan omasta lapsuudestaan. Kun siellä päiväkodin pihalla tuli kinaa niin pyydettiin ja annettiin (!) anteeksi. Anteeksipyyntöjä/pahoitteluja täällä aina näkyykin, mutta enpä ihan heti muista kenekään sanoneen, että "ei se mitään, vikaa oli minussakin. Ollaanhan taas kavereita!".

Asiat kannattaa myös ilmaista piirun verran liian latteasti kuin kärkkäästi. Kannattaa myös välttää kaikkia korostuskeinoja kuten boldausta, alleviivausta jne, koska se lukiessa näyttää samalta kuin huutaisi korvaan. Myös lainaukset ehkäpä nykyisessä ilmapiirissä kannattaa jättää mahd. vähäiselle, ettei kelleen tule sellainen olo, että joutuu henkilökohtaisen hyökkäyksen uhriksi.

Tässä minun mietteitäni asioista, joilla ehkä saataisiin taas hyvää henkeä palstalle.
Memma
Member

ViestiKirjoittaja Tapsu » 19 Marras 2008, 16:21

Tämä on kyllä tosi hyvä aihe, koska se on tällä palstalla ollut aina paikoitellen ongelmana, ei toki onneksi koko ajan.
Sekin on myös niin, vaikka me itse koemme, että emme kirjoita epäystävällisesti, joku toinen voi sen kokea niin, kyllä minä ainakin olen huomannut ihmisillä olevan hieman erilaisia tyylejä kommentoida asioita, joskus aika kärkevästi, vaikka ei omasta mielestä varmaankaan ole sitä niin tarkoittanut.
Kaikkien meidän on hyvä lukea tekstimme moneen kertaan ja lukea myös toisten viestit kunnolla, kun väärinymmärryksen vaara on muutenkin olemassa.
Työelämässä pitkään olleena olen huomannut, että ihmiset, jotka tulevat täysin eri suunnalta Suomea, voivat oikeasti ensin ymmärtää toisiaan aivan väärin, vaikka näkevätkin toisen kasvoista kasvoihin, eipä ihme, että sellaista sattuu tällä palstallakin.
Oppia ikä kaikki.
Tapsu
Member

ViestiKirjoittaja Nea » 19 Marras 2008, 17:13

Fiksua asiaa kaikin puolin. Kyllä vaan kaiho vanhoihin aikoihin kumpuaa, kun jokusen vuoden vanhempia keskusteluita lukee ja niitä näihin vertaa, mutta toivottavasti meneillään olisi vain tällainen välivaihe, jonka saamme vielä yhdessä muutettua :) Kirjoittajistahan se kiinni on, joskin ehkä tiukempi moderointi tai ennakkovaroittelu keskustelun kärjistyessäkin voisi toimia? Lähinnä siis hallituksen ja modejen toimina, tietenkään kenenkään sananvapautta kuitenkaan loukkaamatta... Tietysti eniten voivat vaikuttaa kirjoittajat, se on sanomattakin selvä.

Hymiöiden käyttö tosiaan on hyvästä, kunhan ei mene sinne piilokuttuilun puolelle, mistä Kutri tuossa mainitsikin ;) Kyllä senkin erottaa.

Ja vielä tuosta boldauksesta ja muista - mielestäni ne ovat asiallisissa ja esim. pitkissä teksteissä joskus ihan paikallaan. Niillä pystyy korostamaan tekstin seasta pääpointtinsa. Olen tähän asti antanut itseni ymmärtää, että yleisessä netiketissä (ei siis vain tätä palstaa koskien) caps lock päällä kirjoittaminen on huutamista ja alleviivaus, boldaus tai kursivointi taas painotus- tai korostuskeinoja... Niilläkin voi sopivissa rajoissa käytettynä saada lisää ilmaisua sinne tekstin joukkoon - näin ainakin itse olen asian nähnyt.
Nea
Member

ViestiKirjoittaja Memma » 19 Marras 2008, 19:29

Tapsu puhuu muuten tiukkaa asiaa tuosta kulttuurieroista näinkin pienen maan kuin Suomi sisällä. Mitä etelämmäs ja länteen päin siirrytään kartalla sitä niukemmaksi ja suoremmaksi puhe käy. Idempänä ja pohjoisempana taas ollaan pidempisanaisempia ja tietyllä tapaa huomaavaisempia.

Viimeksi kun käytiin vastaavaa keskustelua, avattiin yleisön toivomuksesta vapaampi keskustelualue. Toivoisin näkeväni sen ahkerassa käytössä. Siellä nimittäin on hyvä mahdollisuus ystävystyä ihmisten kanssa. Kirjoittaa saa mistä vaan, vaikka telkkariohjelmista, kunhan pysytään netiketin rajoissa sielläkin. Ei siis tarvitse liittyä lainkaan siileihin.
Memma
Member

ViestiKirjoittaja Tapsu » 19 Marras 2008, 21:39

Se on totta todellakin nuo kulttuurierot, enkä halua nostaa tai laskea ketään huomavaisemmaksi tai suoremmaksi, suoruuskin voi olla kohteliasta ja kierrelläkin voi epäkohteliaalla tavalla, mutta mielenkiintoista todellakin, miten erillaisia ihmiset eri puolella voivat olla ja tietysti kaikki erot eivät johdu maantieteellisestä sijainnista vaan esim. kasvatuksesta.
Yrittäkäämme siis ymmärtää ja tulla toimeen:). Meitä sentään yhdistävät niin ihanat kuin siilit.
Tapsu
Member

ViestiKirjoittaja Pau2 » 20 Marras 2008, 10:01

Täällähän on hyvää pohdintaa. Hienoa huomata että sitä halua puhaltaa yhteen hiileen edelleen löytyy. Omalta kohdalta täytyy sanoa, että pitkään kirjoitteluhalut oli aika nollissa kun ei viitsinyt tappeluihin osallistua. Mutta nyt kun siihen on herätty niin toivottavasti tästä mennään vain ylöspäin :) Kasvun paikka kai tässä on jokaisella.
(Lasketaanko tämä positiiviseksi kamppis-kommentiksi? :D )

Ymmärrän noista korostuskeinoista molemmat mielipiteet. Siinä taitaa olla vähän sama kuin hymiöissä, että väärinkäytettynä kettuilutarkoituksessa sillä saa helposti vastapuolen karvat pystyyn ja sitten ne ilman sarvia ja hampaita laitetut hymiöt/korostukset saavat saman efektin aikaan. Ehkä kannattaa siis melko tarkkaan valita korostettava lause ja mielellään vielä aiheessa jossa ei suurta vastakkainasettelua ole. Asiateksti ja pitkä sellainen tulee kyllä selkeämmäksi jos ne pääpointit on selkeästi havaittavissa.

Vielä yksi juttu jonka olen huomannut: Sellaiset lauseen aloitukset kuten vaikka "Minun mielestäni..." pehmentävät viestin sanomaa hyvin. Kaikilla on kuitenkin omat mielipiteensä eikä useinkaan absoluuttista totuutta ole. (noh, paitsi esim. se että siili on hyönteissyöjä) Ja jos tuntuu että herne menee nenään tai karvat nousee pystyyn, niin aina voi pyytää tarkennusta mitä kirjoittaja oikein tarkoittaa :)
Pau2
Member

ViestiKirjoittaja Wawa » 20 Marras 2008, 10:13

Ja se haun käyttöjutttu.
Esim. Kun lukee täällä välillä noita uusia aiheita, niin kovin usein tulee sitten perässä "Käytä hakua". Tähän ongelmaan kaipaisi ratkaisua, koska siis sitä hakuahan pitäisi käyttää, mutta <em>toisaalta</em> se taas tuntuu hieman ikävältä lukea sellaisia (siis vaikkapa sivusta).
Kun äh...
Tiedän, että tästä asiasta on keskusteltu ennenkin.
Tarkoitan vaan, että kun olisi hyvä käyttää hakua, mutta kaikki "uusimmat" ei sitä ehkä tiedä.... Tulipa vaan mieleen. No tietävätpähän ainakin kehotuksen jälkeen.
Ps, jos tämä teksti tuntuu epäselvältä nyt, niin selvennystä saa pyytää:)
Wawa
Member

ViestiKirjoittaja Memma » 20 Marras 2008, 11:56

Wawan pointti on hyvä ja asiallinen. Olen oikeastaan taipumassa siihen suuntaan, että jos ei muuta kommenttia ole laittaa kuin että käytä hakua niin sitten voinee jättää kommentoinnin jollekin muulle. Siellä muun vastauksen seassa voi ystävällisesti kertoa haun mahdollisuudesta paljon miellyttävämmällä tavalla. Toki ymmärrän myös sen, että ne samat tietyt kysymykset ja niihin vastaaminen alkaa joskus väsyttää. Sen huomaakin hyvin siitä, että joskus kukaan ei tunnu jaksavan johonkin kysymykseen vastata, mutta tämäkään ei ole oikein hyvästä kun miettii millaisen kuvan se palstasta uudelle käyttäjälle antaa. Mutkikasta....
Memma
Member

ViestiKirjoittaja Tiitu » 20 Marras 2008, 12:32

Tuohon haun käyttämiseen voisi ehkä auttaa moderaattorit. Uusia kysymyksiä, jotka jo esiintyvät aikaisemmissa, voisi siirtää vanhoihin aiheisiin. Näin myös ehkä asioiden hakeminen helpottuisi, kun samoja asioita ei ole käsitelty montaa kertaa. Tietysti tämä tuo lisää työtä moderaattoreille.
Tiitu
Member

EdellinenSeuraava

Paluu Siilikeskustelu