Tänne vois tulla keskustelee ihan vaan kaikesta joka liittyy

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Kutri » 16 Huhti 2008, 18:16

Minä en ole ainakaan sellaisesta tietoinen..jokainen siili on yksilö ja niillä on ihan erilaiset luonteen piirteet kaikilla, oli se sitten tyttö tai poika. Onnea uudelle siilistille omasta piikkikasasta! :)

muoks: siitä piikinvaihdosta vielä että tosiaan siilit vaihtaa 2 kertaa piikkejään..siinä 2 kk iässä oli ensimmäinen (muistaakseni) jolloin siilin vauvapiikit jotka on ohuet ja todella terävät vaihtuvat "teinipiikeiksi". Sitten siinä 6kk iässä on viimeinen piikinvaihto jolloin piikit vaihtuvat aikuispiikeiksi. Meillä piikinvaihto taisi kestää n. viikon verran jolloin piikkejä lähti runsaasti aluksi ja sitten enään vain muutama loppua kohden.
Kutri
Member

ViestiKirjoittaja Wawa » 16 Huhti 2008, 18:17

Otatko valkovatsa-siilin?
Wawa
Member

ViestiKirjoittaja Marilyn » 16 Huhti 2008, 18:23

Onnea tulevalle siilistille, siilit vallottaa sydämmen.. :)
En kyll hirveästi osaa sannoo naaraiden ja urosten välisiä luonne-eroja mut jostakin olen painanut mieleeni kerrottavan et naarat ois uroksia siistimpiä. En tiiä sit et kui paljo urossiilit sotkee, mut ei miu mielest naarassiilit sen vähemmä sotke ku uroksetkaa. en osaa sanoo et mite tää asia oikeesti on et en lähe kommentoimaa enempää.
Marilyn
Member

ViestiKirjoittaja Natsuko » 16 Huhti 2008, 18:59

Itse olen kuullut päinvastaisen kommentin. Eli että urokset sotkevat vähemmän. Itse olen omistanut vain uroksia, ja kyllä noista ihan kohtuullisesti sontaa irtoaa. Uskon kuitenki, että vika on enemmän luonteessa kuin sukupuolessa. Siisteysnäkökulmasta ei siis tarvitse sukupuolta päättää :) Itse kiinnittäisin huomiota enemmän väriin ja yleisluonteeseen.

Onnea vielä suloisesta pallerosta :)
Natsuko
Member

ViestiKirjoittaja Nea » 16 Huhti 2008, 19:05

Meillä Shanttu (naaras) on todella siisti, Daimsku (naaras) oli todella sottaava ja Kide (uros) myös sottaava. Ei siis mitään logiikkaa näissä ainakaan huomattavissa. Myös ainakin Shantun poika Varjo on kuulemma melko siisti ollut uudessa kodissaan, joten olisiko tuo enemmän perimästä kuin sukupuolesta kiinni, mene ja tiedä :)

Jonkin verran siisteyttä myös pystyy opettamaan, vaikka tulokset eivät aina olekaan kovin pitkäaikaisia...

Samoin luonne-erot ovat enemmän yksilö- kuin sukupuolisidonnaisia, niin kuin tässä on jo ilmi käynytkin :)
Nea
Member

ViestiKirjoittaja Wawa » 17 Huhti 2008, 15:03

Ketkä pääsevät noihin kevään Tuffareihin?
Wawa
Member

ViestiKirjoittaja lafleur » 18 Huhti 2008, 09:24

Minä yritän päästä käväisemään, on se niin hieno tapahtuma kuitenkin. Oon aamupäivän koekuvauksissa, sitten mulla on tanssinäytös ja sitten 5h treenit, mutta tod.näköisesti ehtisin käymään näytöksen ja treenien välissä. Saa sitten nähdä maltanko lähteä ollenkaan tuffareilta treenaamaan.. :p
lafleur
Member

ViestiKirjoittaja mawi » 18 Huhti 2008, 09:43

kyllä mä maltan :D
sain just kuulla et pesästä kuuluu jonkinlaista tuhinaa ja piipitystä
oi ihanaa!!
onkjo kenelläkään siilin lisäks muita lemmikeitä?
kun mulla on kaks kissaa niin mietin vaan miten siili mahtaa muihin suhtautua...
mawi
Member

ViestiKirjoittaja Hesiili » 18 Huhti 2008, 15:40

Mawi, meillä on siilin lisäksi 2 kissaa ja koira. Mä luulen että noiden suhtautuminen toisiinsa riippuu melko pitkälti kissojen käyttäytymisestä.. tai toki siili varmasti aina aluksi on varuillaan tai jopa peloissaan, mutta voi tottua jos kisut osaa olla sen kanssa nätisti. Tottakai täytyy taas huomioida yksilö-erot.. meillä kissat on rauhassa Selman kanssa, ja pitävät turvaväliä. Selma on huomannut ettei noista ole sille vaaraa, joten ei pelkää niitä.. :) Kissat on kyllä kaiken varalta pois huoneesta kun Selma vipeltelee vapaana.. turhia riskejä en halua ottaa.
Hesiili
New member

ViestiKirjoittaja lafleur » 18 Huhti 2008, 15:52

Meillä on kaksi koiraa ja kissa. Randa ei ollenkaan hermostu näistä, mutta toinen koiramme käyttäytyy todella aggressiivisesti Randaa kohtaan. Se murisee niin vihaisesti ja yritti kerran puraista että lopetettiin tutustuttamisyritykset siihen. Myös meidän kissa tuottaa hankaluuksia, se yrittää koko ajan raapaista Randaa kynsineen, tämä ei ole hilliintynyt vaikka niitä on tutustutettu toisiinsa jo pari kuukautta. :(
Toinen koiramme suhtautuu tosi nätisti, se vain heiluttaa häntää ja nuuhkii piikkipalloa innoissaan.
Eli tosi yksilöllisiä nämä suhtautumistavat on.
lafleur
Member

ViestiKirjoittaja Hesiili » 18 Huhti 2008, 19:26

Hahha ja mitä meidän koiraan tulee, se on niinkin huvittavaa että koiruus pelkää pikku siiliäni.. :D ensimmäisellä kerralla oli turhan innokas haistelemaan, ja niinhän siinä kävi että piikistä tuli nenään. Ja kun meidän koira on harvinaisen herkkää poikaa, ni tämän jälkeen on kiertänyt Selman kaukaa, ja jos yritän näyttää pientä lähemmäs niin koira pinkaisee karkuun.. :DD pöhkö koira. No, varmasti parempi näin, kuin että olis sen perään..
Hesiili
New member

ViestiKirjoittaja Touhutti » 19 Huhti 2008, 11:29

Heissan!

Minulla on pian melkein 4- vuotias siiliherra Touhu. Olisin kiinnostunut, että voisiko sen kanssa ottaa toisen siilinpoikasen samaan häkiin, koska vanhempieni mielesä Touhu vetää viimeisiään ja toinen siili kuuluemma helpttaisi Touhusta luopumista. Joten voisiko ne laittaa samaan häkkiin vai tarvisisivatko ne omansa?
Touhutti
New member

ViestiKirjoittaja Marianne » 19 Huhti 2008, 12:24

Ehdottomasti omat tilansa, ei ikinä kahta siiliä samaan tilaan, varsinkaan, jos on 2 urosta kyseessä. Ne voi tapella niin, että molemmat tai toinen kuolee.
Marianne
Member

ViestiKirjoittaja Wawa » 19 Huhti 2008, 13:22

Niittymäen siilien kasvattaja, anita kertoo omilla
kotisivuillaan, että naarassiilit nukkuvat kuulemma mieluiten samass pesässä ja tulevat muutenkin hyvin toimeen. Mutta jokainen siili
on yksilö, eikä sitä voi taata, että ne viihtyvät yhdessä. Varsinkaan urokset.
Wawa
Member

ViestiKirjoittaja Marianne » 19 Huhti 2008, 17:12

Joo, mutta tässä tilanteessa ainoa oikea neuvo on, että erilleen. Jos siilit on esim äiti ja tytär ja niillä on tosi iso tila, ne voi olla yhdessäkin ja sietää toisiaan. Luonnossa siilit on erakoita, eivätkä asu yhdessä.
Tässä on kuitenkin kyse 2 uroksesta, ei sukua ja iso ikäero, siispä: erilleen ehdottomasti!!
Marianne
Member

EdellinenSeuraava

Paluu Siilikeskustelu