Minä, siili ja allergiani

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja zoozoo » 28 Tammi 2006, 20:51

Yleensä siilistit ovat niin tarkkoja siileistään että näitä kruununjalokiviä on kyllä melko vaikea "lainaan" saada ja joka tapauksessa pari päivää ei riitä asian varmistamiseen. Koita haulla allergia niin löydät lisää tietoa aiheesta. Valitettavasti siili ei ole allergisoimaton lemmikki.
zoozoo
Member

ViestiKirjoittaja Pirjo Y » 28 Tammi 2006, 21:40

Tuopa oli eläintarhan tädiltä osuvasti kiteytetty: ovathan nämä sontapommit orjilleen sellaisia kruununjalokiviä, ettei se aina tunnu ihan täyspäisen hommaltakaan ;-)
Pirjo Y
Member

ViestiKirjoittaja michi » 13 Helmi 2006, 14:23

Uusi käyttäjä esittäytyy :) <br> <br>Meille on tulossa parivuotias poikasiili kaveriltani asustelemaan. Ongelmana on poikaystäväni astma/allergia, joka puhkesi tuossa tammikuulla. Tietysti kaikki allergiat ovat yksilöllisiä, joten eiköhän poitsu meille tule ja kaikin keinoin yritetään se meillä pitää. Allergiaa on lääkärin mukaan kaikkeen paitsi hevoseen ja käytännössä ainakin kissaan, koiraan ja frettiin. Kisut meillä lähtivät, mutta kääpiöhamsu sai jäädä, se elää röpössä ja ei aiheuta oireita. <br> <br>Uskallan kyllä väittää vastaan tuohon, ettei allergiaa näe päivässä tai kahdessa. Meillä oli fretti kylässä muutaman tunnin (kokeiltiin, että josko sellaisen olisi voinut ottaa) ja astmapiippu oli ahkerassa käytössä melkein heti. Tuokin siilipoitsu on pari ekaa päivää kylässä luultavasti siten, että voi vielä lähteä takaisin jos kertakaikkisen kauheat oireet tulee.
michi
Member

ViestiKirjoittaja Marianne » 13 Helmi 2006, 15:10

Varmasti on tapauksia, missä allergian näkee heti. Siilit ovat kuitenkin allergisoineet myös pidemmän ajan päästä. Minullekin tuli oma kasvatti takaisin puolen vuoden päästä, kun ostajien allergia ilmeni.
Marianne
Member

ViestiKirjoittaja vire » 13 Helmi 2006, 15:39

Mitä mieltä olette kun minä haluaisin säästää siiliin mutta äiti on allerginen suunnilleen kaikille eläimille. Minua kiinnostaisi säästää moneen asiaan,siili se vain on kallein kaikista joten pitäisi päättää heti. Olen jutellut myös siitä ,että kävisimme kasvattajan luona katsomassa mutta sitä ei olla vielä päätetty. Mitä minä teeeen???!
vire
Member

ViestiKirjoittaja Memma » 13 Helmi 2006, 16:23

Säästää kannattaa aina. Voit sitten päättää myöhemmin käytätkö (tai saatko luvan käyttää) rahat siiliin tai johonkin muuhun, vaikkapa matkaan tai johonkin kalliiseen tavaraan. Siilejä kannattaa myös käydä katsomassa kasvattajilla tai muilla siilien omistajilla. Itse karvaasta kokemuksesta tiedän, etten ottaisi pahasti allergiseen perheeseen lemmikkiä, josta sitten voisi joutua luopumaan. Taidat olla vielä aika nuorikin, joten jollet itse ole allerginen niin voit omaan kotiisi sitten ottaa siilejä, kissoja, koiria tai mitä ikinä haluatkaan.
Memma
Member

ViestiKirjoittaja vire » 13 Helmi 2006, 16:49

Meidän perheestä kyllä äiti on vaan pahasti allerginen.
vire
Member

ViestiKirjoittaja Kaisa » 13 Helmi 2006, 17:00

Allergia on siitä ikävä sairaus, että jos yksikin perheestä on allerginen, niin se väistämättä vaikuttaa myös muiden perheenjäsenten elämään. <br> <br>Nimimerkillä kokemusta on. Me jouduimme kotoa luopumaan lemmikeistä, kun minulle lapsena tuli allergia oireita eläimistä. Siskoni ei kauheasti tilanteesta pitänyt, mutta joutui siihen sopeutumaan.
Kaisa
Member

ViestiKirjoittaja Kude » 13 Helmi 2006, 17:10

meillä on myös ällö tilanne kun isä ja veli pelkäävät että siili allergisoi. :( MUTTA ei syytä huoleen sillä kyllä minä heidät ylipuhun :)
Kude
Member

ViestiKirjoittaja Memma » 13 Helmi 2006, 17:11

Minusta allergia on aina koko perheen asia, eikä yksittäisen ihmisen. Koko perheen on sovelluttava allergisen elämäntapaan, eikä päinvastoin. Aina ei tarvitse edes olla allerginen kenenkään perheestä, kun allergia puhkeaa eläimen saavuttua. Itse olisin varuillani, koska äitisi allergia vaikuttaa pahalta. Vaikka hän ei olisikaan itse eläimelle allerginen, tuo se kuitenkin mukanaan pölyä yms. jotka voivat laukaista hänelle reaktion. Omassa perheessäni ei kukaan ollut millekään allerginen kun Osku-pupumme saapui. Muutamassa kuukaudessa äitini kuitenki joutui astmalääkitykselle ja pupu lopetettavaksi. Ymmärrän toki allergisten perheiden kaipuun lemmikeihin, mutta varoittelen vaan turhasta innosta siiliä kohtaan "allergisoimattomana lemmikkinä".
Memma
Member

ViestiKirjoittaja michi » 13 Helmi 2006, 17:31

<i>Varmasti on tapauksia, missä allergian näkee heti. Siilit ovat kuitenkin allergisoineet myös pidemmän ajan päästä. Minullekin tuli oma kasvatti takaisin puolen vuoden päästä, kun ostajien allergia ilmeni. <br></i> <br> <br>Toki, on meilläkin ollut 15 vuotta lemmikkejä ja nyt se lykkäsi astman päälle. <br> <br>Kovasti on puhuttu siilien pesusta hilseilyn ja "likaisuuden" vähentämiseksi. Ei kai siiliä kuitenkaan edes joka päivä kannata puunata, kai ihon kuivuminen vain lisää hilseilyä?
michi
Member

ViestiKirjoittaja Pirjo Y » 08 Maalis 2006, 15:57

Olen itse aivan huikean allerginen, vaan niin vain minullekin eläintarha siunaantui kun osasi oikeat otukset löytää. Siilin, varsinkin poikasten, piikit kutittavat kämmeniä, mutta jos siilin pesee kerran viikossa ja välillä spruittaa siihen Virbac Humilac-kosteutussuihketta, niin helpottaa. Olen päätynyt ajatukseen, että siilit voivat vallan hyvin ilmankin, että niitä paljain käsin silittelen kaiken aikaa. Otan niitä fleecen kanssa syliin ja kun piikit ovat länässä, voin silittää ihan hyvin. Katselen ja ihailen siilieni touhuja. Siitä siili on kiitollinen allergiselle, ettei se kärsi fyysisen kontaktin puutteesta, vaikka joskus itsekin haluaisin niin uskoa... Sen tiedän, että siilin ovat tottuneet läsnäolooni, samoin muun perheen, ja jotenkin "ikävöivät" jos joskus ollaan reissussa.
Pirjo Y
Member

ViestiKirjoittaja CCMinna » 26 Maalis 2006, 03:23

Pitäisikö heittää oma korteni kekoon nyt kun tuo piikkipallo kotoa löytyy? <br> <br>Minähän olen sitten T-O-D-E-L-L-A allerginen ja sairastan myös astmaa. Olen allerginen kaikelle. Siis AIVAN kaikelle. Pölyt (siitepöly, huonepöly, puupöly, kangaspöly, eläinpöly jne.), ruoka-aineet (mausteet, kasvikset, marjat, pähkinät...), vahvat hajut ja uusimpana tulokkaana on lievä maito allergia. :-/ <br> <br>Vuonna 2001 hankin ensimmäisen koirani, karvattoman Kiinanharjakoiran nimeltä Ben. Koska en saanut astma kohtauksia (kuten normaalisti lemmikeistä) ja pääsin niin "lievästi" yli Benin pitelemisestä ja hoitelemisesta (vain silmien kutinaa ja nuhaa) päätin pitää Benin. Pikkuhiljaa oireet katosivat ja vuonna 2003 hankin toisen koirani. Samaa rotua olevan tytsyn nimeltä Bella. Ben oli toiminut eräänlaisena siedätys hoitona ja parantanut koira-allergiaani. Kissa-allergia tosin edelleen jyllää. <br>Vuotta myöhemmin hankin akvaarion. <br> <br>Näihin ei-menestyneisiin kokeiluihin voin mainita marsuni Minnin jonka jouduin antamaan pois viikon sisällä. Olin tällöin 7-vuotias. <br> <br>Päädyin yrittämään siilin hankkimista ja 2 viikkoa sitten se tuli sitten haettua Pirjon luota. Ihme ja kumma en ole oireillut ollenkaan. Joskus aivastelen kun pölisytän Aragornin fleece palasia ulkona, mutta siinä kaikki. Ihottumaa, ei astma kohtauksia, ei mitään!! <br>Olin kuin puulla päähän lyöty mutta erittäin onnellinen. <br> <br>Äiti tosin oireilee ja näköjään ei kestä Aragornia yhtään. Eli tästä syystä Ara ei ole ollut äidin sylissä ollenkaan. Äiti nimittäin saa hirveitä iho-oireita pikkuisesta. :-( Ihoon tulee lähes nokkosrokon kaltaisia oireita. <br> <br>Eli näin täällä. :-)
CCMinna
Member

ViestiKirjoittaja michi » 26 Maalis 2006, 17:32

Minäkin voisin päivittää meidän tilannetta. Sulo on siis vajaan kuukauden meillä ollut ja mitään ongelmia ei ole ollut. Poju on pesty useampaan otteeseen vauvan öljykylvyssä (yleensä vain kakkaiset jalat), minkä jälkeen itselläni on kädet täynnä pieniä kutisevia kynnenjälkiä Sulon kivutessa kättä ylös altaassa. Myös piikeistä tulee pientä syyhyä, joka menee kyllä nopeasti ohi. Kuitenkaan mitään varsinaista allergiaa tai astman oireita ei täälläkään ole näkynyt :)
michi
Member

ViestiKirjoittaja Tiia » 27 Maalis 2006, 10:28

mulle tulee poikaspiikeistä kutisevia pieniä näppyjä jotka häipyy nopeesti ku pesee kädet ja rasvalla lutrailee. Ton lisäksi silloin ku vaihtaa noita vessa ja kylpyhiekkoja alkaa nenää ja silmiä kutittamaa. Mutta muuten elämä siilien kanssa on oikein mukavaa :D
Tiia
Member

EdellinenSeuraava

Paluu Siilikeskustelu