Siili lemmikiksi?

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Siili lemmikiksi?

ViestiKirjoittaja emma » 06 Loka 2004, 16:35

Hei kaikki siili-ihmiset:) Olen 16-vuotias tyttönen ja todennäköisesti parin vuoden sisällä muuttamassa pois kotoa opiskelemaan. Olen kasvanut koirien keskellä, enkä opiskellessanikaan haluaisi unohtaa lemmikkiä, mutta koiraa en kuitenkaan halua; mielestäni se vaatii liikaa seuraa. Nyt olen alkanut miettiä muita lemmikkivaihtoehtoja, ja siilit ovat alkaneet kiinnostaa. Olisiko siili hyvä vaihtoehto? Tahtoisin siis pienen lemmikin, joka ei olisi aivan niin seurallinen kuin koira, mutta viihtyisi myös sylissä. Entä voiko siilin kanssa matkustaa esimerkiksi junassa? Jos voi, onko helppoa? Onko siilin opettaminen (esim. sisäsiistiksi) yleensäkin vaativaa? Jos siili vaikkapa uuden hajun huomattuaan innostuu puremaan maton kulmaa, saako se suurtakin vahinkoa aikaan? Siileillä on ainakin minun kuulemani perusteella todella sottaisen eläimen maine. Pitääkö tämä maine paikkansa? Ja vaikeimpana kaikista: miksi siili olisi hyvä, miksi huono lemmikki? <br> <br>Kiitoksia, jos jaksatte vastailla näihin kysymyksiini!
emma
New member

ViestiKirjoittaja zoozoo » 06 Loka 2004, 16:55

Siili ei ole pelkästään lemmikki se on THE SIILI. Se joko on ystävällinen tai sitten ei, sen kun ei tartte, kun se on siili ja sitä rakastetaan silti. Se todennäköisesti tuoksahtelee, mutta koska se on siili se ei haittaa kun sitä rakastetaan kumminkin. <br>siilit ei syö mattoja eikä huonekaluja, siitä ne on hyviä. Ne kuitenkin valloittavat koko huushollin niin ettei sinulle jää kun pieni kulma siilin hallitessa koko muuta huushollia. <br>Siili on hyvä lemmikki koska se on siili ja ei yhtään esim koira (lainkaa koiraa aliarvioimatta) <br>Katso haulla esim haju ym löydät järkeviä vastauksia, tämä ei sellainen ole.
zoozoo
Member

ViestiKirjoittaja RitaT » 06 Loka 2004, 17:14

Siili on ehdottomasti hyvä lemmikki. Varsinkin jos olet iltavirkku ;) Siilin kanssa voi mielestäni matkustaa junassa, vaikka en sitten tiedä, voiko kaikissa. Ainakin se vaatii oman junalipun. (5 ¤ luultavasti junasta riippuen.) On se helppoa, siilikantokoppaan ja kantokoppa lattialle tai syliin. Siiliä ei voi kouluttaa/opettaa, niin kuin koiraa, mutta sisäsiistiksi se oppii luultavasti itse. Tai jos ei, laita ulosteita vessaan, ehkä se sitten hoksaa. :) Hmm.. Voihan siitä vähäsen vahinkoa syntyä, kun siileillä on sen verran terävät hampaat, mutta tuskin mitään merkittäviä tuhoja. Ja kyllä, siilit ovat sottaisia (lue: kakkatykkejä) siilistä riippuen ;) Siili on hyvä, koska: Sitä ei tarvitse taluttaa, eikä sen kanssa ole pakko viettää niin paljoa aikaa, kun esim. koiran kanssa. Siilit on tosi liikkiksiä otuksia ja niihin on helppo jäädä koukkuun ;) <br>Huonoja puolia: Toisinaan siilin hoitamisessa on hommaa (juoksupyörän pesu, asunnon siivoaminen, yms.), mutta ei niinkään paljon kun koirassa.
RitaT
Member

ViestiKirjoittaja Kikke » 06 Loka 2004, 17:27

Hienoa emma, että löysit tänne noin nopeasti ;) <br> <br>Siilin kanssa matkustaminen on todellakin helppoa, siilille oma lippu, siili kantokoppaan jossa on omia hajuja (esim. fleece) ja ei kun matkaan. Meillä on käytössä kissan kantokoppa ja toimii vallan mainiosti. Pienempikin kantokoppa tietysti käy. <br> <br>Siiliä ei varsinaisesti voi opettaa sisäsiistiksi, ne joko oppivat tai eivät. Pökäleitä voi laittaa vessalaatikkoon vinkiksi ja siitä se lähtee ;) <br> <br>Kovin suurta vahinkoa siilit eivät hampaillaan saa aikaan, minultakin on toistaiseksi tuhottu vain vanhat lenkkarit. Täytteistä ilmeisesti olisi saanut hyviä pesänteko tarpeita. Matot eivät ole kiinnostaneet lainkaan. <br> <br>Kyllä siilit ovat sottaisen maineensa veroisia, ei siitä pääse mihinkään. Mutta kaikkeen tottuu, jopa aamuiseen siilin kakkaan jalkapohjassa.. :D
Kikke
Member

ViestiKirjoittaja Marjo » 06 Loka 2004, 17:32

Siili on mahtava lemmikki. Plussaa on myös se ettei tarvitse herätä seitsemältä aamulla ja lähteä sen kanssa ulos säällä kuin säällä. Siilin kanssa voi matkustaa junassa. Siili vaikka laukkuun ja menoksi. Itse en välttämättä ostaisi lippua sille, sillä tuskin lipuntarkastaja tulee utelemaan josko minulla olisi sattumalta siili piilossa? Oma siilini on monesti tehnyt vaahtopalloja vaatteista eikä ne ole mitenkään siitä kärsinyt, joten uskon mattojen säilyvän ehjinä. Siili oppii sisäsiistiksi tai sitten ei, sille ei oikin voi mitään. Tiuhti ei ole sottainen vaan kakkii siististi lootaansa, eikä missään tapauksessa syliin (mitä nyt jos ollaan esim. messuilla pääsee paniiki kakat). Se on ihan siili kohtaista. Siili on ehdottomasti hyvä lemmikki jos itse tuntee sen olevan "se oikea". Sopii iltavirkuille, eläinrakkaille, kärsivällisille ihmisille ja niille joilla on sopivat tilat sitä pitää.
Marjo
Member

ViestiKirjoittaja Tiina » 06 Loka 2004, 17:58

emma, olit lähettänyt minullekin viestin sähköpostilla ja vastasinkin siihen. Vastaus ei kuitenkaan mene perille, koska postilaatikkosi on täynnä.
Tiina
Member

ViestiKirjoittaja sisu » 06 Loka 2004, 18:57

Joo tota siilit on erittäin kivoja, mutta on ne sottaisiakin. Eli p**kalinko on yleensä täynnä sitä aamusin, ja sen pesemisessä on vähän hommaa, paitsi jos on 7 siiliä niinkuin Tiinalla, siinä on paljon hommaa... No joo. Kyllähän se jotain ihan pikkuisen saattaa jyrsiä ja järsiä, mutta ei semmonen kumminkaan niinkun jotkut jyrsiät. Voi kuljettaa junissakin, tosin joillakin on tosiaan pahoinvointia.
sisu
Member

ViestiKirjoittaja emma » 07 Loka 2004, 15:03

Kiitos Tiina kun ilmoitit:) Nyt on laatikko siivottu, ja viestille on tilaa enemmänkin kuin tarpeeksi. Hienoa, että se tuli sinulle asti, miulle kone vain ilmoitti, ettei pysty lähettämään sitä tunnistamattomasta syystä...
emma
New member

Paluu Siilikeskustelu