Kissanhiekan sijasta talouspaperia?

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Kissanhiekan sijasta talouspaperia?

ViestiKirjoittaja Mimmi » 26 Marras 2005, 00:41

Eli onko muilla käytössä siilin käymälässä talouspaperia? Fritsun edellinen omistaja lähes ylisti sitä :D ei jää paakkuja kiinni ja Fritsu välillä jopa ihan oikeasti käy käymälässään (toisin kuin kissanhiekka-aikoina). Täällä uudessa kodissa ei aina onnistu tuo vessaan pissiminen/kakkiminen,mutta toissapäivänä hoksattiin,että aina kun pikkuinen on menossa tarpeilleen se kaivautuu fleecen alle, joten laitettiin eräästä korista laatikon (siis vessana toimii vanha karkkiboksi) päälle katto ja heti seuraavana iltana meni itse sinne pissille! jee! :)
Mimmi
Member

ViestiKirjoittaja zoozoo » 26 Marras 2005, 00:49

Onko sillä juoksupyörä? Kun siilulle laittaa juoksupyörän kaikki siisteys unohtuu....
zoozoo
Member

ViestiKirjoittaja Taina » 26 Marras 2005, 00:50

No mikäs siinä ,jos teillä tämmöinen toimii, mutta se on aika hajuisaa materiaalia ja useamman pissan jälkeen varmaankin aika pirskatin litimärkää paprua, vaikka olisi useampikin kerros päällekkäin. Nykyiset paperit on hyvin imukykyisiä, mutta kastuvat kyllä nopeasti läpi ja kakan tullessa vielä päälle on siinä aikamoinen paikka siilin tallattavaksi. <br>Saman asian ajaa kunnollinen hiekka, koska sitä on siilillä kuitenkin oltava, hiekkakylpyjen takia ja usein ne pissat lorahtavat sinne juuri siilin olessa niin onnellinen ja tyytyväinen pyöriessään. <br>Itse en raaskisi rullatolkulla talouspaperia käyttää siilieni käymälässä, koska sitä kuluu meillä jo ihan iltaa istuessa riittävästi, kun pissa tai kakkajälkiä korjataan puikuloiden uima-altaasta . <br> <br>Sanomalehti muuten ajaa saman asian.
Taina
Member

ViestiKirjoittaja Salla L » 26 Marras 2005, 01:09

Meillä on talouspaperia vessassa ja hyvin on toiminut, paremmin kuin hiekka, siksi sitä aikoinani kokeilinkin. Hiekka oli aina vehkeissä kiinni, Koistisella oli tukala olla kun ei itse onneton saanut hiekanmurusia puhdistettua pois. Käveli jalat harallaan kuin olis ollu "kakat housuissa" ja me aina panikoitiin miten saa hiekat puhdistettua pois. <br>Vessa on helppo puhdistaa, eikä mielestäni haise (?). Palan tai pari paparia olen laittanut, ihan hyvin mielestäni imee pissit. Riippuu tietysti varmaan talouspaperimerkistäkin tuo imukyky. Itse ostan aina samaa lidlistä, hyvä ja edullinen. <br>Kylpyhiekkalaatikko on, mutta ei siellä käydä tarpeilla, olisko tuo niin fiksu että tajuaisi syy-seuraus yhteyden hiekkaiseen vehkeeseen? Mene ja tiedä. <br>Sanomalehti taasen näytti luistavan tassujen alla ikävästi.
Salla L
Member

ViestiKirjoittaja MiaE » 26 Marras 2005, 01:45

Taina: millainen uima-allas teillä on? Tahtoo kanssa!!!! Kuinka syvä jne.
MiaE
Member

ViestiKirjoittaja maija » 26 Marras 2005, 02:46

meillä ei oo unohtunu siisteys vaikka juoksupyörä on..päinvastoin. ennen meillä ramses pissi ja kakki pyöräänsä mutta kun laitoin juoksupyörän alle hiekkalaatikon niin ramses tajusi tehdä tarpeensa laatikkoon ja sitä se on tehnyt jo kauan.tämähän ei tietysti kaikilla toimi mutta meille on yksi ja ainoa konsti pitää häkki siistinä.ja juoksupyörähän meillä pestään kerran kuussa ja sekin ihan hiekkajälkien takia kun on kosteat tassut tepsuttanut niin hiekkaahan sinne jää.kakkaa siellä on tosi harvoin.
maija
Member

ViestiKirjoittaja Mimmi » 26 Marras 2005, 02:46

zoozoo: ei se silti ole vielä siisti vaikka toissapäivänä osuikin oikeaan paikkaan :D kakkaa ja pissiä on silti kaikkialla,mutta on tämäkin edistystä.
Mimmi
Member

ViestiKirjoittaja Fanny » 26 Marras 2005, 08:58

Taina: täytyykö siilellä olla hiekka paikka kieriskelyyn? Siis sellainen kuin hamstereilla?! Meidän poika kieriskelee kyllä, mutta ei ikinä lähelläkään hiekkalaatikkoa! Se ei käy silellä koskaan. <br>HUOM! Muutkin kuin Taina saa vastata tähän...
Fanny
Member

ViestiKirjoittaja Pinni » 26 Marras 2005, 10:59

Taavin tekee suurimman osan kakoistaan hiekkalaatikkoon ja sen jälkeen kun laitoimme sen häkin pohjalle aamuisin puhtaan muovitetun froteepalan sekä tekee pissa siihen. Vaihdamme sen joka päivä ja pissi ei haise : ).
Pinni
Member

ViestiKirjoittaja Kikke » 26 Marras 2005, 11:30

Useimmat siilit pitävät hiekkalaatikossa kieriskelystä, liekö hiekka samalla rapsuttaa siilin piikkien välissä ihoa ja samalla tavallaan "kuorii " ihon ja auttaa näin ihon uusiutumista ihan kuin ihmistenkin kuorintaaineet. <br>Ihan kieriskelyyn tarkoitetussa hiekkalaatikossa voi olla hiekkapuhallushiekkaa, tosin sen täytyy olla suhteellisen puhdasta. <br> <br>Minä kyllä myönnän, että meillä ei ole enää mitään hiekkaa käytössä, olemme kokeilleen varmaan noin kymmentä eri hiekkaa puhallushiekasta lähtien. Ensimmäinen siilimme (tyttö) sai alaosastoonsa muhevan tulehduksen joka uusi hiekkamerkkien vaihdoista huolimatta, koska ne tarttuivat kiinni, hiekkapuhallushiekka puolestaan tunkeutui joka koloon. Myös toinen siilimme (uros) sai mukavan hiekkapaukun pippeliinsä hiekkojen tarttuessa kiinni. <br> <br>Olen kyllä ajatellut josko taas kokeilisi tuota puhallushiekkaa nykyisille otuksille. Kissanhiekoista puolestaan olen saanut tarpeekseni.
Kikke
Member

ViestiKirjoittaja zoozoo » 26 Marras 2005, 12:58

Me ostettiin säkki hiekkapuhallushiekkaa rautakaupasta halpaa ja toimii hyvin...paitsi sitä on kaikkialla kämpässämme. ;D
zoozoo
Member

ViestiKirjoittaja Indi » 26 Marras 2005, 13:00

Meillä ei ole talouspaperia, mutta kai sekin käy!! :) <br>Meillä on pienen pientä akvaario hiekkaa. Indi kylpee joka yö ainakin kolme kertaa!!
Indi
Member

ViestiKirjoittaja Taina » 26 Marras 2005, 15:10

Meillä jokainen siili painuu heti hiekkakylpyyn, kun viemme heidät omaan huoneeseensa. Tai ensin katsomaan mitä sapuskaa on ja sitten suoraan hiekkamöyrintään. Hiekka lentää ja pöllyää ympäriinsä ja siilit myös nukkuvat siinä yöpäikkäreillään. he rakastavat kaivaa sitä jopa puolituntia kerrallaan. <br>Röhnö nukkui SELÄLLÄÄN pallona yksi yö siinä,jopas oli makea näky. <br>Kun siilimme menevät hiekkalaatikkoon, he ryömivät matalana , laahaten itseään sinne, on se niin mainio näky, ettei voi muuta, kuin nauraa joka kerta,sitten alkaa mieletön pyörinä, välillä heitä on isommassa laatikossa 2-3 kerrallaan ja voitte kuvitella mikä näky se on. <br>Meillä testatttiin pari vuotta sitten kissan paakkuuntuvaa hiekkaa, mutta se tarttui Tahvon vehkeisiin niin ikävästi, että olemme nyttemmin siirtyneen käyttämään vain rautakaupasta ostettua hiekkaa 25kg säkeissä. Sitä kuluu paljon(useampaan laatikkoon joka ilta) ja vaihdamme sen päivittäin,joten on myös hyvin työlästä. <br>Tätä siilimme kuitenkin rakastavat,joten mitäpä emme niiden vuoksi tekisi? <br>Kokeilen jossain vaiheessa taas kissanhiekkaa,koska nyt meilä on 4 tyttösiiliä ja ehkäpä annamme heille mahdollisuuden itse valita kumpaa tahtovat käyttää, tai molempia. <br> <br>Meillä on lasten puhallettava uima-allas,jossa on 3 puhallettavaa rengasta päällekkäin ja siinä siilit pysyvät hyvin , eikä vie tilaa(halkaisija n. 1m) ETOLAsta n.6-7e <br> <br>Meillä on myös suuri uima-allas,jossa on kovat korkeat reunat (halkaisija on n.2m) siinä yöpyy yleensä kyläsiilit ja se toimii myös evakkopaikkana ,jos poikasia on tulossa tms.Anttilasta 19e <br>Siilibileissä se on myös mainio apu suuren siilijoukon kasassa pitämiseen ja kukaan ei häviä lattialle, kun on reunat ja parketit pysyy puhtaana ;)
Taina
Member

ViestiKirjoittaja Marja » 27 Marras 2005, 01:24

Pisut ja kakat ilmestyvät sen verran säännöllisesti juoksupyörän viereen, että olen todennut helpoimmaksi laittaa siihen viereen ja alle talouspaperia imemään enimmän kosteuden. Samoin vessalaatikoihin sanomalehden lisäksi. Ei ilmesty niin paljoa pieniä sieviä pissisiä käpälänjälkiä ympäri siililää.
Marja
Member

ViestiKirjoittaja laululintu » 27 Marras 2005, 09:10

Minkälaista kissan hiekkaa käytätte laatikoissanne? kun minulla oli sellaista jyrsijöille tarkoitettua hiekkaa ja meni ikävästi vehkeisiin :( niin lopetin käytön... ja nyt ei ole mtn. ja olen ajatellut käyttää puu purua...?? antakaa jotain hyviä merkkejä mitkä olette kokeneet hyväksi.. =)
laululintu
Member

Seuraava

Paluu Siilikeskustelu