Siilin osto ulkomailta ja maahantuonti Suomeen

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Siilin osto ulkomailta ja maahantuonti Suomeen

ViestiKirjoittaja erizo » 27 Marras 2005, 16:44

Hei! Asun Espanjassa ja haluaisin ostaa täällä siilin. Mitä asioita olisi otettava huomioon ostettaessa? Olen ajatellut Egyptiläistä rotua. <br> <br>Suomeen palatessa siili tulisi tietysti mukana, miten toimii tuo maahantuonti? Ja voiko siilin ottaa lentokoneeseen mukaan? <br> <br>By the way mitä eroa on eri siiliroduilla, muuta kuin ulkonäkö?
erizo
New member

ViestiKirjoittaja laululintu » 27 Marras 2005, 17:34

Minä en tiedä oikeen tuosta asiasta mitään... Onhan eri roduilla erilaiset hoito-ohjeet sinun kannattaa etsiä netistä ja täältä siiliyhdistyksen sivuilta tietoa siileistä..
laululintu
Member

ViestiKirjoittaja MiaE » 27 Marras 2005, 17:45

Varmaan varmin tapa on ottaa yhteyttä Suomen tulliin tai jonneki.. Sitte ei tuu ainakaa mitään selkkauksia. Paperit varmaan helpottavat hommaa.. Joten huolehdi ensin, että ostat sen jostain kunnollisesta ja siististä liikkeestä, jossa ne tietävät siilien hoidosta OIKEASTI jotain. Parhain olisi varmasti kasvattajilta ostaa, mutten tiedä onko niitä siellä tai mikä se systeemi noin muuten on. Ja paperit siis kuntoon, mistä tuotu milloin jne.. Itse olin Espanjassa muutaman kuukauden putkeen niin ainakin tuolloin ne eläinliikkeet missä kävin olivat suoraan sanottuna aika karmivia. En olis ostanu yhdestäkään mitään. Ei millään pahalla, voihan siellä olla siistejäkin liikkeitä, mutta.. no joo. Tarkasta, että siili on hyvinvoivan näköinen ja oloinen ja vertaa niiden antamia hoito-ohjeita suomalaisiin versioihin. <br> <br>Mulla ei ole kokemusta kuin valkovatsoista, mutta olen ymmärtänyt, että nuo Egyptiläiset ovat ainakin vilkkaampia ja semmoisia eläväisiä. Kovasti ovat omistajat kehuneet. En tiedä onko tämä paikkaansa pitävää, mutta luulen, että ne purevat hieman helpommin kuin valkovatsat. Korjatkaa, jos olen väärässä. =0)
MiaE
Member

ViestiKirjoittaja Marianne » 27 Marras 2005, 18:06

Siilin tuomisesta parhaat tiedot saa varmasti maa-ja metsätalousministeriöstä: <br> <br>Suomessa maa- ja metsätalousministeriö vastaa eläinten terveyteen liittyvistä eläinten tuontivaatimuksista. Lainsäädäntömme mukaisesti kääpiösiilien <br>tuonnille ei ole mitään vaatimuksia, jos eläimet tuodaan toisesta EU-maasta Suomeen. Jos siilit tuodaan EU:n ulkopuolelta, vaatii tuonti maa- ja metsätalousministeriön myöntämän tuontiluvan. Tuontiluvassa määritellään tuontia koskevat ehdot. Kääpiösiileiltä on vaadittu mm. eläinlääkärin todistus lähtömaasta sekä karanteeni. Lisäksi EU:n ulkopuolisista maista tuotaville <br>siileille on tehtävä eläinlääkinnällinen rajatarkastus. <br> <br> <br>MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖ <br>Elintarvike- ja terveysosasto <br>PL 30 (Kluuvikatu 4 A) <br>00023 VALTIONEUVOSTO <br>p. 09-1601 fax 09-1603338 <br> <br> <br>Siilien kohdalla puhutaan eri lajeista, ei roduista :) <br>Egyptiläinen pitkäkorva on valkovatsaa aktiivisempi ja "koiramaisempi", joka ei oikein sovellu häkkiin laitettavaksi, vaan vaatii tilaa juosta. Ravinnon yms suhteen poikkeavuuksia ei ole. <br>Luonne-erot ovat yksilökohtaisia kaikilla siileillä.
Marianne
Member

ViestiKirjoittaja Memma » 28 Marras 2005, 10:56

Noin yleisluontoisesti voi kai sanoa, että egyptiläiset ovat ärhäkämpiä ja vaativampia kuin valkovatsat. Monilla on tapana haukkailla (välillä kovaakin), vaikka löytyyhän näitä purijoita myös afrikkalaisista. <br> <br>Hyvä keskustelu aiheesta löytyy täältä: <br> <br><a href="http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum20/index.php?&action=vthread&forum=2&topic=2120" target="_new" rel="nofollow">http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum20/index.php?&action=vthread&fo rum=2&topic=2120</a>
Memma
Member

ViestiKirjoittaja tawnia » 28 Marras 2005, 14:07

Mä toin keväällä 3 siiliä suomeen Ruotsista. Sillon otin selvää noista tuontiluvista yms. ja sitten mulle selvisikin, että EU-maasta ei tarvitse minkäänlaisia papereita. En muista minkä niminen oli henkilö, joka hoiti eläinten maahantuontiasioita, mutta jos jotain kysyttävää on niin hänen puhelinnumeronsa oli 09-16053387.
tawnia
Member

ViestiKirjoittaja iina » 28 Marras 2005, 17:41

Minä en kyllä allekirjoita tuota Memman lausetta, että egyptiläiset ovat ärhäköitä ja niillä on tapana haukkailla. Ei meidän Nekku ja Väino ainakaan haukkaile. Nekku saattaa maistella vieraita, mutta ei aina niitäkään ;) Vaativia egyptiläiset ovat lähinna tilan suhteen. Tarvitsevat sitä vielä enemmän kuin afrikkalaiset. Egyptiläiset ovat ihanan vilkkaita ja uteliaita otuksia. Mitään sylisiilejä ne eivät kyllä yleensä ole.
iina
Member

Paluu Siilikeskustelu