?pari kyssää?

Yleinen siilikeskustelufoorumi

?pari kyssää?

ViestiKirjoittaja Kude » 02 Joulu 2005, 21:19

Että tota noin, 1: Mitä maksoitte(jos maksoitte) tekemistänne siili sivustoista?! 2: Jos syntyy 5 poikasta niin jakaako emo ja iskä siili sitten ne rahat kubn ne 5 myydään?! 3:Riittääkö jos mitat häkille (hyllylle) on 1metri ja noin 10 senttii kertaa 50 senttii (hyllyssä 2 kerrosta...)?! 4: Kumpi ensin tyttö vai poika? Haluan nimittäin molemmat kun niitä poikasia ajattelin niin että kun multa menee vähän yli vuosi tai kaks kerätä 350(äiti ja isä maksaa muut paitsi siilin) niin onko poika tai tyttö liian vanha kun toinen saapuu?! 5: Mikä nimi näistä: POJAT: Suklaa, Marmori, Fortuna, Toffee vai Kantti-Kasimir? TYTÖT: Suukko, Barbara, Sara, Haave, Unelma vai Anelma?!
Kude
Member

ViestiKirjoittaja Hjalli » 02 Joulu 2005, 21:33

Vastaan lähinnä mielipidekysymyksiin, noista faktoista ei minulla ole hajuakaan. <br>1. En mitään. Ropelsin muistioon ja hostasin Freewebsille. <br>5. Näissä ratkaisee kaikkein eniten oma mieltymyksesi kys. nimeen. Itse olen aina ajatellut, etten voi antaa siilille nimeä etukäteen, vaan vasta kun olen nähnyt ja tavannut sen. Mutta: <br>Pojat: Sanoisin, että joko Marmor, Fortun [huomatkaa viimeiset kirjaimet pois] tai pelkkä Kasmir. Varmaan Kasmir on näistä paras. <br>Tytöt: Haave. Sara on liian ihmismäinen.
Hjalli
Member

ViestiKirjoittaja _Julia_ » 02 Joulu 2005, 21:33

1. en mitään. 2. ei hajuakaan. riippuu. 3. varmaan se riittää. muista juooksupyörä! 4. ota tyttö =P 5. öö.. Toffee, mutta muunna se Tofuksi! tytöistä Suukko, mutta muunna se pusuksi! eli poika: Tofu ja Tyttö: Pusu <3
_Julia_
Member

ViestiKirjoittaja _Julia_ » 02 Joulu 2005, 21:34

joo, sara on liian ihmismäinen. siili siilinä, ihminen ihmisenä ;)
_Julia_
Member

ViestiKirjoittaja Marjo » 02 Joulu 2005, 21:35

1. Minulla on ihan ilmaiset sivut. <br> <br>2. Riippuu ihan siitä millaisen sopimuksen siilien omistajat tekevät. Urossiilin omistajalle maksetaan esim 50e poikasesta ja jokin astutusmaksu. Tämä siis vaihtelee sopimuksen mukaan, mutta koskaan en ole kuullut että uroksen omistaja saisi puolet. Emon omistajalla kun menee kuitenkin huomattava määrä rahaa poikasten ruokintaan (ja mahdollisiin lääkärikuluihin) ja naaraan omistaja joutuu ottamaan myös riskin emon hengestä. <br> <br>3. Mitat saattavat riittää. Riippuu myös kuinka korkea hyllyväli on. Mahtuuko sinne n. 40cm juoksupyörä. Siilillä täytyy olla paljon tilaa ja sen on pakko antaa juosta vapaana. Montaa siiliä ei laiteta yhteen häkkiin. <br> <br>4. Naaraan täytyy olla vähintaan 6kk ja enintään vuoden vanha kun ensimmäinen poikanen teetetään. Kasvattajaksi ryhtymistä kannattaa harkita tarkoin! Suosittelen vielä harkitsemaan ja hakemaan tietoa. Lue ainakin yhdistyksen siilinkasvatus palsta läpi. Kasvattaessa moni asia voi mennä pieleen ja unelmakuvat suloisista poikasista voi muuttua itkun vääntämiseski jos poikaset ja/tai emo kuolevat. <br> <br>5. Nimi kannattaa miettiä sitten kun näkee siilin. Ja kasvattakin on saattanut keksiä sopivan nimen.
Marjo
Member

ViestiKirjoittaja Mimmi » 02 Joulu 2005, 22:40

Kude: eli sulla ei ole edes yhtä siiliä ja suunnittelet jo poikasia? <br>En mitenkään halua mitään tyrmätä mitään, mutta ehkä kannattaisi ensin tutustua siilin elämään kunnolla,ennen kun alkaa poikasia suunnittelemaan...vai? <br> <br>Nimistä Suukko ja Suklaa rimmaa parhaiten yyhteen, jos meinaat molemmat sukupuolet hankkia ;) Muihin kysymyksiin toiset osaa paremmin vastailla
Mimmi
Member

ViestiKirjoittaja MiaE » 02 Joulu 2005, 23:42

1. Mun kaveri tekee ja maksan hänelle semmoset 50¤ + tarjoon ruoat ja juomat 2. Marjo anto aika kattavan vastauksen 3. Mun mielestä tarvis olla isompi.. 4. En osaa sanoa.. Mutta mutta...tosiaan osta nyt ensin se yksi siili ja mieti sitten poikasasiaa huolella uudestaan. Se ei ole niin helppoa kuin luulis ja tilaa pitää olla paljon. Eikä sillä todellakaan nyt tienaa, jos sitä mietit (kun kysyit noita hintoja).. Ja niinkuin Marjo sanoi etsi tietoa kaikesta ja paljon ennen poikasia. Myönnän kyllä, että itsellänikin olisi voinut olla enemmän tietoa asiasta.. 5. Katso mikä nimi sopii parhaiten tulevalle siilillesi. <br> <br>Mun on anteeksi nyt vielä painotettava, ettei siilin hoito ole mitään helppoa.. Sotkujen korjaaminen, ruokkiminen, kesyttäminen yms. on oikeesti aikaa vievää puuhaa. Ja varsinkin sillon kun on noi poikaset..
MiaE
Member

ViestiKirjoittaja Tarja T ja Siiri » 03 Joulu 2005, 00:37

Kude, itse en missään nimessä ottaisi sekä uroita että naaraita samaan huusholliin. Jotenkin vain tuntuu, että voisi olla ainakin "erityisen viriilille" urokselle kiusallista tuntea koko ajan naaraan tuoksu pääsemättä lähelle tai siitä eroon. Siileillä kun ei ole varsinaisia kiima-aikoja vaan ollaan kokolailla kokoajan "otollaan". Lisäksi vahinkoraskauksia tuppaa olemaan aika paljon perheissä, joissa on sekä uros- että naarassiili. <br> <br>Emon ja iskän rahanjaosta sen verran, että aika yleinen kuuluu olevan sellainen sopimus, että iskä saa luovutusikäisen poikasen myynnistä 10-15 %. Poikasen täytyy siis saavuttaa luovutusikä ja tulla myydyksi, ennen kuin iskän tilille rahat kilahtavat.
Tarja T ja Siiri
Member

ViestiKirjoittaja Sirpa » 03 Joulu 2005, 10:50

Suosittelen lämpimästi ensin elämää yhden siilin kanssa, sukupuolella ei ole niin väliä. Siili on erittäin vaativa lemmikki. Meidänkin perheessä käärmeet ja kilpikonnat jäävät hoidettavuudessa kauas taakse siilistä. Kuten tällä palstalla ollaan tuhannet kerrat kirjoitettu, siili on erittäin paljon liikuntaa vaativa yöeläin, joka syö lisäksi hurjan määrän kalliita hyönteisiä. Suosittelen tutustumaan ensin todella tarkasti siilin hoito-ohjeisiin ja sittenkin vielä harkitsemaan moneen kertaan. Vaikka julkisuudessa siilistä saa helposti söpön lemmikin kuvan, on totuus kuitenkin paljon ihmeellisempää: siili on oikein hoidettuna erikoistietoa vaativa eksoottinen eläin, jonka ottamista perheenjäseneksi tulee pohtia harkiten. Kasvattamisesta kannattaa haaveilla vasta sitten kun perusasiat ovat vahvasti hallussa.
Sirpa
Member

ViestiKirjoittaja Kude » 03 Joulu 2005, 13:48

Juu... Tulee vaan hirvee siilivauva kuume kun on sitten niitä onnistuneita poikasia... Ja en kyllä suinkaan haluaisi poikaa ärsyttää hajuilla vaan nojoo, huomata kumpi on mun lajia tyttö vai poika. Sitäpaitsi olen lueskellut sekä hyvää että pahaa täällä palstalla ja tietoa siileistä kohdassa noin vuoden ennen kuin kirjauduin Kudeksi. Muuten siinä hyllyssä on kyllä tilaa juoksupyörälle. Mutta jos sitten joskus niitä poikasia tulisi niin ne olisivat joko Perunamaan, Polsonkylän tai Perunakellarin siilejä :)!!!
Kude
Member

ViestiKirjoittaja Kude » 03 Joulu 2005, 13:53

Täs on 6 kyssä: 6. Käykö duplot siiilille kun olen rakentanut siiilille sopivan rakennelman...?!
Kude
Member

ViestiKirjoittaja Kude » 03 Joulu 2005, 13:54

<i>:)</i><b>:)</b><u>:)</u>
Kude
Member

ViestiKirjoittaja Kikke » 03 Joulu 2005, 13:55

Siis onko tuo 10cm kaapin leveys? Siihen ei juoksupyörä kyllä mahdu. <br>Vai tarkoitatko, että kaappi on metri 10 cm pitkä? :D Sitten se on jo ihan hyvänkokoinen asumus siilille :)
Kikke
Member

ViestiKirjoittaja Kude » 03 Joulu 2005, 16:46

tarkoitan jälkimmäistä:)
Kude
Member

ViestiKirjoittaja hekate » 03 Joulu 2005, 21:56

Kannattaa kuitenkin tutustua käytännössä siilin kanssa elämiseen, se ei kuitenkaan ole sama kuin että vaan lukee siileistä..
hekate
Member

Seuraava

Paluu Siilikeskustelu