Meidän Nanni

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Meidän Nanni

ViestiKirjoittaja Ile » 20 Heinä 2006, 00:17

Meillä on ollut Nanni niminen siilineiti oman käsitykseni mukaan kohta neljä vuotta (siskoni, siilin oikea omistaja, väittää kivenkovaa, että kolme). Ajattelin kirjoittaa tässä ketjussa vähän kaikesta Nanniin liittyvästä ja siksi en laittanutkaan tätä mihinkään tiettyyn kategoriaan, vaan yleiseen keskusteluun. <br> <br>Kysäisenpä tässä heti alkuun erinäisiä asioita, jotka ovat huolettaneet minua. Nannilla on jo pidemmän aikaa ollut aika punertava iho. En tiedä mistä se johtuu tai onko se vakavaa, mutta ei se luonnolliselta näytä. Ostimme sitä hoitaaksemme koirille ja kissoille tarkoitettua humilac suihketta (jota Nanni inhoaa yli kaiken), mutta ei se punoitus ole laskenut (pisteenä i:n päälle punertava iho on Nannin mahassa, jota on lähes mahdotonta suihkutella). <br> <br>Olen myös jo pidemmän aikaa epäillyt, että Nanni olisi tylsistynyt ja masentunut aktiviteetin puutteen vuoksi. Nannilla on juoksupyörä, josta se pitää ja itse yritän aina jotain kivaa keksiessäni väsätä Nannille uutta tekemistä. Vessapaperirullat eivät juurikaan innosta, ellei sisällä ole naksuja ja kokeilinpa kerran haluaisiko se järsiä vauvan tuttia (luin vinkin täältä), Nanni ei edes haistanut sitä. Eli Nanni vaikuttaa tylsistyneeltä (tai sitten olen vain luulotautinen x)), mutta erilaiset lelut ja aktiviteetit eivät neitiä kiinnosta. Pääsyy epäilyyni, että Nanni on masentunut, johtuu siitä, että Nannia pidetään kädessä ja lattialla erittäin vähän, ehkä kerran tai pari viikossa. Tiedän, että siili kaipaisi päivittäistä liikuntaa juoksupyöränkin lisäksi, mutta pari marsua toisessa huoneessa vievät huutamisellaan kaiken huomion ja leikittyäni niiden kanssa olen niin väsynyt, että ajattelen "kyllä se Nanni nyt tuolla häkissään pärjää" mikä on väärä luulo. :( <br> <br>Viimeisin tempaukseni Nannin elämänlaadun parantamiseksi ja uteliaisuuden lisäämiseksi oli sen häkin täydellinen uudelleensisustus. Nanni oli kesäloman alkupuolella erinäisiä viikkoja vapaana lattiallani juoksentelemassa yötä päivää ja sinä aikana hain ulkoa erilaisia sammallia, ruohotuppoja yms. juurineen multineen ja "istutin" ne Nannin häkkiin. Häkin valmistuttua Nanni oli selvästi haltioissaan tapahtuneesta ja kyllä häkki on varmasti nyt mielenkiintoisempi kuin ennen. Uudessa häkissä ei ole mökkiä, vaan Nanni on saanut etsiä itse oman pesäpaikkansa (heinäkasa, yllätys yllätys). Olen myös yrittänyt pitää ruokakupin poissa häkistä ja sirotella raksuja ympäri häkkiä Nannin etsittäväksi. Matojen etsimisestä on tullut myös kokonaan uusi haaste, kun ne pääsevät nopeasti piiloon sammaleisessa ja multaisessa häkissä. Nanni saa etsiä niitä tosissaan, vaikka ne laskettaisiin sen nenän eteen, ja onpa useita matoja päässyt karkuunkin. Saapahan sitten syödä koppakuoriaisia jossain vaiheessa. <br> <br>Olen lähes Nannin tulosta asti ihmetellyt, että miksi se raapii mökissään/pesäkolossaan lattiaa useita kertoja päivässä välillä pitkiäkin (2-5min) aikoja (tämäkin on tukenut ajatustani siilin tylsistymisestä). Nukkuuko siili ja näkeekö se unta, jolloin se raapii unissaan lattiaa, yrittääkö se kaivaa (itse veikkaan tällä hetkellä tätä, sillä Nanni on vähän laajentanut heinäkasan alla sijaitsevaa pesäänsä, nykyään se yltää jo sammaleen ja mullan alle), vai onko se worst case scenarion mukaan masentunut ja turhautuneena raapii pesänsä lattiaa? <br>Mistä muuten tunnistaa masentuneen/tylsistyneen siilin? <br> <br>Nannin ravinto on myös hyvin yksipuolista: raksuja ja matoja. That's it. Olemme yrittäneet syöttää Nannille sirkkoja, lohta, jauhelihaa ja ties minkälaisia siilin erikoisherkkunaminamisekoituksia, mutta vain raksut ja madot kelpaavat neidille. Toisaalta, joskus sisään eksyneet yöperhoset ovat maittaneet Nannille oikein hyvin. <br> <br>Lopuksi kysyn, että missäpäin Helsinkiä/lähinnä Hesaa olisi siileistä tietävä eläinlääkäri? Emme ole ikinä käyttäneet Nannia edes yleisessä lääkärintarkastuksessa ja minulta räjähtää kohta pää, kun en saa mielenrauhaa, vaan luulen, että Nanni sairastaa ties mitä. Onko kellään kokemusta noista Tietoa siileistä osion eläinlääkäreistä? <br> <br>Kirjoittelen tänne lisää Nannin kuulumisia sitten kun tulee jotain uutta asiaa. :) <br> <br>PS. Anteeksi ehkä vähän sekava viesti, laitan ajankohdan piikkiin. ;)
Ile
Member

ViestiKirjoittaja MiaE » 20 Heinä 2006, 00:46

Mulla tuli ekana mieleen, että kuinka iso tai pieni häkki Nannilla on? Jos sillä ei ole tarpeeksi tilaa juosta? Meillä siilit vetää isoakin rinkiä lattialla ja välillä käyvät kääntymässä juoksupyörässä ja taas hirvee pinkominen seinien väliä. Välillä kiivetään mökkien katoille ja silloille..=) Meillä on tosiaan siileillä yksi huone jaettuna kahtia. Herkuleksen puolella on kaksikerroksinen häkki, jossa se todellakin tykkää viipottaa ramppia ylös alas. Häkistä on pääsy lattialle, jossa on sen ruokakipot ja muutama piilopaikka. Tytöillä ei ole ihan vastaavanlaista kiipeilymahdollisuutta, mutta tulevaisuudessa olisi semmonen tarkoituksena rakentaa. Näin kuluvat kynnetkin paremmin. Ja tosiaan, meillä tytöt on samassa tilassa, ja tulevat erinomaisesti toimeen. Alma ja Lyyli nukkuvat aina vierekkäin. Aada on vähä erakompi, mutta hakee oman rauhan sitten aina jostain kasasta. Tuskin teidän tapauksessa kuitenkaan kaveria tarvitaan siilille. Erakoitahan nuo tuppaavat olemaan. En usko sitäkään, että se teitä kaipaisi sen ihmeemmin. Itse en juurikaan siiluroita käsittele, koska ne eivät siitä tykkää. Poikkeuksena Herkules. <br> <br>Ootko kattonu ettei Nannin kynnet ole pitkät tai ettei sitä muuten satu mihinkään, jonka takia se olisi apaattinen? Jos ihottuma tai punainen iho (kuten kerroit) aristaa? Itse en kyllä siihen humilacia laittaisi, koska olen ymmärtänyt, että se on hilseilevään ihoon. Varsinkin, jos iho on rikki, sehän voi vaikka kirvellä. (En tiedä, luulen, korjatkaa, jos olen väärässä.) Onko hygienia muuten hyvää? Tarkoitan, ettei Nanni esim. pyöri likaisessa kylpyhiekassa..? Vai onko teillä yleensäkään hiekkaa? Meillä sitä on juoksupyörän alla, toisinsanoen juoksupyörä on hiekassa, jolloin kakkakin on hiekassa pyörän sijaan. Sen lisäksi on vielä erillinen hiekkalaatikko.. Siitä noi tykkäävät kaikki aivan järjettömän paljon. <br> <br>Mitä tulee nyt sitten noihin ulkoa tuotuihin sammaleisiin ja muihin, niin mun mielestä ne on ok.. Monet varmasti sanovat täälläkin, että niistä voi tulla loisia jne., mutta mun mielestä on ok, että siilit saa vähä vastustuskykyä. Ja mun siileillä (kop kop) ei kenelläkään ole ikinä ollut mitään. Tietenki kannattaa nyt vähän kattoa mistä niitä kantaa sisälle ja vähä putsailla ettei isompia ötököitä ole. Toi matojen piilottaminen jne jne on varmaan myös tosi virikkeellistä hommaa.. Siitä plussat! =) <br> <br>Mä en taida osata kyllä sua kyllä muuten auttaa..Mun mielestä oot tehny jo ihan kivoja uudistuksia. Toi häkki nyt on ainoa mitä mä en oikein kannata ajatuksena, varsinkin, jos se on pieni. Siilit tarttevat PAAALLLJON juoksutilaa. Juoksupyörä sulla jo on, mites onks sulla mitään kaarisiltoja tms. joita Nanni pääsis ylittelee? Putkia? Niin ja sit se hiekkalaatikko..Meilläkään siilurat ei ymmärrä lelujen päälle mutta edellä mainittujen kyllä. <br> <br>Ai niin, Helsingistä on ilmeisesti eläinlääkäri Johanna Raulio, jolla on siileistä kokemusta. Mielestäni Nanni kannattaisi käyttää hänen luonaan, jotta tuo punertava iho saataisiin pois päiväjärjestyksestä. Siihen asti pidä ensisijaisesti iho puhtaana. =) Ja kyllä mä uskon, että tiedät, jos siilisi on masentunu.. Kyllä omistaja siilinsä tuntee =)
MiaE
Member

ViestiKirjoittaja Nea » 20 Heinä 2006, 00:52

Näin alkuun suosittelen sinua perehtymään "Pienlemmikkien virikeopas"-nimiseen opukseen kun tuota siilin tylsistymistä mietit. Siellä on paljon hyvää faktaa eläinten aktivoimisesta :) Hieno juttu, että todella pohdit, miten Nannin elämänlaatua voisi parantaa :) <br> <br>Tärkein aktivointikeino mielestäni on ehdottomasti liikunta ja paikkojen tutkiminen. Pari kertaa viikossa kuulostaa aika vähältä kun omat puikulamme saavat juosta vapaana koko yön... <br> <br>Kerroit, että marsut ovat teillä toisessa huoneessa. Eikö siili sitten voisi jaloitella säännöllisesti omassaan? Sille voisi tehdä rampin häkistä lattialle, niin että se saisi jaloitella. Juoksupyörä kun ei oikein tahdo riittää korvaamaan vapaana juoksemisen iloja... Lisäksi aktivointi lattialla on jokseenkin helpompaa. <br> <br>Kokeile vaikka antaa siilille erilaisia materiaaleja vaahtisteltaviksi ja tutkittaviksi. Laita lattialle pahvilaatikoita ja paperipusseja, jotka täytät heinällä, serpenttiinillä, fleecellä jne. Joukkoon voit ripotella raksuja ja muita herkkuja, myös niitä matoja, jos haluat. Näin siili saa yhtä lailla etsiskellä ruokansa kuin tuolta ruohon seasta. Voit yhdistellä laatikoita putkilla myös sokkeloiksi - vain mielikuvitus on rajana. <br> <br>Yleensä ottaen siilin omaa asumusta (turvapaikkaa) ei virikkeellistämisen nimissä tulisi radikaalisesti muuttaa, sillä se useimmiten vain stressaa eläintä. Virikkeet olisi parempi tarjota lattialla, häkin ulkopuolella. <br> <br>Lisäksi minua kummastuttaa tämä ruoho- ja sammallattia. Miten puhdistit nuo materiaalit ennen käyttöönottoa? Nehän ovat täynnä kaikkia pikkuelikoita ja ties mitä. Koitatko pitää niitä hengissä vai ovatko ne jo lakastuneet? Perin erikoinen ratkaisu, etten sanoisi :P Koetitko kenties imitoida siilin luontaista elinympäristöä? Noh, Afrikassa siili tuskin ainakaan sammaleella elelee... <br> <br>Ei myöskään vaikuta kovin hygieeniseltä eläimen aluselta, etenkin kun siili joutuu syömään ateriansa samasta paikasta, mihin tekee tarpeensa, kun sillä ei ole edes kuppia... <br> <br>Mökkiäkään en itse ehkä olisi poistanut, siilit kun tykkäävät kovin pimeistä sopeista ja etenkin, jos mökki ennen oli ollut siilin oma turvapaikka... Muistathan myös varmistaa, että Nanni tosiaan löytää heinikosta tarpeeksi matoja syödäkseen... <br> <br>Pesän raapiminen johtuu mitä ilmeisimmin siitä, että siili koittaa tehdä itselleen mukavaa paikkaa nukkua, ts. "sijaa vuodettaan" hyväksi. Tylsistynyt eläin yleensä joko kököttää pitkästyneenä paikallaan tai ravaa edestakaisin häkissään (kuten tiikerit eläintarhassa) tai juoksupyörässään - yksinkertaisesti siitä syystä, ettei sillä ole muutakaan tekemistä. <br> <br>Ruokavaliota kannattaa kyllä yrittää monipuolistaa. Siinä pitää vain olla tiukka ja tuputtaa uusia tervellisempiä ruokia (ja jättää madot ja raksut vähemmälle) - kyllä se siili alkaa syödä muutakin kun vain herkkuja kun muuta mahdollisuutta ei ole ja nälkä alkaa kurnia. <br> <br>Raulio lienee kokenut lääkäri pääkaupunkiseudulla, hlökohtaista kokemusta ei ole kun en siellä päin asu :) <br> <br>Toivottavastitästä oli jotain apua ja suosittelen edelleen lämpimästi sen virikeoppaan lukemista :)
Nea
Member

ViestiKirjoittaja MiaE » 20 Heinä 2006, 04:57

Joo mä muuten kanssa korjaan ton sammalhomman, kun luin juttusi paremmin äsken..Siis tarkotin sitä, että voisin itekin laittaa esim pahvilaatikkoon lehtiä sun muita luonnonjuttuja, mutta jos häkin lattia on kokonaan niitten peitossa niin ehkei se ole paras ratkaisu juuri tuon hygienian kannalta. Mitä tohon syömiseen tulee, niin mä en mahda sille myöskään mitään, ettei Herkules suostu syömään muuta kuin jauhelihaa, sirkkoja ja raksuja. Kaikkea olen kokeillut, ja ollut laittamatta noita edellä mainittuja, mutta herra ei oikeasti kelpuuta ruoaksi muuta kuin noita ja laihtuu sitten rajusti, jos yrittää "pakottaa". Aika ajoin lisäilen kuitenkin sen ruokiin uusia makuja, mutta kun ei niin ei. Sen sijaan, jos Nanni ei muuta suostu syömään, suosittelisin vitamiinilisiä.. Ja mitä vielä noihin siilin syömisiin tulee, niin meillä kyllä muut syövät ihan kaikkea mikä ei edestä karkaa. (Tai no, nekin juostaan kiinni) Ja jos joku haluaa tulla kokeilemaan tuota uusiin ruokiin totuttamista, niin tervetuloa. Iloinen olisin, jos Herkules söisi muutakin. =) Se vaan sattuu olemaan niin rimpula jo muutenkin, etten paljoa uskalla testailla mussukalla. =)
MiaE
Member

ViestiKirjoittaja Ile » 20 Heinä 2006, 10:21

Hmm, enpä putsannut sammalia ja heiniä sen kummemmin kun ne häkkiin laitoin. :S Tiedossani kyllä oli, että niissä on pikkuötöjä sun muita mönkiäisiä, mutta uskoisin ettei niistä ole siilille vaaraa, joten annoin niiden olla. En yrittänyt imitoida siilin luonnollista elinympäristöä (koska kuten sanoit: Afrikassa ei juuri sammalia ole ;)), vaan tarjota Nannille uuden ja kiinnostavamman elinympäristön, joka ei olisi yhtä yksitoikkoinen kuin tasaisen ja vihreä kokolattiamatto. Tein tuohon uuteen häkkiin pienen hiekkakuopan, jonka täytin hiekalla, eli kyllä sieltä hiekkaa löytyy. <br> <br>Pakko myöntää, etten raksuja häkkiin ripotellessani tullut ollenkaan ajatelleeksi tuota hygieniaa, kun raksut ja ulosteet yms ovat kaikki samassa. :S Olen vain ollut niin huolissani Nannin virikkeiden puutteesta, että jopa hygienia on ilmeisesti jossain määrin unohtunut (läimäyttää itseään). <br> <br>Olen joskus tullut ajatelleeksi tuota ramppijuttua häkistä lattialle. Ramppeja pitkin Nanni kyllä osaa kulkea, koska häkin ollessa "normaali" väsäsin Nannille rampin mökin päälle ja laitoin ruokakupin katolle, jolloin sen oli pakko kiivetä saadakseen ruokaa. ;) Nannilla on kyllä yksi putki, jonka läpi se kulkee jos vain mahdollista. On meillä myös kaikenlaisia tyynynraatoja silppuineen ja laatikoita yms. tavaraa mistä Nanni voisi pitää, mutta häkki on kuitenkin niin pieni (50x100cm), ettei sinne mahdu juuri mitään noiden välttämättömyyksien lisäksi. <br> <br>Noh, tiedänpä miten saan tämän päivän kulumaan: alan rakentamaan huoneestani Nannin puuhamaata. :) <br> <br>Paljonko nuo tarkastuskäynnit eläinlääkärissä maksaa? <br> <br> <br> <br>PS. Osaavatko teidän siilinne muuten uida? Ja pitävätkö ne vedestä? Näin kerran telkkarissa luontodokumentin Afrikan luonnosta ja siinä näytettiin ohimenne siiliä ja kerrottiin sen olevan hyvä uimari ja pitävän vedestä. Vaivannut minua melkoisesti. On ollut tipalla etten ole kokeillut osaisiko Nanni uida.
Ile
Member

ViestiKirjoittaja nande » 20 Heinä 2006, 10:26

Onpa hienoa, että otat vastuuta myös siskosi siilin hyvinvoinnista :) <br> <br>Itse ajattelin heti, että miten usein pesette Nannin, kun se kuitenkin pyörii hiekassa ja sammaleissa, iho-ongelmat voivat johtua liastakin. Sitähän voisi nyt aluksi joka ilta liottaa hieman lämpimässä vedessä esim. lavuaarissa, jolloin vatsan alue puhdistuisi. Ja antaa kuivua hyvin pyyhkeessä ennen kuin laittaa takaisin häkkiin. <br> <br>Minunkin mielestä olisi parempi että Nannilla olisi vaikka pari hiekkalaatikkoa luonnon mullan tilalla. Ne on helpompi puhdistaakin. Karkkikaupoista saatavat muovirasiat käyvät hyvin, kun niihin leikkaa siilin mentävän aukon. Ja yleensä siilit tuntuvat nauttivan näistä hiekkalaatikoista. Siihen voi kokeilla erilaista kissanhiekkaa. Yksi hiekkalaatikko voisi olla hienojakoista kylpyhiekkaa, mitä käytetään esim. pikkujyrsijöille. <br> <br>Tosi paljon olet jo tehnyt Nannin hyväksi! Lääkärin tarkastus ei varmaan olisi pahiteeksi.
nande
Member

ViestiKirjoittaja Nea » 20 Heinä 2006, 11:15

Ramppi häkistä lattialle on ehdottoman hyvä ratkaisu, kun häkki on noin pieni. Lattialle niitä erilaisia virikkeitä sitten paremmin mahtuukin :) <br> <br>Klinikkamaksu käyttämällämme eläinlääkäriasemalla on 18,50 e. Erilaiset toimenpiteet (esim. rauhoittaminen) sitten tuovat lisähintaa ja hinnat vaihtelevat aika paljon eri puolilla Suomea - soittamalla ja kysymällä omalta lääkäriltäsi varmaankin saat tähän parhaimman vastauksen. <br> <br>Siilit käsittääkseni osaavat uida, kuvia tästä löydät mm. kuvagalleriasta. Mielestäni siiliä ei kuitenkaan tulisi väkisin laittaa uimaan, etenkään jos se ei ole koskaan ennen vedessä ollut! Eri asia on, jos siilin vie veden partaalle ja se itse lähtee uiskentelemaan, mutta silloinkin on hyvä olla silmä tarkkana, ettei se uimiseen tottumattomana vain väsähdä ja huku tms.
Nea
Member

ViestiKirjoittaja Ile » 20 Heinä 2006, 14:19

Noniin, parin tunnin väkertämisen tuloksena sain muutettua huoneeni puuhamaaksi Nannille. :) <br> <br>Yhdistin neljä pahvilaatikkoa kolmella putkella pienimuotoiseksi labyrintiksi ja suurimpaan boksiin murskasin laatikoissa olleita styrospaloja siilin "pallomereksi". Löysin parvekkeeltamme vielä yhden laatikon, ja siihen sijoitin vanhan tyynynraatoni revittyäni sen auki ja otettuani täytteet esille. Nyt Nannilla on kaksi peuhupaikkaa. Lisäksi asetin pari mattoa sänkyni reunalle "seinäksi", jotta Nanni ei pääsisi sängyn alle piilottelemaan (sitä on niin vaikea saada sieltä pois ja muutenkin aika likainen paikka). Ramppikin on valmis, mutta se on sen verran luihu, että pitää vielä vähän muokata sitä. <br>Otin häkistä kalteriosion kokonaan pois. Nyt Nanni tuntenee olonsa vähän vapaammaksi. Häkin sammaleet saavat muuten koko huoneen tuoksumaan raikkaan metsäiselle, kun niitä vähän kastelee. :)
Ile
Member

Paluu Siilikeskustelu