Siili ja lentokone

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Siili ja lentokone

ViestiKirjoittaja Tarmo » 20 Heinä 2008, 18:30

Yritin hakea edellisiä keskusteluja mutta en ole vielä vakuuttunut eräästä asiasta. Olen menossa Saksaan asumaan vuodeksi ja siili tulee saada mukaan tai edessä on paska vuosi. Finnairin ohjeet ovat selkeät kuljetuslaatikon yms. suhteen, mutta haluaisin kuulla siilistien kokemuksia lentämisestä lemmikin kanssa. Onnistuuko? Pelottaako toista? Oma Tarmoni voi välillä pahoin autossa, onkohan samaa odotettavissa lentokoneessakin?

Haluaisin siilini kovasti mukaan mutta arveluttaa. En mistään hinnasta satuttaisi toista ja nuo kun eivät osaa itse kertoa jos jokin on hätänä.
Tarmo
Member

ViestiKirjoittaja Soili » 20 Heinä 2008, 19:47

Äijä ei ollut ainakaan moksiskaan lentämisestä Budapestiin, se nukkui suurimman osan matkasta. Henkilökunnan mieliksi se oli tosin herätettävä kerran, olivat niin kovin innoissaan kun matkustajaluettelossa oli siili.
Niin kauan kuin lentää Finnairilla, ei ole ongelmia, mutta esim Blue one ei kerta kaikkiaan suostu ottamaan kuin koiria ja kissoja. Olisi varmaan pitänyt laittaa Äijälle irtokorvat - ja -häntä, ja sanoa sen olevan kissa. :-)
Soili
Member

ViestiKirjoittaja Nea » 20 Heinä 2008, 20:13

Meillä ei myöskään ollut mitään ongelmia siilin lennättämisen kanssa - Kide nukkui tyytyväisenä koko matkan ja myös Kutrin tuomat siilitytöt selvisivät Saksasta koneessa hyvin. Ainoa, mihin on kiinnitettävä huomiota on tosiaan tuo boksin koko + vedenpitävyys sekä se, että siilille tosiaan on lippu varattuna ja maksettuna. Meillä matkayhtiö mokasi niin, että matkustajaluettelossa oli kyllä maininta eläimestä, mutta lippua sillä ei ollut. Suoraan lentoyhtiön kanssa asiointi lienee helpompaa. Mutta perille päästiin noinkin, kun ostettiin sitten kentältä se puuttuva lippu (8e) ja yhtiönä tosiaan Finnair.

Samoin jokunen siili on lentänyt Suomeen Jenkkilästä lentokoneen ruumassa ja huomattavasti pidemmän aikaa ja selvinnyt ehjin nahoin perille. En siis kantaisi suurta huolta etenkään noin lyhyestä matkasta :)
Nea
Member

ViestiKirjoittaja Tarmo » 21 Heinä 2008, 12:13

Pitääkö/kannattaako siiliä käyttää eläinlääkärissä ennen matkaa? Uskon kun kerrotte :) Olin huolissani että siileillä sattaisi olla jokin fysiologinen este tms. Sattuuhan ihmisiinkin, lähinnä korviin kai, toisinaan lentäessä. Olitteko pakanneet korin pohjalle omaa fleeceä? Entä muuta viihdykettä tai ruokaa?
Tarmo
Member

ViestiKirjoittaja Nea » 21 Heinä 2008, 13:55

Mielestäni ei välttämättä tarvitse, jos siili omaan silmään vaikuttaa terveeltä ja hyväkuntoiselta. Toki jos se itselle varmuutta antaa, niin mikäpä ettei. Eihän ylimääräisestä tarkastuksesta juuri ainakaan haittaa voi olla.

Jos lennätte päivällä, siili todennäköisesti vain nukkuu, eikä juuri piittaa mistään viihdykkeistä. Meillä oli mukana omaa fleeceä juu ja boksin pohjalla sanomalehteä sekä sen päällä vielä Ekokuitu-nimistä pölyämätöntä kuiviketta, jonka väleistä pissa ja kakat päätyivät boksin pohjalle, eivätkä jääneet sanomalehden pinnalle lillumaan ja likaamaan siiliä sekä aiheuttamaan hajuhaittoja. Siivousoperaatiot lentokoneessa kun voivat olla hieman haasteellisempia kuin normaalisti. Varasanomalehti ja vessapaperia oli kuitenkin mukana, samoin ruokaa ja vettä, mutta eipä näille juuri käyttöä lopulta ollut.
Nea
Member

ViestiKirjoittaja Kutri » 22 Heinä 2008, 17:57

Nyt vastailen omastakin puolesta kun palailin lomalta ja huomasin tän keskustelun.. :) Eli siis tuossa jokin aika sitten toin kaksi tyttövauvaa tuolta saksan maalta ja lennosta eivät olleet moksiskaan. Tosin en kyllä tiedä miten käyttäytyy siili joka on autossakin pahoinvoiva. Tytöt nukkuivat kopassaan koko lennon ajan eikä tosiaan ongelmia ollut. Siilinkoppahan täytyy pitää lennon aikana siellä vastapäisen penkin alla.

Kun tuota tuontia järkkäilin niin omien selvitysten mukaan mikään muu lentoyhtiö ei suostu ottamaan siiliä matkustamoon paitsi finnair. Muilla lentoyhtiöillö joutuvat ruumaan.

Tärkein pointti siilin kanssa matkustaessa on että kun varaat lentolippuja matkatoimistosta, ilmoita sinne että siili on mukana ja kopan mitat. Pyytäkää lippuun maininta että siili matkustaa mukana. Finnair ilmoittaa päätöksensä ja luvan yleensä seuraavana päivänä viimeistään. NYT SEURAA TÄRKEIN TIETO!! vaikka lipussa on merkintä että siili on mukana, sen oma lemmikkilippu pitää maksaa helsingin päässä ennen lentoa erikseen. (60e) Eli kun saavutte ulkomaanterminaaliin niin kaksi kerrosta alempana on finnairin lipunmyyntitiski jossa myyvät lippuja. Vasta sen jälkeen lähtöselvitykseen!!! Eli tavallaan matkatoimisto ei voi tehdä sen enempää kuin saada lippuun merkintä että siili on mukana. Nean tapauksessakin oikeastaan se Finnair mokasi eikä matkatoimisto koska matkatoimisto ei veloita lippua vaan Finnair. Mun kohdalla lähtöselvityksessä eivät tienneet noista lemmikin kuljetuksista hölkäsen pöläystä mutta itse olin selvittänyt asiat etukäteen ja osasin itse kysyä miten saan sen lipun ostettua. Muuten eivät olisi tajunneet myydä sitä mulle erikseen ja olisin ollut samasssa tilanteessa kuin Nea aikoinaan.

Kopassa mulla oli pohjalla sanomalehteä sekä fleecepala ja siilit vielä fleecepussukoissa ja pieni fleecepeitto päällä. Sanomalehteä ja pussukoita oli vaihdon varalle mutta ei tarvittu vaikka pitkä päivä olikin vaaveilla. :)
Kutri
Member

ViestiKirjoittaja Kikke » 22 Heinä 2008, 19:38

Minullakin on lentosiili kotosalla, tosiaan Finnairilla on kuljettu mekin. Boksi sai tulla myös täällä ihan matkustamoon, kovasti henkilökunta oli tohkeissaan.
En usko että mikään siili varsinaisesti nauttii kun se kotikolostaan kaivellaan reissun päälle, mutta kyllä se hengissä selviääpi, sen suhteen saa olla aika huoleton. Pelottaa varmasti, mutta pelkoon ei kukaan ole kuollut :) Kunhan perillä antaa siilin rauhoittua sitten ihan omissa oloissaan niin kyllä se siitä.

Yksi poikanenkin on lentänyt ruumassa ihan ypöyksinään Rovaniemeltä Helsinkiin missä uusi isäntäperhe oli sitä vastassa. Hengissä matkasta selvisi myös tämä :)
Kikke
Member

ViestiKirjoittaja Kutri » 22 Heinä 2008, 19:57

Juu nämä tytötkin olivat vasta 9vkosia ja pärjäsivät oikein hyvin!! :) Lentoemännät sanoi heti ovella että "hei, sä olet se jolla on siilivauvoja mukana", tiesi näköjään koko henkilökunta että siilejä matkustaa lennolla.. ;) Muutenkin oli aika huvittavia hetkiä lähtöselvityksessä ja varsinkin turvatarkastuksessa..hih!
Kutri
Member

ViestiKirjoittaja Kikke » 23 Heinä 2008, 16:36

Minä juutuin myös turvatarkastukseen kun tulin Helsingistä Rovaniemelle päin, olivat jo lastaamassa ihmisiä koneeseen kun juoksin käytävää pitkin että minä kanssa kyytiin, turvamiehiä kun lappoi tarkastuksessa joka puolella kun kaikki olisivat halunneet kurkkia siilikyytiläistä.
Kikke
Member

ViestiKirjoittaja nikki » 23 Kesä 2009, 15:33

Hei kaikki!

Kyselisin että millaisilla bokseilla pääsitte lentämään siilienne kanssa? Pelkään että juuri se laatikko minkä ostaisin ei kävisikään enään kun ollaan astumassa koneeseen, ja eivät antaisi meidän mennä ollenkaan. Haluaisin vaan varmuuden tähän :)

Itse näin sellaisen saman tyyppisen kuin kissan kuljetuslaatikko mutta aukesi päältä ja oli hiaman pyöreä? Vaikea selittää kun se oli oikeasti varmaan jyrsiöille koonsa puolesta mutta en tiedä kävisikö se..
nikki
New member

ViestiKirjoittaja Kutri » 23 Kesä 2009, 20:32

Meillä siili lensi koneessa pieneläinten kuljetuskopassa joka on medium-kokoinen. Kuva löytyy myös osoitteesta: <a href="http://picasaweb.google.fi/nokinassut/MissDiamontVonDenLittleSpinesMissy#5350579569596850530" target="_blank" rel="nofollow">http://picasaweb.google.fi/nokinassut/MissDiamontVonDenLittleSpinesMis sy#5350579569596850530</a>
<a href="http://picasaweb.google.fi/nokinassut/MissDiamontVonDenLittleSpinesMissy#5350579544452799570" target="_blank" rel="nofollow">http://picasaweb.google.fi/nokinassut/MissDiamontVonDenLittleSpinesMis sy#5350579544452799570</a>

Kannattaa lukea lisää myös finnairin sivuilta: <a href="http://www.finnair.fi/finnaircom/wps/portal/finnair/kcxml/04_Sj9SPykssy0xPLMnMz0vM0Y_QjzKL9443DvUHSYGYLj76kWhCzp5oQi7xzt4YqlyCQULB8YbBXhChUKhZofEmpo4wIYhZSEKu8W4haEJAs0Ihxrsa6Pt65Oem6gelZca7eep76wfoF-SGQkBEuSMAOrFF9w!!/delta/base64xml/L3dJdyEvd0ZNQUFzQUMvNElVRS82X0tfM1Yw" target="_blank" rel="nofollow">http://www.finnair.fi/finnaircom/wps/portal/finnair/kcxml/04_Sj9SPykss y0xPLMnMz0vM0Y_QjzKL9443DvUHSYGYLj76kWhCzp5oQi7xzt4YqlyCQULB8YbBXhChUK hZofEmpo4wIYhZSEKu8W4haEJAs0Ihxrsa6Pt65Oem6gelZca7eep76wfoF-SGQkBEuSMA OrFF9w!!/delta/base64xml/L3dJdyEvd0ZNQUFzQUMvNElVRS82X0tfM1Yw</a>
Kutri
Member

Paluu Siilikeskustelu