Kirjoittaja Simeon » 04 Maalis 2004, 11:43
Kävin eilen Möykyn kanssa Johanna Raulion luona näyttämässä sen hampaita. Todettiin niiden olevan huonossa hapessa, joten siili nukutettiin järkyttävän hajuisella aineella ja Johanna alkoi rapsuttamaan hammaskiveä pois toisessa huoneessa. Kun ovi suljettiin välillä, aloin jo aavistella jotain kurjaa. Lopulta meidät (isä oli mukana) pyydettiin huoneeseen ja kerrottiin ettei Möykyn sydän kestänyt nukutusta ja se kuoli. Sillä oli hyvin paha ientulehdus, joka oli levinnyt jo imusolmukkeisiin ja mahdollisesti sydämeen, koska se ei nukutusta kestänyt, vaikka adrenaliinipistoskin annettiin. Kieli oli myös turvonnut ja kainaloiden ja nivusten imurauhaset olivat melkein herneen kokoiset. Sain itse kokeilla. Ikenet olivat lähinnä takaa turvonneet noin nelinkertaisiksi. Hampaita ensin poistettiin, koska ne eivät olleet enää hyvin kiinni. Lääkäri totesi myös, että Möykky olisi voinut kuolla milloin vain kotona. Totesin, että parempi näin. Olisi ollut kurjaa löytää se kotona jostain kuolleena.
<br>
<br>Möykky lopetti raksujen syömisen monta kuukautta sitten ja alkoi myös maiskuttelemaan kovasti. Epäilin kyllä ikenien olevan tulehtuneet, mutta luulin myös, että se ei vain enää välitä raksuista. Jälkiviisaina totesimme kotona Möykyn liikkeiden ja olemuksen myös hitaantuneen, johtuen tietysti mahottoman kipeistä nivusista. Raukkaa. Juominenkin on mahtanut olla hankalaa turvotuksen takia, saati syöminen, kun hampaat heiluu. En vain osaa sanoa mistä koko ientulehdus on tullut, koska yleensähän se tulee hoitamattomista hampaista, mutta uskon Möykyn lopettaneen raksujen syönnin kipeytymisen jälkeen! Olisiko kesällä ulkona ollessa voinut tulla jotain? Vaikea arvuutella ja vähän turhaakin. Kannattaa vaan tarkkailla hampaita hyvin. Ensi kerralla (uskon sen varmasti koittavan) tiedän jo enemmän.
<br>
<br>Tavallaan olen helpottunut, että kuoleman kohtaaminen on nyt ohi, koska en sitä ole aiemmin joutunut kokemaan. Minulla ei ollut aiemmin lemmikkejä. En siis ole nähnyt pappojanikaan kuolleena tai osannut sitä mitenkään käsitellä, kun olen ollut sen verran pieni. En tiedä osaanko vieläkään.
<br>
<br>Vessaan on ilkeä mennä, kun Möykyn tavarat on siellä levällään. Haluaisin jotenkin jähmettää hiekkalaatikon, koska siinä näkyy pienet käpinjäljet. Täytyy tehdä kuolinpesän siivous ja varastoida tamineet pesun jälkeen seuraavaa varten. Onneksi jäi kuvat ja uusimmat on vielä filmillä, joka on kamerassa.