Allergiariskin minimointi

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Allergiariskin minimointi

ViestiKirjoittaja Innostunut siili » 25 Maalis 2004, 07:33

Te, jotka olette siilistinä ottaneet huomioon mahdollisen allergiariskinne, miten se on vaikuttanut esim. siilin kodin sisustamiseen? Millaiset materiaalit olette suosiolla jättäneet pois (purut, heinäpesät?) ja millaiset ovat osoittautuneet hyviksi? (muovinen pesämökki?)
Innostunut siili
Member

ViestiKirjoittaja pupunen » 25 Maalis 2004, 08:22

Minulla on pohjamateriaalina kangas, ja muutenkin häkki on hyvä olla semmoinen että se on helppo puhdistaa pölisyttämättä kaikkea vaan pitkin huoneistoa. Hiekkalaatikoissa on hyvä olla kannet, ainakin siinä suosikkikylpylootassa. Pesänä Iiriksellä on ns hedgie bag, eli fleecekangaspussi, ja se on tosi mieluinen koska se on pehmeä ja lämmin, menee just niin pieneksi kuin on tarvis eli siilillä on varmasti pimeätä ja sopivan ahdasta, ja sinne on helppo hautautua kokonaan (verrattuna epätoivoisiin fleecekanfaspaloihin hautautumisyrityksiin). Puuta en hirveästi suosi sen hankalan puhdistettavuuden vuoksi. Viimeistään tuon Iiriksen sieni-infektion jälkeen olisin joutunut ne viskaamaan pois. Semmoinen Apsulla oleva puusilta kyllä näytti mukavalle...
pupunen
Member

ViestiKirjoittaja Tarja » 25 Maalis 2004, 09:17

Kaapolla ja Hertalla on molemmilla kaksi terraa ja toisessa "nukkuma/syömisterrassa" on aina kangasta pohjalla, toisessa "puuhaterrassa", (pyörä ja vessa) sanomalehteä. Sanomalehti on helppo vaihtaa päivittäin ja hajut menevät mukana. <br> <br>Pesämökit ovat puuta, koska puu eristää hyvin lämpöä. Puruja tai heinää ei ole. <br> <br>Olen huomannut että olen kaikkein allergisin siilien ulosteelle, siileille en juuri lainkaan. Joten siilejä pestään aika usein, kakat pois tassuista ja piikitkin puhtaiksi, niihin kun pyöräillessä tulee myös likaa. Allergiaoireisiini auttoi jostain syystä myös kissan purkkiruoan poisjättäminen (korvasin keitetyllä jauhelihalla). Kissan purkkiruoka, merkistä riippumatta, teki siilien ulosteesta tosi pahan hajuista ja sottaavaa, ja pahensi oireitani. <br> <br>Lisäksi imuroin joka päivä terrat puolihuolimattomasti..Ja pyörät kun jaksaa pestä heti aamulla niin sekin auttaa.
Tarja
Member

ViestiKirjoittaja Iida » 25 Maalis 2004, 19:16

Minä vaihdoin häkkipurut fleeceen.. En vain itseni takia vaan myös siilin parhaaksi. Aluksi siivosin ahkeraan, nyt en enää. Tuntuu että allergiaoireet ovat jopa vähentyneet vaikka siilin häkki on naamani vieressä kun nukun. Vain häkkiä siivotessa tulee oireita.. Mutta minun allergiani on ollut aina hyvin lievä..
Iida
Member

ViestiKirjoittaja Pirjo Y » 25 Maalis 2004, 19:19

Johanna spruittailee Apollon selkään Vibrac Humilac-nimistä ainetta, jota saa apteekin eläinlääkehyllystä. Olen pannut merkille, ettei Apollosta minulle tule niin herkästi iho-oireita. Aion ilman muuta ostaa siileilleni sitä ainetta. Se hoitaa siilin ihoa ja jos se vielä vähentää ihmisen allergiaoireita, niin johan on loistava aine!
Pirjo Y
Member

Paluu Siilikeskustelu