Kirjoittaja Kaisa » 30 Maalis 2004, 08:34
Joltain jenkkisivulta luin pitkän selostuksen siilin piikistä ja sen rakenteesta. Siinä todettiin piikin kiinnityvän pallomaisella päällä lihakseen ja se toimii ikäänkuin iskunvaimentimena esim. siilin pudotessa. Samoin luin, että luonnossa tiedetään siilin pudonneen jopa 20 jalan (eikös jalka ole vähän reilu 30 cm) korkeudelta ilman mitään vahinkoja. Samassa yhteydessä kyllä kehoitettiin varomaan siilin putoamista kaiken varalta.
<br>
<br>Ikävä kyllä en muista miltä sivuilta nämä tiedon muruset löysin, saattoi olla Hedgehog central, tai sitten ei...
<br>
<br>Viltsukin on harrastanut noita hyppyjä sohvalta, ja täytyy tunnustaa että kylvyn jälkeen kuivailussa kun toinen vääntelee mahaa kuivatessa, niin kuin vain siili osaa, on käynyt niinkin, että Viltsu ottaa voltit takaperin sylistä lattialle. Kuivailut olen ensimmäisen kerran jälkeen tehnyt lattialla istuen turvallisuus syistä, ei mahdollinen pudotus ole sitten niin kovin korkea.
<br>
<br>Jokaisen putoamisen/hypyn jälkeen matkaa on jatkettu ilman mitään ongelmaa, joskus on vähän puistellut itseään kuin uimasta tullut koira ja lähtenyt juoksuun. Olen itse tullut johtopäätökseen, että pieneltä korkeudelta putoaminen ei ilmeisesti ole kovinkaan vaarallinen, varsinkin jos siili putoaa kyljelleen selälleen. Jalat maata kohti pudotessa tietysti jalat ovat vaarassa, kun ovat niin sirot ja hentoiset. Kaikesta huolimatta pyrin kyllä estämään putomiset ja hypyt, ihan vain varmuuden vuoksi.