Kirjoittaja Kaisa » 24 Syys 2005, 22:40
Voin puhua vain yhden omakohtaisen poikasiin johtaneen raskauden perusteella sekä tietysti pohjautuen siihen mitä olen kuullut muilta kasvattajilta.
<br>
<br>Emo lähtee yleensä rakentamaan pesäänsä vasta hyvin lähellä, päivää kahta ennen, laskettua aikaa. Koska Possu on vasta mahdollisen raskauden alkuvaiheessa, en usko, että pesän rakentaminen on vielä selvä merkki raskaudesta. Se voi hyvinkin vain tehdä muuten vain mieleistään pesää, tai sitten rakentaa jo nyt sopivaa poikaspesää. Siilien kanssa olen oppinut sen, että kaikki on mahdollista.
<br>
<br>Jos haluat varmistaa nopeammassa tahdissa poikasten saannin, ei varmistus treffeistä ole mielestäni haittaa. Naaras kyllä kertoo urokselle jos ei ole halukas toimintaan. Valvomatta en kyllä jättäisi mahdollisesti kantavana olevaa naarasta uroksen kanssa yhteen, edes muutamaksi tunniksi edes raskauden alkuvaiheessa.
<br>
<br>Itse olen nyt yrittänyt saada tuota Isadoraa kantavaksi. Yritys 1 oli heinäkuussa, ei tuottanut tulosta. Suunnilleen viikon päästä viimeisestä mahdollisesta lasketusta ajasta päästin Viltsun taas Issun luokse. Nyt on menossa yritys nro 2 ja en todellakaan osaa vielä sanoa, että tärppäsikö tällä kertaa vai ei. Isadora on nyt n. 3,5 vko raskaana - mahdollisesti - nisät ovat vähän turvonneet, paino ei ole noussut oikeastaan ollenkaan. Viisikon kanssa 3 vko kohdalla paino oli noussut 50 g, joten olettaisin, että painon olisi pitänyt nousta, jos olisi kantavana.
<br>
<br>Minä suosittelisin, että odottaisit vähintään 40 vuorokautta mahdollisesta hedelmöittymispäivästä, ennenkuin päästät Nupun uudestaan Possun kanssa yhteen. Mikäli raskaudesta ei ole mitään merkkejä (painon nousu, muuttunut käytös, muuttunut ruokahalu, pesän rakennus) voisin harkita uusinta yritystä jo ennen laskettua aikaa. Katsele kalenteria kuitenkin sillä silmällä, että jos kuitenkin kaikesta huolimatta Possu on kantava, etteivät poikaset synny Nupun tiloihin.