Poikaspesästä

Siilinkasvatukseen keskittyvä yleinen keskustelufoorumi

Poikaspesästä

ViestiKirjoittaja Lizette » 28 Syys 2007, 01:29

Koetin haullakin etsiä mutta en oikein löytänyt vastausta....
Eli mistä materiaalista olette tehneet poikaspesän?
Itse olen miettinyt pahvista tai muovista. Pahvinen olisi hengittävä mutta poikasten ollessa jo isompia sitä ei voisi pestä vaan aina pitäisi vaihtaa uusi (siis jos on tarvetta). Muovisen voisi pestä mutta siihen tulisi laittaa enemmän reikiä jotta ei olisi aivan ummehtunut loukko. Lisäksi kulkuaukon ja muiden tekeminen siiliturvallisiksi olisi tarkkaa puuhaa....

Entä millainen sen tulisi olla kooltaan?
Minkä kokoisen olette havainneet hyväksi ja onko liika liikaa? (Toki varmasti metri kertaa metri on liioittelua mutta mikä teidän mielestänne on liian iso?)

Entä olisiko pesän pohjalla muovitettu frotee huono ajatus? Menisivätkö poikaset sen alle huonoin tuloksin?
Olen ajatellut laittaa saataville fleecepalasia ja sanomalehteä, joista Hebe voisi sisustaa itse mieleisensä pesän mutta tuota muov.froteeta mietin lähinnä vahinkojen varalle.
Mitä teillä on ollut poikaspesän pohjalla ja mitä materiaaleja olette tarjonnut pesänrakennukseen (fleecen ja sanomalehden lisäksi) ?

Suurkiitokset jo etukäteen kaikille vastaajille!
Lizette
Member

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 28 Syys 2007, 03:57

Minä olen tarjonnut emolle aina useampaa pesää. Nyt on kolme tarjolla. Poikaset/poikanen on tehty pienimpään. Laatikoitten koko on noin 30x30x20. Pienin taitaa olla 30x20x20. Isommat lootat on A3 kirjekuorilaatikoita, niissä on hyvä kansi.
En ole ottanut ylimääräisiä laatikoita pois, jos emo vaikka haluaisi siirtää poikaset jossain vaiheessa. Kaikki on pahvilaatikoita, koska puiset ei ole kelvanneet.
Laatikoissa on helposti avattava kansi, josta poikasia voi kurkkasta.
Pesässä on pohjalla sanomalehteä, fleesepaloja ja talouspaperia. Emo kaapii kyllä poikasten alta kaikki pois, vain poikasten ympärille jää tavaraa.
Fleeseä olen laittanut paloina tarjolle myös laatikon ulkopuolelle ja emo onkin vetänyt ne oviaukon tukkeeksi.
Laatikkoa en ole vaihtanut, vaikka osa onkin likaantunut. Lika kuivuu kyllä pahviin ja emo pitää pesän muuten puhtaana. Verisimmät sanomalehdet ja fleeset olen ottanut varovasti pois kun poikaset on ekaa kertaa käsiteltävänä.
Anitta2
Member

ViestiKirjoittaja Marianne » 28 Syys 2007, 09:02

Mulla on ollut sama kuin Anittalla, paitsi, että vain yksi pesä. Laatikko noin 30 x 20 x 20 cm ja oviaukko leikattu n. 7 -10 cm levyiseksi ja oviaukossa reunus pohjassakin noin 3 cm korkea, ettei poikaset pääse ulos mönkimään (tätäkin tapahtui alussa).

Pesäpussit on emojen suosiossa, mutta niistä poikaset ainakin meillä lähti "kävelemään" jo ekana päivänä, ja se vasta karseeta oli, kun vauvat viipotti ympäri häkkiä... Eli kannattaa sen reunan kanssa varmistaa, ettei poikaset karkaa liian aikaisin.

Meillä ei pesää ole siivottu / vaihdettu koko poikasaikana, oikeastaan se oli aika kauan vielä poikasten jälkeenkin käytössä, eikä haissut, vaikka oli pahvia. Pohjalle isohko sanomalehtimäärä, teippasin myös laatikon seinille eristeeksi hieman lehteä, jota siili kyllä repi. (maalarinteipillä niin, ettei teippi irtoa), hyvä keino saada siilille ahtaan turvallisen tuntuinen pesäkoppi on myös laittaa fleecesuikaleita roikkumaan jonkin verran pesäkopin katosta.

Ilmastoinniksi meillä on riittänyt oviaukko ja muutama reikä takaseinän yläreunassa. Sanomalehden ja fleecen lisäksi olen tarjonnut talouspaperin palasia (valkoista, missä ei ole värejä -> helpompi erottaa esim. veri).

Kulkuaukon päälle (leikattu pahviin), olen pistänyt maalarinteippiä, ettei se ole terävä.
Marianne
Member

ViestiKirjoittaja Pau2 » 28 Syys 2007, 09:33

Meillä oli tarjolla neljä pesää, yksi muovinen "marsunpesä" eläinkaupasta, pesäpussi ja kaksi pahvilaatikkopesää joissa oli kansi kurkkimista varten. Poikaset Jade teki pussiin, eikä meillä viipotettu kovin paljon, mutta kurkkiminen oli hankalaa... Myöhemmin Jade siirsi pennut pahvilaatikkopesään. Muovinen oli ehdottomasti epäsuosituin, vaikka poikasista joku alkoikin siellä viihtyä myöhemmin kun olivat jo isoja. Pesien pohjalla oli sanomalehteä ja fleeseä, pussissa ei mitään. Hyvin emo piti pesät puhtaina, pussista joskus ravistelin suurimpia pois kun siellä ei ketään ollut.

Oman (yhden poikueen) kokemuksen mukaan melko pieni pesä on alkuun siilimamman mieleen, myöhemmin kelpaavat vähän isommatkin.
Pau2
Member

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 28 Syys 2007, 10:39

Pesän oviaukosta vielä. Meilläkin on pieni kynnys, ettei poikaset vahingossa ryömi ulos. Oviaukko on pitkällä sivulla toisessa päässä. Emo pitää poikaset takanurkassa. Oviaukossa on "verho" eli fleesepala, johon on leikattu alaosaan suikaleita. Vähän niinkuin hyttysverhoja ovessa. Oviverho on puolikas kaulaliinaa ja yläosa pistetty kannen väliin. Näin pesässä on vähän hämärää, vaikka oviaukko ei olisikaan ihan umpitukkeessa. Emo joskus kurkkiikin sieltä niin että nenu vilkkuu hapsujen välistä.
Anitta2
Member

Paluu Siilinkasvatus