Kirjoittaja Maria » 13 Loka 2003, 17:40
Olen seurannut mato-/hyönteiskeskusteluja tällä palstalla ja ihmettelen kovasti muutamaa seikkaa siilin ravintoon liittyen. Miksi ihmiset pelkäävät antaa luonnosta saatavia hyönteisiä siileilleen?Käsittääkseni kastemadot, etanat,toukat jne.ovat siiliemme villien kantaisien pääasiallista ravintoa. Kun tarkastellaan tarjoamiemme jauhomatojen ja luonnossa elävien matojen ja toukkien ravitsemuksellista koostumusta,voidaan tehdä aika suoraviivainen yhteenveto:kasvatetut jauhomadot ovat erittäin rasvaisia,kitiinipitoisia ja ravintoarvoiltaan huomattavasti kehnompia kuin luonnosta saatavat madot ja toukat sekä etanat.Hämmästelen myös tätä lois-hysteriaa.Minkähänlaatuisia loisia suomalaiset kastemadot ja etanat sisältävät???Kuka voisi sen minulle dokumentoida??Itse olen kasvattanut mm. akaattikotiloita siileilleni lisäravinnoksi, ja hyvin on maistunut limoineen päivineen!!!Ei sitä limaa etanasta, tai multaa madon suolesta luonnossakaan kukaan poista, ennen kun villi-siili sen löytää ja suuhunsa syö.