Siilien sairasosasto osa 3

Siilien terveyteen, hyvinvointiin ja sairauksiin keskittyvä keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Issu » 26 Loka 2008, 18:02

Lafleur: En itse tiedä mistä se johtuu, omalla siililläni joskus ollut samaa mutta ei enää.

Mun siili juo kyllä aika vähän mitä olen tutkinut sen vesikippoa. Kakka on suht "kovaa" eli en sitten usko että siilissä on mitään vikaa :)

Kiitos kun autatte tietämätöntä!:)
Issu
Member

ViestiKirjoittaja vinkka » 31 Loka 2008, 12:06

Jälleen yksi surullinen tarina lisää: siilineitoni Guinevere on tässä viimeisen kuukauden ajan kerännyt painoa aika paljonkin lisää, noin sata grammaa. Olen vähentänyt ruoka-annosta ja koittanut virikkeitä riittävän pitkällä aikavälillä, josko painonnousu olisi vaan lihomista. Kuitenkaan muutosta ei ole tapahtunut, painoa on tullut koko ajan vaan lisää, ja niinpä nyt sitten eilen käytiin eläinlääkärillä. Saatiin aika Karhupuiston eläinlääkäriaseman lääkärille joka otti meidät vastaan Keravalla omalla vastaanotollaan. Oireet selitettyäni otettiin ultralla vatsasta kuvaa, ja nestettähän siellä oli hurjasti. Tuomio oli melko tyly: sydämen ja/tai munuaisten vajaatoiminta, ja molemmathan on terminaaleja tauteja. Saatiin lääke joka ehkä auttaa, ja jos auttaa niin sitten sillä saadaan vielä monta hyvää kuukautta ilman kipuja, joskin se tarkoittaa loppuelämän kestävää lääkitystä. Kuitenkin lääkkeen pitäisi tehota varsin nopeasti, ihan muutaman päivän sisällä, mutta ainakaan ekan yön jälkeen ei mitään muutosta ole Guineveren tilassa tapahtunut. Mikäli lääke ei seuraavien lähipäivien aikana auta, ei ole kuin yksi vaihtoehto: ikiuni, sillä en halua että siilineitoni kärsii enää yhtään sen enempää kuin mitä se on nyt jo saattanut kärsiä. Ja molemmat taudit ovat sellaisia, että kärsimys tulee väistämättä.

Parisen kuukautta sitten saattelin toisen siilini kasvaimen vuoksi viimeiselle eläinlääkärimatkalleen ja nyt tämä... Guineverella on ikää vasta 2,5 vuotta, mutta eihän se näemmä ikää aina katso. Neito jätti kuitenkin yhteensä kuusi suloista pikkupuikulaa jälkeensä, joten ihastuttavan siilineitoni geenit ovat jatkuneet.
vinkka
Member

ViestiKirjoittaja Marianne » 31 Loka 2008, 13:38

Voi Guinevere :( Toivottavasti lääke auttaa, ja saatte vielä kivutonta jatkoaikaa! Sydämen ja munuaiseten vajaatoiminta ei ole mitenkään harvinaista siileilläkään, muutamia tapauksia tullut esiin aikaisemmin (ja ruumiinavauksissa selvinnyt myös).

Tsemppiä ja voimia!
Marianne
Member

ViestiKirjoittaja nande » 01 Marras 2008, 00:53

Sulo lähettää ihanalle Guineverelleen lämpimät piipityslaulelot ja parenemissuukot!!

Toivotaan, että lääke puree...
nande
Member

ViestiKirjoittaja vinkka » 03 Marras 2008, 12:31

Eivät auttaneet piipityslaulelot eikä muutkaan paranemistoivotukset... Lääke ei purrut, ja oireet ovat vieläkin radikaalimmat: painoa kertyy nyt noin 10 gramman päivävauhdilla lisää, ja liikkuminenkin vähenee vähenemistään. Soitto lääkärille varmisti diagnoosin munuaisten vajaatoiminnaksi, eikä sille mahda mitään. Lääkäri on pois tämän viikon, mutta sitten ensi maanantaina mennään viimeisen kerran eläinlääkärille, olettaen että Guinevere ei muutu aiemmin selkeästi kärsiväksi. Nyt vaan sitten viimeinen viikko herkeämätöntä terveyden tarkkailua ja herkkuja - enää ei rasvamaksan uhka ole se suurin... En kuitenkaan tahdo että Guinevere kärsii yhtään enempää kuin mitä mahdollisesti olisi tiedossa, haluan että sen elämä päättyy Guineveren arvoisesti. Vaikka en itse haluaisikaan viimeisestä tuhisijastani luopua, en saa sen kärsimystä pitkittää oman itsekkyyteni takia.
vinkka
Member

ViestiKirjoittaja Wawa » 03 Marras 2008, 16:03

Voi ei...
Kyllä ihan vatsassa mulla ainakin pistää, kun sun tekstiä luin.:(
Voi pientä raukkaa.
Ja koita säkin jaksaa, teet kuitenkin oikein, kun et anna sen kärsiä. Pikku parka on varmasti ollut kipeä, harmi, että jouduit luopumaan molemmista siileistäsi.:(
Wawa
Member

ViestiKirjoittaja nande » 03 Marras 2008, 21:41

Voi Guineverea...:(

Täällä on meilläkin suru puserossa.
nande
Member

ViestiKirjoittaja Katinka » 19 Marras 2008, 17:04

Kävimme eilen Muskan kanssa Raulion vastaanotolla. Jo toinen silmätulehdus tänä vuonna ja samassa silmässä. Tosin Raulio sanoi että silmä saattaa herkistyä tulehduksille helpommin uudestaan, kun kerran on päässyt tulehtumaan.
Katinka
Member

ViestiKirjoittaja Soili » 01 Joulu 2008, 20:50

Voi Muskaa! Tervehtymistuhinoita simmuraukalle.
Soili
Member

ViestiKirjoittaja Katinka » 03 Joulu 2008, 14:32

Muska kiittää Soili-tätiä tuhinoista! Silmä on onneksi parantunut, tippakuuri loppunut viime viikonloppuna :)
Katinka
Member

ViestiKirjoittaja Soili » 06 Joulu 2008, 03:53

Heh, hieno juttu. Olisi ehkä kannattanut katsoa päivämääriä, mut kun 19. päivä olin vielä Floridassa. :-P
Soili
Member

ViestiKirjoittaja Issu » 06 Joulu 2008, 14:34

Lähteekö teidän siililtä karvojs/piikkejä kuinka paljon ja kuinka usein? Meidän neidiltä (8kk) lähtee muutamia piikkejä pari kertaa viikossa ja vatsassa olevaa karvaakin putoilee. Onko normaalia? Luin jo noita kauhutarinoita noista siileistä joille oli syötetty pelkkiä kissannaksuja ja oli tullut muniaisvikaa. Mun siilille oli kans syötetty joku 3 kk pelkkiä naksuja ja pelkään jo voiko silläkin olla joku tollanen vaiva sit? Apua.
Issu
Member

ViestiKirjoittaja Tiinuski » 06 Joulu 2008, 16:28

Käytä ainakin aluksi helokkiöljytippoja, ja myös humilacia suihkeena, jos kutisee iho niin, että se sitä raapii :)
Tiinuski
Member

ViestiKirjoittaja Issu » 08 Joulu 2008, 23:04

Luin jo noita kauhutarinoita noista siileistä joille oli syötetty pelkkiä kissannaksuja ja oli tullut muniaisvikaa. Mun siilille oli kans syötetty joku 3 kk pelkkiä naksuja ja pelkään jo voiko silläkin olla joku tollanen vaiva sit? Apua.

Siili on siis nyt vallan hyvävointinen. En itseasiassa tiedä mitä siili on saanut elämänsä ensimmäisinä viikkoina, voin vaan toivoa että sitä on hoidettu hyvin sillä mulle ei oo annettu kasvattajasta minkäänlaista tietoa. Siili on siis ostettu eläinkaupasta.
Issu
Member

ViestiKirjoittaja tini » 09 Joulu 2008, 09:06

Jos olen rivien välistä lukenut oikein eläinkaupan, josta Issun siili on ostettu, on se eläinkaupan oma kasvatti. 8kk iässä voi olla "myöhäsempi" 6kk piikinvaihto, mikäli piikkejä tippuu runsaasti. Toisaalta muutama piikki sillon tällöin on ihan normaalia, ihan niinkun ihmisestä lähtee hiuksia ja koirasta karvaa, lähtee siililtäkin piikkejä (ja karvoja). Toki jos piikkejä alkaa urakalla varista (ja tuo 6kk piikinvaihto on jo ollut), on syytä käyttää pientä lääkärissä.
Tuskin siililläsi on mitään hätää väärästä ruokavaliosta johtuen, lähinnä noi kissanraksujen rasitukset näkyy koirien munuaisissa. Pääasiahan on, että siilisi on nyt hyvällä ravinnolla ja hoidolla! :)
tini
Member

EdellinenSeuraava

Paluu Terveys & sairaudet