Siilien sairasosasto

Siilien terveyteen, hyvinvointiin ja sairauksiin keskittyvä keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja paula m » 05 Loka 2004, 21:41

Kiitokset kaikille osanotosta. Kyllä meillä on ollut tosi apeaa porukkaa eilisestä alkaen. Onneksi 5 kk ikäinen koiranpentumme lohduttaa omalla vilpittömällä tavallaan ja vie ajatuksia ainakin joksikin aikaa pois Sipistä. Huomenna Raulio vie Sipin ruumiin EELAan tutkimuksiin. Kerron tuloksista sitten kun aikanaan ne tulevat postitse.
paula m
Member

ViestiKirjoittaja iina » 05 Loka 2004, 21:42

No voi sentään. Toivotaan Tuhinalle pikaisia paranemisia!
iina
Member

ViestiKirjoittaja Innostunut siili » 05 Loka 2004, 21:51

Osanotto täältä meiltäkin. On niin kovin surullista lukea näitä uutisia.
Innostunut siili
Member

ViestiKirjoittaja Amanda » 05 Loka 2004, 21:54

Osaanottoja :'(!! En ymmärrä, miten tuo kyseinen kauppa vielläkin jatkaa myyntiä! Mie kannatan adressia..
Amanda
Member

ViestiKirjoittaja Kikke » 05 Loka 2004, 21:55

Onko kenelläkään tietoa esimerkiksi nettisivustosta tai kirjasta, jossa olisi "siilin anatomia kartta" (loistavaa suomenkielen käyttöä)? Sellaisesta voisi olla hyötyä eläinlääkärillä. Vaikka arvostankin kovasti kyseistä lääkäriä, tiedän jo valmiiksi, että siilitietous on todella vähäistä ja vastaus vaivaan saattaa jäädä ikuiseksi arvoitukseksi ellen sitten kuljeta tyttöä Etelä-Suomeen. <br> <br>Vielä jos joku voisi antaa minulle Ivenin puhelinnumeron (lähettää vaikka sähköpostitse)? Raulion numero minulla jo onkin.
Kikke
Member

ViestiKirjoittaja Kaisa » 05 Loka 2004, 22:02

Eikös Tiina hankkinut sen ulkomaankielisen teoksen, jossa on selvitetty siilien anatomiaa ja lääkinnällisiä toimenpiteitä. Siis ihan oikea kunnon tietokirja kai lähinnä eläinlääkäreille. Siis eksoottisista eläimistä ja myös siileistä. <br> <br>Jossain topicissa tästä kirjasta oli kunnon selvitys, nimi ja tekijä. Oli osunut jonkun silmiin jossain kirjakaupassa. Ellei ollut tämä aihe, niin Nigel Reeven kirja juttu olisi varmaan hyvä veikkaus, ellei ole tuolla kirjalistallakin jo. <br> <br>Löytyi: Nigel Reeven kirjan tietoja aiheesta, tässä kirjoitus kirjasta <br> <br><i>No niin, kotona Esi-Helsingissä taas ja heti kertomaan Akateemisen tiedot. <br>Kirjan nimi on Exotic Animal Medicine for Veterinary Tecnician. Sen ovat toimittaneet Bonnie Ballard (D.V.M.) ja Ryan Check (R.T.V.). Kustantaja on Blackwell Publicing Company. Painettu 2003. Tuota ISBN -numeroa en älynnyt ottaa ylös, mutta kirja löytyy Akateemisen toisesta kerroksesta Cafe Aallon vierestä pöydästä. Kannessa on lisko, siili jne, ei voi erehtyä opuksesta. Koko on noin A4</i>
Kaisa
Member

ViestiKirjoittaja Kikke » 05 Loka 2004, 22:14

Voi Kaisa mun pelastaja. <br>Olin unohtanut kokonaan kyseisen kirjan olemassa olon. Kiitos ihan hirveästi. <br>Vielä kun löytäisi kyseisen kirjan huomisen aikana jostain Rovaniemeltä niin kaappaisin sen mukaan lääkärille. Huomenna ei siis tehdä muuta kuin soitetaan eläinlääkärille, käydään tekemässä tentti ja häivytään penkomaan Rovaniemen kirjastojen kirjoja. Kirja on löydyttävä. <br>Tosin minulla on huomenna vielä työharjoittelu haastattelu. Loistavaa.
Kikke
Member

ViestiKirjoittaja Tiina » 06 Loka 2004, 09:14

Tietoa siileistä -osiossa Terveys ja hoito on eläinlääkäreiden yhteystietoja. Sieltä löytyy myös linkki Ivenin eläinlääkäriasemalle, <a href="http://www.elainlaakariasema.net. " target="_new">http://www.elainlaakariasema.net. </a><br> <br>Minulla on tuo kirja Exotic Animal Medicine for Veterinary Tecnician. Se tuotti minulle kyllä hienoisen pettymyksen. Tietoa siileistä oli aika vähän. Löytyi sieltä luuston rakenne ja lyhyitä kuvauksia joistain vaivoista, kokonaissivumäärä siilistä alle 20 sivua koko kirjan lähes 400 sivusta. Ainoa tieto, mitä muissa kirjoissani ei ollut, oli tieto maitohampaiden lähdöstä.
Tiina
Member

ViestiKirjoittaja Pirjo Y » 06 Loka 2004, 10:56

Tiina, sekin maitohammasjuttu oli loppupelissä siinä Nigel Reeven kirjassa. Siitä minä Sinikalle puhelimessa luin ja Sinikka selvensi hammaslääkärinä mitä ne jutut meinaa. Tämä tapahtui silloin, kun joku hätäili löydettyään hampaan siilin kupista. <br>Pahus sentään jos kirja oli pettymys.. <br>Mutta Giovannin tilanteeseen: kaikkea sitä tosiaan on valmis tekemään siilinsä eteen! Eilen otin jättiksen pihteihin ja nappasin saksille pään poikki! Ja kun se kiemurteli, meni vähän pitkäksi. Sitten mulla oli liikkuva sentin pätkä madon yläpäätä.... ei kun uusiks ja nuppi pois siltä. Välillä kävin hyppimässä seinille ja taas palasin kupille urhokkaasti. Sitten madon takapää pihteihin ja sinnikäs yritys saada kipulääkkeen nokare sen sisään. Pakko ottaa mato sormiin ja murjoa lääke sisään. Ja se takapääkin kiemurteli... aargh! Mutta mikäs auttoi. Ei kukaan muukaan meillä suostuisi sitä tekemään. Näin Giovanni sai lääkkeensä. <br>Viime yönä se tepasteli olkkarissa rankasti ontuen etutassuaan. Jalka on turvoksissa eikä näytä hyvältä ollenkaan. Ja antibiootin antaminen Giolle.... hrrr. Silloin ei kyllä avaa suutaan millin vertaa!
Pirjo Y
Member

ViestiKirjoittaja Katjuska » 06 Loka 2004, 11:03

On se muuten rankkaa matosenkin elämä! Minäkin sadistina olen seurannut useaan otteeseen kun Nirppu nakertaa jättistä ja aloittaa peräpäästä..... No siinähän mato kiemurtelee viimeisiin milleihin saakka! Ihan kuin säilyisi hengissä vaikka olis kaksi jalkaa ja pelkkä pää jäljellä! Hyi olkoon. Oppisi nyt edes aloittamaan siitä oikeasta päästä sen nakertamisen... <br> <br>Tsemppiä Giolle, kuten myös Tuhinalle!
Katjuska
Member

ViestiKirjoittaja Kikke » 06 Loka 2004, 14:34

Minä olin eilen niin sekaisin Tuhinan tilanteesta etten oikein osannut tehdä mitään. Terveys ja hoito-kohtakin jäi kokonaan lukematta, vaikka sinnehän minun tietenkin olisi ensimmäisenä pitänyt rynnätä. Haku-toimintoakaan en älynnyt käyttää, jolla olisin kirjoja hakenut. Nyt aivot kuitenkin taas toimivat. <br> <br>Harmi jos kirjasta ei olekaan apua. Se olisi todella tullut tarpeen. <br>Asiassa kävi kuten arvasinkin. Mitään ei valitettavasti osattu tehdä, paitsi antaa antibioottikuuri jälleen kerran. Lääkekin minulla on edelleen tallessa ja sitä riittää, joten ei minun auta muu kuin syöttää neiti rukalle jälleen antibioottia. Näinä hetkinä sitä toivoisi asuvansa Etelä-Suomessa. <br> <br>Täytyy koittaa saada jokunen onnistunut kuva patista ja lähettää kuvat sitten jollekin eläinlääkärille etelän suuntaan, jos osaisivat jotain sanoa avuksi tilanteeseen. Laitan mahdolliset kuvat myös palstalle, että on taas jotain tietoa siitä millaisia ongelmia voi tulla vastaan. <br> <br>Kieltämättä on aika voimaton olo, kun en voi tehdä neidin eteen yhtään mitään muuta kuin tunkea ruutaa suuhun ja kun neitiin vielä ilmiselvästi sattuu.
Kikke
Member

ViestiKirjoittaja Marianne » 06 Loka 2004, 14:44

Tuhina parane! Täällä koko jengi toivoo niin piikit ja varpit pystyssä. <br> <br>Löysin eilen siilien anatomiaa ja leikkausia koskevia (melko rajuja!) kuvia netistä. Jos joku haluaa, voin lähettää niitä sähköpostilla. <br>On ruumiinavauskuvia, leikkauskuva ja patinpoisto... Ei herkkähermoisille. Sivut eivät toimineet kuin ihmeen kaupalla, niin en viitsi niitä linkittää. Olivat luultavasti jonkun eläinlääkäriliiton juttuja. <br> <br>Harmittaa, että vaikka Joensuun yliopisto tutkii siilejä, ei kirjastosta löydy muita siilikirjoja kuin Turtian pihasiili-kirja... pitääpä mennä vielä katsomaan...
Marianne
Member

ViestiKirjoittaja Tiiti » 06 Loka 2004, 14:55

Täällä mekin Ässän kanssa pidämme peukkuja! Huolettaa tuo tuommoinen! :( Paljon tsemppiä Kikke ja Tuhina!
Tiiti
Member

ViestiKirjoittaja Kaisa » 06 Loka 2004, 15:03

Laita minulle Marianne tulemaan s-postina tuo linkki. Josko joskus keräilen luontoni ja hermoni kasaan, niin tiedon vuoksi voisin käydä siellä katsomassa.
Kaisa
Member

ViestiKirjoittaja Kikke » 06 Loka 2004, 15:06

Pistä Marianne minulle tulemaan. Katsotaan sitten uskallanko katsoa niitä.. <br> <br>Nyt on vain kyllä pakko todeta omaksi harmikseni, että tiesin siilitietouden olevan täällä vähäistä, kun Tuhinan hankin.. <br> <br>Noh, eihän tässä auta toistaiseksi kuin laittaa Ditrimiä nassuun ja pitää peukut pystyssä.
Kikke
Member

EdellinenSeuraava

Paluu Terveys & sairaudet