Kirjoittaja Emmi.Susanna » 09 Marras 2014, 10:23
En tiedä meneekö tämä viesti nyt oikean otsikon alle, mutta ihan vastaavaa en löytänyt.
Eli aloittelevan siiliharrastajan mielen päällä on muutama kysymys. Ensinnäkin, onko normaalia, että siililtä irtoaa satunnaisia piikkejä silloin tällöin? Tiuhti on kohta 11 kuukautta vanha ja meillä kolmisen kuukautta ollessaan olen löytänyt noin 8 piikkiä lattialta. Lemmikkimessuilta ostin siiliyhdistyksen myymän siilikirjan ja siellä mainittiin, että piikin lähtö on merkki jostain vakavasta. Apuva! Olen miettinyt, että käyttäisin siilin ns. terveystarkastuksessa eläinlääkärillä mielenrauhani vuoksi.
Toisekseen jutellessani siiliyhdistyksen kojulla siilini painosta, ilmeni minulle, että omani todennäköisesti on ylipainoinen. Omaan silmään kojulla olleet siilit olivat tosin lyhempiäkin kuin Tiuhti, mutta se painaa nyt siis 410-420 grammaa. Siili on eläinkaupan kasvatti, joten mieleeni tuli jopa epäilys, että onkohan siili oikeasti sen ikäinen kuin syntymätodistuksessa väitetään...(Tiuhti oli yhdellä omistajalla ennen minua). Juoksupyörää käyttää, mutta on hieman tainnut aktiivisuustaso laskea pimeiden iltojen takia. Lämpömatto on asennettu siilikaappiin ja lämpötila himpan alle 22 astetta ja nukkumapaikalla sitten reilusti lämpimämpää.