Otimme Hamletin (ikä noin 9kk) mökillemme perjantaina. Samana iltana en ehtinyt herättää sitä, koska minun oli vastattava parista mökin työstä, joten äitini, jonka siili tuntee hyvin, herätti otuksen. Illemmalla, kun siili oli tuotu olohuoneeseen (se rakastaa löhötä sohvannurkassa tyynyjen alla), se alkoi hyvin pelokkaasti tuhista, kun haistoi minut, meni aivan palloksi. Olin samana päivänä käsitellyt akryylimaalia ja tuoretta leppää, mutta käsissäni ei olisi pitänyt olla mitään hajua, koska olin pessyt ne tarkasti saippualla. Koko illan siili vierasti aivan kuin olisin tehnyt sille jotain pahaa.
Seuraavana iltana kävin itse herättämässä ja siili meni palloksi, kova tuhina ja kovan pelon 'kluk' -äänet kuuluivat. Vein jälleen ala-kertaan ja siili rauhoittui äitini luona, minua se pelkäsi.
Ihmettelen, mistä tämä äkillinen vierastaminen / pelko johtuu. Tänään kun lähdimme mökiltä ja noukin Hamletin varovaisesti matkalaatikkoonsa, se tuhisi samalla tavalla kuin aikaisemmin. Olisiko mitään ideoita, miksi Hamlet käyttäytyy noin?