Siilin perheen allergiaoireet

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Siilin perheen allergiaoireet

ViestiKirjoittaja Pirjo Y » 03 Syys 2003, 20:45

Kokemuksen koulun oppina ja äärettömän tyhmyyden ilmentymänä seuraavaa: Olen pahasti allerginen eläimille ja siilit olivat pelastus! Kaikki oli hienosti ja siilejä on jo neljä. Sitten kokeilin siilien alustana puruja kun ne näyttivät niin mukavilta... Allergiaoireet alkoivat ja säikähdin silmittömästi! Nytkö tulin allergiseksi rakkaille lemmikeilleni! Sitten älysin poistaa purut ja pian alkoi helpottaa! Jos siis perheessä on allergiaoireita, älkää ihmeessä olko niin tolloja kuin minä! Mörtti-röpö vielä menettelee, mutta mutta koivun purut pois. Terveisin nimim. Ikä ei välttämättä tuo viisautta...
Pirjo Y
Member

ViestiKirjoittaja Iida » 03 Syys 2003, 21:03

Minä huomasin että kun purut vaihtaa, niin mörttiröpöstä tulee minulle oireita.. Luulin ensin kanssa, että siilistä johtuu! Noissa puruissa on kanssa se huono puoli, että menevät siilin piikkien väleihin kun siili kaivelee ja ne leviää pitkin kämppää.. Oon miettinyt, että mitä muuta purujen tilalle vois laittaa?
Iida
Member

ViestiKirjoittaja Tarja » 04 Syys 2003, 14:23

Meidän siilillä on purujen sijasta erilaisia kankaita ja "mittojen mukaan" ommeltuja peittoja. Kankaiden kanssa täytyy vaan muistaa että langanpätkiä ei saa jäädä esiin, koska siili voi satuttaa pahastikin itsensä langan kietoutuessa esim. jalkaan.
Tarja
Member

ViestiKirjoittaja Anne » 04 Syys 2003, 15:55

Hei <br>Meidän Nuuhkulla on alustana fleesekangaspaloja. Ne on tosi hyviä kun ne voi pestä (miedolla pesuaineella ja ilman huuhteluainetta) ja niistä ei irtoa langanpätkiä. Nuuhku tykkää niistä, kun ne on niin lämpimiä. Häkistä noin puolet on kissanhiekalla ja puolet moninkertaisella fleecekankaalla. Lisäksi Nuuhkun kotikolossa on pieniä fleecepaloja pesäntekotarpeina.
Anne
Member

ViestiKirjoittaja Maria » 04 Syys 2003, 16:39

Siileillämme on asunnoissaan alusina ihan vaan Hesaria, ja pesämökissä tietenkin vaihdettavat kankaat. Olen huomannut että wc-laatikon ohi menevien kakkojen määrä on vähentynyt kun on vain hesaria pohjalla. Hesari on helppo kääräistä päivittäin pois jolloin hygienia säilyy paremmin kuin kerta viikossa vaihdettavien alus-purujen/-röpöjen kanssa. Puruista olen sitä mieltä että ei se siilinkään nenä pölystä tykkää.
Maria
Member

ViestiKirjoittaja marcin » 04 Syys 2003, 18:30

Kauppoista saa semmosta mattoa joka on toisella puolella karvainen ja toisella on muovi joka ei päästä vettä. Maksa aika paljon, mutta toimi hyvin. Affella oli ennen purut, mutta vaihdoimme ne pois. Usein puruista löyty teravat osat jotka voi satutta siilia sekä asunnon siivominen on aika tuskasta.
marcin
Member

ViestiKirjoittaja Annukka » 05 Syys 2003, 08:53

Tuli mieleen, että voisiko tuon hesarin sijasta käyttää jotain muuta (pakkaus tms.) paperia. Hesaristahan ainakin tuoreena irtoaa aika paljon mustetta. Tietysti siili ei papereita syö niinkuin jyrsijät, joille sanomalehtipaprua ei saa laittaa. kankaat kuulostavat minusta vähän epähygieenisiltä tai siis niitä pitäisi varmaan pestä usein, mutta jos siili on oikein siisti ja käy laatikolla niin ei kai sitten.
Annukka
Member

ViestiKirjoittaja Johanna » 05 Syys 2003, 14:37

Meillä käytetään itse tehtyjä kangasalusia ja lisäksi juoksupyörän alla on kaksinkertainen fleecepala. Kangasalusen vaihdan pari kertaa viikossa, fleecepalan joka aamu. Pesäkopissa on kaksi fleecepalaa joista toisesta on tehty rulla jonka sisälle siili menee aina nukkumaan.
Johanna
Member

ViestiKirjoittaja Maria » 06 Syys 2003, 15:05

Annukalle; <br>Kokemus on osoittanut ettei imevyydeltään sanomalehden veroista pakkauspaperia ole keksittykkään. Sitäpaitsi vanhojen hesareiden hyötykäyttö siileillä ennen paperinkeräykseen joutumistaan on mielestäni erittäin ekologistakin ajattelua. Pakkauspaperin joutuisi ostamaan erikseen. Painomuste ei tänäpäivänä ole edes syötynä myrkyllistä (paitsi jos koko lehden popsii), saati sitten siilin tassutellessa millään lailla haitallista. Kannattaa kokeilla!
Maria
Member

ViestiKirjoittaja Iida » 07 Syys 2003, 01:47

Tähän allergiahommaan vielä sen verran, että jos siilistä jotain allergiaa tulee, niin todennäköisesti aiheuttajana on siilin sylki. Esim. siiliä pestessä sitä irtoaa ja voi tulla ihottumaa, kun vielä piikit ärsyttävät ihoa sen lisäksi..
Iida
Member

ViestiKirjoittaja Tuittu » 10 Syys 2003, 14:48

Olen tätä nykyä siilitön, mutta seurailen tätä palstaa toisinaan ihan mielenkiinnosta. Jouduimme luopumaan omasta siilistämme juuri allergiaoireideni takia. Oireet alkoivat itseasiassa jo noin kahden kk:n päästä siitä kun siili tuli taloon, mutta varmuudella tajusin siilin aiheuttajaksi vasta noin puoli vuotta yhä pahemmin oireiltuani. Epäilin itsekin alkuksi Mörttiröpöä pääsyylliseksi, mutta purujen vaihto kankaaseen ja sanomalehteen ei tuonut mitään helpotusta. Pakkohan se oli uskoa, että SIILILLEKIN VOI OLLA ALLERGINEN. En siis voi suositella kellekään sellaiselle siilin hankkimista, joka tietää entuudestaan olevansa allerginen jollekin eläimelle. Itselläni pahimmin oireilivat silmät, niin etten lopulta voinut koskea siiliin tai puhdistaa häkkiä. Välillä myös henkeä ahdisti vaikkei minulle ole todettu astmaa. Oireet loppuivat, kun siilimme pääsi uuteen kotiin, joten... Siiliä on ikävä..
Tuittu
New member

ViestiKirjoittaja Annukka » 10 Syys 2003, 16:00

Kurjaa että jouduit luopumaan siilistäsi. Se on totta että helpommin sitä herkistyy mille tahansa eläimelle tai allergeenille jos on ennestään taipumusta. allergiaoireita aiheuttavat elimistöön joutuvat vierasperäiset proteiinit, virtsasta, syljestä, hilseestä. Tulin allergiseksi aikoinaan rotalle, altistumiseen meni yli vuosi, loppuajat olinkin koko ajan nenä tukossa ennenkuin rotta kuoli. Koirasta tulee lieviä iho-oireita, Kädet kutiavat jos (oman) koiran kanssa tulee riehuttua. Allergiatestitkään eivät näytä välttämättä mitään, saatat altistua vasta sitten kun sinulla on ollut eläin jonkin aikaa. Valitettavasti. Siilistä en tiedä kun se on isälläni sadan kilsan päässä ja näen sitä (liian)harvoin.
Annukka
Member

ViestiKirjoittaja Manti » 14 Syys 2003, 15:41

Olen itse allerginen vain marsuille!? <br>joka kummastuttaa sillä esim.kaneista en saa oireita! <br>En tiedä mitä tekisin jos minulla ei voisi olla edes yhtä karvaista kaveria...TAI SIILIÄ!
Manti
Member

ViestiKirjoittaja tapsa » 20 Joulu 2003, 10:31

No voihan itku! Meillä on siili ollut nyt kolme viikkoa ja nuorimman lapsen silmät alkavat huolestuttavasti punoittaa. Seuraillaan tilannetta ja toivotaan, että kyseessä olisi vain alkava flunssa tai jotain...
tapsa
Member

Seuraava

Paluu Siilikeskustelu