Kirjoittaja Sinikka » 17 Heinä 2004, 00:47
Tässä vähän nyt aiheutan huolta teille kaikille , kun kerron, että ylimääräisen kalkin syöttäminen siilille ennen synnytystä ja sen jälkeen ei ehkä poista kalkkikramppien vaaraa aivan kuten Demismom tuolla aikaisemmin kertoikin. Syynä kalkin puutteeseen on yleensä imeytymishäiriö suolistossa. Silloin ainoan avun saa nestemäisestä kalkista ihon alle tai suoraan suoneen (siilillä?). Ikävä asia nykyään on, että nestemäistä kalkkia ei enää saa apteekista ilman reseptiä, eli pitää sitten hankkia sitä eläinlääkäriltä. Onneksi nuo kalkkikrampit siileillä ( ja koirillakin) ovat aika harvinaisia. Minulle syntyi tänään (16.7.) 11. siilipoikue, eikä onneksi ole tullut kertaakaan kramppeja ( taikauskoisena koputan kyllä nyt maalaamatonta puuta eli omaa päätäni!). Kissanpennun vastikemaitoa ( Royal Canin ) juotan kyllä siiliemolle raskauden aikana ja samoin synnytyksen jälkeen lisätäkseni emon kestävyyttä hoitaa poikaset. Minusta tuntuu, että emosiili kutistuu aivan silmissä synnytyksen jälkeen kun ne eivät malta käydä edes syömässä. Myös poikasille se on hyvää janojuomaa, Hermionen hengen se suorastaan pelasti. Nyt olen alkanut antaa sitä myös Jalmarille, liotan siihen kissanraksuja, että hän kääpiö pystyisi niitä syömään. Ripulia ei onneksi minun siileilleni ole vastikkeesta tullut ja muutamat emosiilit juovat sitä aivan haltioissaan. Näillä yhdistyksen nettisivuilla oli aikanaan Korkeasaaren luonnonsiileille suosittelema juomasekoitus, varsinkin syksyksi, jotta siilit saavat riittävästi rasvaa horroksen ajaksi. Siinä oli kissan maitovastiketta, pirskatti kissan vitamiineja jauhettuna, kananmunan keltuainen ja vähän ruokaöljyä. Nämä kaikki tietysti lämpimään veteen sekoitettuna. Enää en ole onnistunut tuota ohjetta sivuilta löytämään, ehkä en enää osaa etsiä sitä oikeasta paikasta.