Kirjoittaja Johanna » 10 Syys 2004, 16:27
Luna sai tänään poikaset. Mutta tällä kertaa ei sitten ollutkaan kyseessä iloinen perhetapahtuma. Tässä kuvaus tämän iltapäivän tapahtumista:
<br>
<br>13:05 Siilivahtina oleva Tiia soitti minulle että Luna on synnyttänyt kolme poikasta pesän ulkopuolelle (kaksi vierekkäin ja yhden kauemmaksi) ja mennyt itse pesään. Tiia nosti sitten poikaset Lunan luokse pesään lusikalla ja laittoi kangasta pesäaukon eteen, jotta Luna olisi rauhassa poikastensa kanssa. Minä lähdin samantien töistä kohti juna-asemaa.
<br>
<br>14:30 Menin Pirjon asunnolle ja nostin varovasti pesäaukon edessä olevaa fleeceä. Luna oli purrut kaksi poikasista kuoliaaksi ja työntänyt kaikki poikaset (myös elossa olevan) oviaukkoon. Otin kuolleet poikaset pois, tarkastin että Luna on kunnossa ja laitoin sen takaisin pesään viimeisen poikasen luokse. Ei kulunut kuin pari sekuntia niin viimeinenkin poikanen kuoli Lunan puremaan. Luna hylkäsi pesän ja vaihtoi toiseen pesään, jossa tuhisi aikansa kunnes nukahti.
<br>
<br>Tässä lyhyt versio tapahtumista, jätän kammottavat yksityiskohdat pois, ilman niitäkin tilanne on todella surullinen. Luna vaikuttaa olevan kunnossa, poikasia ei kuitenkaan enää ole.
<br>
<br>Keskustelin Pirjon kanssa tilanteesta ja hän kyseli poikasten kokoa. Minun mielestäni poikaset olivat aika suuria vastasyntyneiksi, pituutta niistä kahdella oli ruokalusikan lusikkaosan verran, yksi oli noin kaksi kolmasosaa tästä mitasta. Poikasilla oli kuollessaan pari milliä pitkät piikit selässä, takapuolen kohdalla ei vielä piikkejä ollut. Kirjoitin tämän jutun Pirjon luvalla/pyynnöstä, Pirjohan on siis lomamatkalla tämän viikon. Myönnän olevani aika järkyttynyt tapahtuman vuoksi, olen todella pahoillani etten pystynyt pelastamaan yhtään poikasta. Kiitos Kaisa tuesta, se oli tarpeen.