Kirjoittaja Pirjo Y » 24 Marras 2003, 22:31
Tapsa kysyi palstallamme 6 viikkoisen siilivauvan ruokinnasta. Tiinan kanssa hypimme seinille, kun niin pieni siili oli luovutettu ja annoimme lisäravinneohjeita. Ja näin tässä jutussa kävi:
<br>Tapsan porukka oli tänään soittanut Tiinalle ja kertonut tapahtumat. Kasvattajan kanssa oli sovittu, että poikanen luovutetaan joulukuussa. Kasvattaja oli kuitenkin soittanut viikkoja aiemmin ja sanonut, että poikasen voi jo hakea. Tietysti kokematon siilisti luottaa kasvattajaan, niin kuin PITÄISI voida. Poikanen oli kuulemma otettu suoraan emon alta, ja oli Tapsan sakki ihmetellyt poikasen pienuutta. Mutta mistäs sitä kokematon tietää kääpiösiilin poikasen kokoa...
<br>Ja kuten Tapsan tekstistä olette varmaan lukeneet, poikanen ei osannut vielä syödä. Tunnollisina ihmisinä uusi siiliperhe (jossa kolme lasta innoissaan uudesta perheenjäsenestä) oli vienyt vauvan eläinlääkäriin. Siellä se oli laittettu asiantuntevasti nesteytykseen, mutta se ei ollut enää auttanut. Pikku siiivauva menehtyi.
<br>Sen paino oli eläinlääkärin todistuksessa 20 grammaa!!!!!!!!!!!!
<br>Mietimme Tiinan kanssa molemmat ikäviä ja olemme sitä mieltä, ettei poikanen todennäköisesti ollut edes sitä kuutta viikkoa. Ilmeisesti se oli kiskottu suoraan emon nisältä eikä se osannut edes muuta kuin imeä.
<br>
<br>Hyvät laitoverit. Tehkäämme kaikkemme, ettei kuvatunlainen voisi enää tapahtua. Luovutettava poikanen on iältään 8 viikkoa ja/tai 200 g. Ja riippumatta iästä ja painosta, sen täytyy olla valmis itsenäiseen siilin elämään. (Itse luovutin edellisen poikueen pienimmän hunsvotin 190 grammaisena, mutta se eli jo itsenäistä vintiön elämää ja oli täysin valmis lähtemään hurmaamaan oman perheensä.) Mutta Pikku-Ukko oli poikkeus. Esim. Apollon roikale painoi 255 g luovutuspäivänä...
<br>
<br>Kasvattajalla on tietysti vastuu ja Tapsan perheellä on oikeus saada rahansa takaisin. Mutta se on kuitenkin vain materian paikkamista. Voin kuvitella esim. lasten surun. Otan sydämestäni osaa.
<br>Ja sen verran olen omaan pesääni kallellaan ja tarkka maineestani (siilien karkuuttamisessa lemmen töihin), että huomautan, että tällä porilaisella kasvattajalla ja minulla ei ole saman etunimen lisäksi mitään yhteistä. Olen huolissani ollut, kun joskus on minua luultu häneksi.
<br>
<br>Onnelliseksi luultu odotettu tapaus kääntyi painajaiseksi Tapsan perheen osalta. Toivon, että he saavan uuden, kaikin puolin kunnossa olevan piikikkään perheenjäsenen.