Aikasta hyvät atteet Sirpa! Olemme pohtineet avokkaan kanssa samaisia asioita
<br>Eipä näitä puikuloita enää voi villieläimeksi kutsua ,kun ovat jo monen sukupolven ajan olleet vankina ja lisääntyneet näissä oloissa.No I.P& E.P siileistä en tiedä,ovatko peräti metsistä otetut?
<br>Kun pienestä mönkijästä asti , tottuu elämän normaaleihin ääniin, tuskin ne enää ovatkaan niille outoja. No meilläkin on tosi rauhallista ,musaa ei usein huudateta täysillä, vieraat ovat normaalin äänensävyn omaavia ja lapsiakaan ei asu tässä siililässä.
<br>
<br>Herättelyyn sanoisin ,että kaikkeen tottuu ja meidän siilimme eivät siitä stressaannu ,kun saavat yleensä makupalan palkinnoksi , tästä hommasta. oikeastaan osaavat nenä pitkällään sitä odottaakin ja tuntevat muovirasian avausäänen
<br>Ja Tahvohan heräilee itse moikkaamaan meitä kesken uniensa myös päivällä ja menee sitten takaisin pesäänsä , jatkamaan unosiaan.
<br>
<br>Ravintoasiaa tutkaillaan parhaillaan ja siihen olisi kyllä hyvä saada oikean asiantuntijan mielipiteitäkin. Luonnonsiilithän ovat mukautuneet siinäkin asiassa aika pitkälle ihmisten takia.Nehän syövät innolla ihmisten oksennuksiakin kaduilla (yääk) .Jotenka meillä on vielä pitkä matka edessä , näiden ruoka-asioiden kanssa.
<br>
<br>Liikuntaa siilit todella kaipaavat paljon ,mutta ihminenhän on siihen keksinyt upean laitteen nimeltä: Juoksupyörä! Ja vapaana asunnoissa juoksevat siilit kyllä liikkuvat tarpeeksi yöllä. Toivottavasti kaikilla on kodeissaan "jänniä" paikkoja rakennettuna siileille ,putkia ,onkaloita ,tunneleita ,laatikoita ,rapistelupaikkoja,hiekka-astioita, siltoja ja ramppeja ,että nämä uteliaat otukset saavat toteuttaa vaistojaan ja aistejaan tutkimusmatkoillaan.
<br>Itse en myisi siiliä perheeseen ,jossa siili joutuisi olemaan häkissä tai ahtaassa tilassa.
<br>Onhan myös muutama siilukka ,joka ei tahdo juurikaan olla vapaana lattialla ,vaan mielummin pesässään,mitäs siihen sanotte?
<br>
<br>Ei kai tästä nyt montaa mijoonaa vuotta ole ,kun itse olimme apinoita ja nyt elämme ,kuin ihmiset(no melkein kaikki,heh)
<br>
<br>Huh,kylläpäs teki kutaa...