Paljonko siilin pitäisi syödä?

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Kaisa » 13 Loka 2004, 19:43

Puhut Taina enemmän kuin asiaa. Toiset ovat isoja kuten Tahvo ja toiset pieniä kuten Viltsu. Mikäli siili on sairaalloisen laiha ja esimerkiksi luut tuntuvat selvästi ihon läpi ja siitä johtuen kevyt, on asialle tehtävä jotain. Tai sitten siili on vain turhasta läskistä johtuen painava, silloinkin on ihmisen vastuulla korjata tilanne. Alipainoiselle reippaasti evästä jolla saa painon nousuun, liikuntaa voi yrittää rajoittaa jotta saatu ravinto menisi kasvuun eikä kuluisi pois liialla pyörässä pinkomisella. Ylipainoinen puolestaa mahdollisimman kaloriköyhälle mutta ravitsevalle ruoalle ja kaikki mahdolliset liikunta-aktiviteetit käyttöön. <br> <br>Kyllä itse pystyy erottamaan onko kyseessä vain koosta johtuva isous/pienuus vai onko syytä tehdä asialle jotakin. Jos ei itse ole varma asiasta niin aina voi kysyä kokeneemmalta siilistiltä mielipidettä.
Kaisa
Member

ViestiKirjoittaja maarit » 15 Loka 2004, 11:37

Tähän on pakko lisätä myös meidän neitien Elsan ja Ellenin ruokailuasioita,kuinka erilaisia ovat.Elsahan on siili,joka oli myös eläinkaupassa pitkään,tuli meille vasta 7,5 kk.n iässä aikasen huonovointisena ja syöntiasiat oli tosi huonossa jamassa.Tiinan neuvoilla ja Nutriplussalla saimme ruokahalua takaisin,mutta erinäisten kokeilujen kautta Elsan ruokavalio on JamesWellbelovdin raksut liotettuna ja jauhomadot. Kuitenkin olen nyt tullut siihen tulokseen ,että Elsa voi hyvin: turkki kiiltää , piikit kiiltää, painoa tasaisesti 390g ja muutenkin virkeä neiti. Ellen taas tuli meille kasvattajalta 5.9 ,painoa silloin 190g,nyt jo 310g, mutta tämä neiti näyttää syövän ihan mitä vaan hänelle tarjotaan ,tietenkin siilille sopivaa ravintoa.Persoonia ovat siilikullat.
maarit
Member

ViestiKirjoittaja Amanda » 16 Loka 2004, 17:14

maarit: Syökö Ellen matoja ja sirkkoja? Siiri ei voisi matohin koskea.. Tullessaan Siiri painoi 200g ja nykyään 240, eli ei paljoa ole muuttunnut.
Amanda
Member

ViestiKirjoittaja maarit » 16 Loka 2004, 21:05

Amanda:Terveisiä teille meiltä Kajaanista!Ellen syö matoja,sekä isoja että jättiksiä,suorastaan tulee hurjaksi ,kun huomaa madon tuoksun.Sirkkoja en ole vielä saanut,siis säilyke,koska en ole vielä päässyt yli sen kynnyksen että eläviä...Nyt oli Ellenin paino sama kuin viikko sitten,eli pysähdystä hieman.Ruokahalut on olleet valtavat ja nyt on ellen viikonpäivät pyöräillyt yötkin,ensin kun vain harjoiteltiin iltaisin,ettei jalat kipeytyisi.Kesyyntymisessä on viimeisen viikon aikana edistytty paljon,nyt jo juoksee käsissä ilman tuhinoita otsahiukset korkealla.Elsa on myös piristynyt valtavasti, Ellenistä täytynyt saada pontta vaikka reviirieläin onkin,muttei erakko...Mitä teille muuten kuuluu?
maarit
Member

ViestiKirjoittaja Amanda » 16 Loka 2004, 21:16

maarit: Siiri on täydellisesti käsikesy. Vähän puhinoita jos herätetään. Tyttö on syönyt pari sirkkaa kuolleena. Elävänä silleen että kun mato loikkasi 3m ilmaan niin siiri hyppi samanlaisen loikan pois. On se yhtä sirkkaa jo vähän yrittännyt jahdata. Siiri on saamassa juoksupyörän, mutta tekemiseen menee vähän aikaa. Siiri elelee tossa huoneessa, johon ollaan ottamassa toista albiino siilosta... Vessaakin Siiri osaa käyttää, ja tänään ostin jännää kylpyhiekkaa.. Ai että tykkäsi. Porkkanasose on mennyt hyvin kaupasi. Siiri näki Tampereella myös äitinsä ja isänsä. Siiri lähettää matosia Ellenille! Ootteko muuten tulossa johonkin tapaamiseen?
Amanda
Member

ViestiKirjoittaja maarit » 18 Loka 2004, 00:05

Amanda:Tuossa juuri keräsin siilit vapaajuoksultaan mökkeihinsä,ja ennätin tätä vilkaista.Eli sisarukset erilaisia,mutta samannäköisiä,kun tuolla kuvagalleriassa Siiri Karoliinan näin.Ellen Kristiina on mahdottoman vilkas ja nopea liikkeissään,pikasiili kerrassaan.Minun fleecekylpytakissa tosin rakastaa olla,eilen vietti puoli tuntia hupussa vain katsellen(minulla niska jo jäykistyi)Tapaamisiin on tarkoitus tulla tulevaisuudessa,varmaankin lämpimään vuoden aikaan.En päässyt Siirin sivuille,liekö joku jippo jota en hoksaa.Milloin olette hankkimassa toista siiluraista?
maarit
Member

ViestiKirjoittaja Tuikku » 18 Loka 2004, 08:32

Olin todella pitkään huolissani Allun painon laskusta. Ennen juoksupyöräaikakautta herra painoi n. 360 g ja nyt, kun juoksupyörä on ollut kehissä noin puoli vuotta on pojan paino laskenut kokonaiset 100 g. Allu on todella virkeä, syö hyvin (etenkin matoja ja kissan purkkiruokaa) ja liikkuu paljon. Olen miettinyt, että pitäisikö juoksupyörä ottaa karanteeniin silloin tällöin. En ole tätä kuitenkaan hennonnut tehdä, sillä poika on talossaan aivan hädissään, kun ei lukuisista etsinnöistä huolimatta löydä pyöräänsä. <br>Olisiko teillä muilla joitain hyviä vinkkejä, millä saisin Allun painon taas nousuun?
Tuikku
Member

ViestiKirjoittaja Knightrider » 18 Loka 2004, 13:52

Tuikku : Olen myös harkinnut Ronille juoksupyörän antamista koko yöksi, mutta mulla on sellainen tunne että kun se siinä kerran aloittaa juoksemaan, se ei malta ollenkaan lopettaa. Roni on muutenkin niin yliaktiivinen siili (aina liikkeessä hereillä ollessaan) ja ruokaa ei mene niin hirveästi, kun vertaa siihen mitä Roni kuluttaa. Nyt paino on jotain 250-300 grammaa, joten en halua että tää sporttipoika enää tosta painoaan pudottaa, joten juoksupyörä on käytössä vaan iltaisin (tosin silloin se ei aina kiinnosta niin paljoa kun on vapaa kulku koko alakertaan, jossa riittääkin tilaa juoksemiselle..) <br> <br>Entä jos antaisit juoksupyörän vain joka toinen yö tai sitten vaan energiapitosempaa ruokaa?
Knightrider
Member

ViestiKirjoittaja Tonttu » 18 Loka 2004, 20:26

Meilläkin on ollut painon kanssa pientä jojo-liikettä juoksupyörän hankkimisen jälkeen. Ennen sitä 5kk vanha Cosmo painoi n. 310 g (hoikka poika, kuten isoveljensä Reppuli). Ekana pyöräyönä putosi paino 12g. <br> <br>Me ollaan huomattu, että jos Cosmolle antaa juoksupyörän koko yöksi, niin se juoksee koko yön syömättä tai juomatta. Ja ongelmana on tietysti se, että 12g katoaa nopeasti, mutta (ainakin Cosmon kohdalla) tulee takaisin hitaasti. <br> <br>Nykyään me annetaan pyörä koko yöksi vain muutaman kerran viikossa, ja ennen sitä varmistetaan, että poika syö edes jotain ennen maratoniaan. Muina iltoina se saa juosta 30min-2h, sen ajan kun en enään katso telkkaria olohuoneessa, mutta olen vielä hereillä. Ja kun me mennään nukkumaan, nostetaan pyörä pois. Tällä järjestelyllä ollaan pärjätty hyvin, eikä se Cosmokaan vaikuta asiasta häiriintyneen. <br> <br>On muuten hauskaa, että kun itse herää herätyskelloon seitsemältä erittäin unisena, kuuluu olohuoneen puolelta yhä juoksupyörän kitinä. Kyllä jotkut jaksaa! :D
Tonttu
Member

ViestiKirjoittaja Piikki » 20 Loka 2004, 07:58

Juoksupyörällä on kyllä aikamoinen vaikutus siilin painoon, ainakin Piikin. Meille tullessaan vuosi sitten painoa poitsulla oli n. 550g. Piikki oli aika selvästi 'ylipainoinen' siili, eläinlääkärikin huomautti asiasta. Juoksupyörän saatuaan paino alkoi pudota tasaisesti aina tuonne 380g:aan asti! Piikki oli kuitenkin virkeä ja energinen, joten en ollut painonpudotuksesta kovinkaan huolissani. Nyt on tosin painoa tullut hieman lisää, 420g.
Piikki
Member

ViestiKirjoittaja zoozoo » 20 Loka 2004, 09:05

Heppu on luikkukukko ja juoksee joka yö kun hirvee. Ruuat katoaa kupista ja herra on oikein reipas puhkuja joten olen antanut olla. Kun lapseni olivat neuvolaikäisiä olimme silloinkin aina jossain kontrollissa kun he olivat niin laihoja, mutta ompa niistäkin tullut ihmisiä. Jos alkaisin ton punnitusrumban menettäisin luultavasti mielenterveyteni koska olen joitain osin yli hössö. Annan siis Hepun juosta ja olla oman kokoisensa jollei se jollain muulla tavalla ala oireilla. <br>Aamulla herra ainakin raivoissaan pöllytti fleecensä kun kävin kesken unien kopeloimaan.
zoozoo
Member

ViestiKirjoittaja Kaisa » 24 Loka 2004, 15:55

Meidän kääpiökääpiösiili Viltsu vetäs eilen oikein Miehen annoksen: <br>- kolme kukkura teelusikallista ja ripaus päälle purkkijauhiksia <br>- 4 isoa vahakoisaa <br>- 7 purkkisirkkaa (keltainen purkki, pienehköjä) <br>- raksut päälle <br> <br>Ensimmäinen annos oli 2 tl matoja, vahakoisat ja 5 sirkkaa, ne menivät hujauksessa ja herra katseli minua siihen malliin: "Tässäkö oli kaikki, ihan oikeesti" <br>Tuumasin, että kokeillaan löytyykö mahalle pohjaa. Pistin santsi annoksen ja aamulla kuppi oli puhtaaksi nuoltu, raksuja on mennyt tavanomaisesti hyvin maltillisesti. <br> <br>Näin siis meillä, Viltsu taitaa omistaa pohjattoman mahan :D
Kaisa
Member

Edellinen

Paluu Ravinto & ruokinta