Minä en osaa tällä hetkellä vastata kysymykseen, koska olen itsekin ihan täysin kuutamolla asian suhteen
Mutta koska minulle ei ole tarkkoja arvoja jättiksestä, vain mainintoja muutamaan kertaan ja vielä ilman lähteitä, uskotaan nyt noita.
<br>
<br>Tosin kaikki matelijaharrastajatkin ovat lähes poikkeuksetta olleet sitä mieltä, että jättis on rasvattomampi (keiden kanssa olen asiasta keskustellut), mutta sen kitiinikuori on paksumpi kuin tavallisella, sen takia sitä ei mahdottomasti kannata esim. matelijoille syöttää. Siilille en usko moisella kuorella olevan mitään väliä, "hitusen" eri tavalla kun nämä otuksetkin toimivat.
<br>
<br>Tuo asia minulla on jäänyt selvittämättä, että miksi ne ovat iso ja pieni jauhomato ja ovatko ne todellisuudessa jotain sukua keskenään. Ovat kyllä melko varmasti, mutta kuinka läheistä. Niiden kasvatuskin poikkeaa kuitenkin jonkin verran toisistaan. Toinen on Zoophobas morio ja toinen Tenebrio molitor.
<br>
<br>Minulla rupesi niin kiinnostamaan nämä jutut, että rupean tutkiskelemaan samantien ja käännyn tuon jauhisasian suhteen samantien taas herppiharrastajien puoleen
<br>
<br><i>Oops, meinasi tulla väärää tietoa. Seuraavat pätkät on lainattu seuraavan yhdistyksen tiedoista: Long Island Herpetological Society.
<br>
<br>WAXWORMS (Galleria mellonella) - not a worm, but the larvae of the bee moth. These larvae are white, soft-bodied grub-like critters. They sometimes gain a bad reputation for being too fatty. However, this is offset by the moisture content they can add to your animal's diet. I would never feed the waxworm as a steady diet to my animals, but certainly would incorporate them into a well rounded nutritionally sound diet.
<br>
<br>MEALWORMS (Tenebrio molitor). Mealworms are available in regular mealworm and the larger KING /or/ Giant mealworms.
<br>
<br>SUPERWORM (Zophobus morio) - looks similar to the mealworm, but is the larvae of the South American wood beetle. They are preferred by many "herpers" over mealworms because of their high protein to chitin ratio. Should be part of a balanced diet, but never the whole diet.
<br>
<br>Eli, Zophobus ja jättijauhomato ovat tämän tekstin mukaan kaksi eri asiaa. Jättijauhomatoa kutsutaan Suomessa kuitenkin Zophobas morio nimellä. Yksi kirjain on siis eri. Onko kyse samasta vai eri lajista? Vai onko nyt kyseessä kirjoitusvirhe? Vai onko niin, kuten omalla tuliliskollamme, että sillä on kaksi tieteellistä nimeä? Jos on kyse jättijauhomadosta eikö sen tieteellisen nimen tulisi olla sama kuin jauhomadolla? Maahantuojat myyvät kuitenkin usein miten jättijauhomatoa Zophobas/Zophobus nimillä. Vai pitävätkö sivuston tiedot edes paikkaansa?</i>
<br>
<br>Yhdellä sivulla taas sanotaan näin ( <a href="http://www.recorpinc.com/meal.html" target="_new">http://www.recorpinc.com/meal.html</a> ):
<br>Tenebrio Molitor, commonly known as Mealworms, are similar to superworms in that they are hard-bodied larvae, very inexpensive and follow the same pupate pattern. The only difference between the mealworm and superworm is in size.
<br>Ja samaan hengenvetoon mainitaan sen tieteellinen nimi, joka on, yllätys yllätys: Zophobus Morio.
<br>
<br>Eli ovatko nyt sekaisin superwormit, giant mealwormit sun muut..?