"Käytä ensin hakua"

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Tiina » 01 Marras 2004, 21:29

Minua ei ole samojen asioiden uudelleen esilletulo vielä häirinnyt, vanhoissa ketjuissa voi olla vanhentunuttakin tietoa. Joten ei kertaus ole aina huono asia. <br> <br>Liisan kommentti ei minulle oikein auennut. Jos vanhaan ketjuun laittaa uuden viestin, kyllä se tulee "ylös" uusimpien joukkoon, jos vaan on muistanut laittaa asetuksiinsa järjestyksen "uudet viestit" eikä "uudet aiheet". Onnitteluaiheita tulee kyllä paljon, jos kaikista tehdään uusi ketju, joka päivä on jonkun merkkipäivä.
Tiina
Member

ViestiKirjoittaja Kaisa » 01 Marras 2004, 21:39

Mariannelle täytyy nostaa hattua, kun hän on jaksanut etsiä kysymyksiin liityviä aiheita ja linkittää keskustelut vastaukseensa. <br> <br>En itse ole uusien aiheiden tuloa vastaan, mutta esimerkkinä liiallisuudesta toimii mainiosti aihe sukulaisia etsimässä. Ihan muutaman tunnin sisällä avattiin kolme täysin samansisältöistä aihetta, tuntui jotenkin turhalta. Nythän nämä aiheet on kaikki yhdistetty saman otsikon alle. <br> <br>Noita vanhempia ketjuja lukiessa huomaa hyvin, kuinka siilitietämys on mennyt huimasti eteenpäin palstan olemassaolon aikana. Varauksella saa noihin vanhempien juttujen tietoihin osittain suhtautua, mutta mikäpäs estää kirjoittamasta vanhan jutun jatkoksi uusia tuoreita kommentteja, jos aihe on vain sopiva. Tai sitten aloittaa todellakin se uusi ketju, jossa sitten on tämän hetken tilanne.
Kaisa
Member

ViestiKirjoittaja Marja » 02 Marras 2004, 00:18

Minun mielestäni ei ole mitään pahaa siinä, että kehoitetaan käyttämään hakua. Koska sitä kautta löytyy usein se haluttu tieto kaikkein nopeimmin. Itseäni ei hirveästi jaksa innostaa topicit joissa käsitellään lähestulkoon miljoonannetta kertaa jotain sellaista mikä helposti löytyy niin tuolta Siiliyhdistyksen <b>Tietoja siileistä</b> -osiosta kuin kymmenistä ja taas kymmenistä vanhoista topicesta. <br> <br><i>Eihän ole pakko lukea " tuttuja juttuja", jos ei kiinnosta ja ohjata hakutoimintoihin.</i> Ei niin ole pakko lukea, mutta useimmiten topiccien aloittajilla ei oikein ole hallussa taitoa kirjoittaa lyhyttä, ytimekästä ja sellaista otsaketta jossa topicin aihe selviäisi eli pakko se on lukea jotta saisi tietää mistä on kyse. <br> <br>Ihan oikeasti herää kysymys, että mikä ihme tuon haun käytössä on muka niin vaikeaa? Varsinkin kun sitä käyttämällä saa tietoa nopeammin niin ihmetyttää immesten kykenemättömyys/haluttomuus sen käyttöön. Ainut asia joka mielestäni on negatiivista haun käytössä että foorumin käyttäjät harvemmin osaavat nimetä topicit lyhyesti, ytimekkäästi ja niin että siinä on se oleellinen.
Marja
Member

ViestiKirjoittaja Pinni » 02 Marras 2004, 08:02

Innostuneen Siilin aloittamasta keskustelusta tuli minulle ainakin sellainen tuntu, että hän tarkoitti tapaa, jolla tuo haku ilmaistaan. <br>Kukaan ei vaivaudu edes muutamalla sanalla vastaamaan uusien jäsenien kysymyksiin, vaan tokaistaan heti " kokeile hakua" ts. sanoen ainakin minun tyylitajuuni se tuntuu aika tylyltä. <br>Itse hakutoiminta on ihan hyvä asia, käytän sitä usein itsekin. Uusia asioita siileistä saadaan kuitenkin myös selville ja niiden tieto olisi hyvä tulla esille. <br>Mielipiteitähän on aina monta ja oma ajatus muodostetaan omien kokemuksien mukaan. : )
Pinni
Member

ViestiKirjoittaja zoozoo » 02 Marras 2004, 11:03

Onnittelu jutskathan voisi mode poistaa esim viikon kuluttua. Ei näistä kauhiasti kande murhetta kantaa, toimii niinkuin hyvältä tuntuu. Jotkut vanhat viestit on niin loputtoman pitkissä ketjuissa missä tunnetusti juttu hetkittäin harhailee....kirjoittaa harhailija
zoozoo
Member

ViestiKirjoittaja Innostunut siili » 02 Marras 2004, 12:12

Pinni osui naulan kantaan - se tyly meininki oli tämän aiheen ydin. Eli kannustetaan ihmeessä haku-toiminnon käyttöön, mutta tehdään se "Mariannen"-tyylillä =)
Innostunut siili
Member

ViestiKirjoittaja Tonttu » 03 Marras 2004, 10:08

Minusta tämä foorumi on tarkoitettu tiedon levittämiseen, ja muuhun siilistien yhteydenpitoon, ja siinä tarkoituksessa se toimii hyvin. Mutta välillä tuntuu, että jotkut eivät ole edes vaivautuneet etsimään perustietoja muista lähteistä. Onhan helpointa vain kirjoittaa kysymys ja muuta vastaavat. Tämä käy ärsyttämään kysymyksissä tyyliin "Etsin kaikkialta tietoa, mutta en löytänyt. Mitä siilit syövät?". Tiedon hankinta on kaikkien oma vastuu, on vaan laiskuutta jos ei jaksa lukea esim "Tietoa siileistä" osiota läpi. <br> <br>Mutta tietysti aina välillä tulee esiin kysymyksiä aiheista, joita on jo käsitelty. Itse olen tälläisissä tilanteissa yrittänyt liittää kysymykseni vanhojen ketjujen jatkoksi. On helpompi, kun saman aiheen keskusteluja ei ole niin useita. <br> <br>Ehdotus: joitain keskusteluja on "lukittu" pääotsikon alle, näitä voisi tehdä viellä lisää (esim. juoksupyörästä, kylpyhiekasta, lisälämmityksestä, matofarmista...)?
Tonttu
Member

ViestiKirjoittaja Tuulia » 03 Marras 2004, 14:31

Hakuun liittyen kysymys webmasterille (Marcin?): voiko hakua konffata niin, että kukin aihe tulee tuloksiin kerran? Itse olen välillä etsinyt niin, että olisin halunnut tulokseksi sellaiset ketjut, joissa aiheesta puhutaan, ja sitten tuloksiin on tullut joka ketjun (lähes) joka viesti omana tuloksenaan, olisi ollut käyttöä tuollaiselle. <br> <br>Sinällään haku toimii hyvin, ja olen muiden kanssa samaa mieltä siitä, että vastaus ja sitten linkit vanhoihin keskusteluihin on aivan paras tapa vastata kysymykseen. Olen samaa mieltä myös Tontun kanssa siitä, että ärsyttäähän se jos joku ei jaksa etsiä yhtään vaan kysyy tyhmiä...ehkä tuollaisiin voi jättää vastaamatta, jos kovin ärsyttää. Pitkäpinnaisemmat voivat sitten hoitaa homman kotiin :)
Tuulia
Member

ViestiKirjoittaja zoozoo » 03 Marras 2004, 15:58

Tyhmiä kysymyksiä ei ole
zoozoo
Member

ViestiKirjoittaja Marja » 03 Marras 2004, 21:56

Jos topicin aloittaja haluaa ilmaista paheksuntansa siitä millaisella tavalla haun käyttämisestä ilmaistaan. Niin miksi ei voi sanoa niin heti suoraan. Nyt jäi sellainen kuva, että kaikkea haun käyttämiseen viittaavaa kommentointia moitittiin tehtiin se sitten Mariannen tavalla tai toisin. <br> <br>Ja jos joku ei ole vaivautunut lukemaan tuota tämän palstan <b>netiketti</b>ä, niin muistuttaisin tästä kohdasta. <br> <br><i>Minulla on kysymys siileistä, mitä teen? <br>Lue ensin yhdistyksen www-sivujen sisältö kohdasta Tietoa siileistä, sekä selaa läpi aikaisemmat keskustelut. </i> <br>Jos on näin tehnyt ei tarvitse sitä miljoonatta topiccia pusata jo olemassa olevasta aiheesta. Eli jos on niin epäkohtelias, että tästä huolimatta tekee sen miljoonannen ja ensimmäisen topicin niin kyllä saa mielestäni sanoa että "käytä hakua" vähemmän kohteliaastikin. <br> <br><i>Tyhmiä kysymyksiä ei ole</i> <br>On niitä, uskokaa pois. Omassa työssäni tulee vastaan päivittäin...
Marja
Member

ViestiKirjoittaja AnnukkaM » 03 Marras 2004, 22:00

Ikävä asenne karkoittaa uudet (ja vanhemmatkin) siilistit pois yhdistyksen sivuilta. Ja sivujen tarkoitushan lienee jakaa siilitietoutta kaikille ja saada mahdollisimman paljon siilistejä yhdistyksen piiriin. Ei siis karkoiteta uusia ihmisiä tylyydellä, eihän?
AnnukkaM
Member

ViestiKirjoittaja zoozoo » 03 Marras 2004, 23:11

Kurjaa kun välillä täällä törmää "herne nenäisyyteen". Tämä ketju on hukannut aiheensa joka lieni tarkoitukseltaan aivan viaton. Sävy on jokseenkin tuikea joten koko ketju on mielestäni pilalla ja menettänyt merkityksensä. <br>Edelleen olen sitä mieltä ettei tyhmiä kysymyksiä ole jos niihin ei osaa vastata se on taas eri juttu. <br>Tämä ei ole tarkoitettu kitkeräksi kommentiksi tulipahan vaan mieleen.
zoozoo
Member

ViestiKirjoittaja Pinni » 04 Marras 2004, 07:28

Annukka olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi. Ei voi kuin pudistella päätänsä ja miettiä, missä onkaan ihmisten suvaitsevaisuus toista ihmistä kohtaan?
Pinni
Member

ViestiKirjoittaja Tuulia » 04 Marras 2004, 10:19

Hei hei, älkää nyt lannistuko. Eikö tämä ole ihan hyvä keskustelu? <br> <br>Marja: <br><i>(Tyhmiä kysymyksiä ei ole) <br>On niitä, uskokaa pois. Omassa työssäni tulee vastaan päivittäin...</i> <br> <br>ja zoozoo: <br><i>Edelleen olen sitä mieltä ettei tyhmiä kysymyksiä ole</i> <br> <br>no tästähän voidaan päätellä, että niihin "tyhmiin" kysymyksiin kannattaa vastata sellaisten kun zoozoo eikä sellaisten kun Marja ja minä! Ihmisten kipukynnys on erilainen tällaisissa asioissa. <br> <br>Annukan kommentti osuu nimittäin kyllä naulan kantaan, ja siksi kysymyksiin olisi hyvä vastata asiallisesti tai ei lainkaan.
Tuulia
Member

ViestiKirjoittaja sisu » 16 Marras 2004, 12:34

Mul ei oo kokemusta yhtään, heh, mutta olen lueskellut että jotkut poistavat jotkut eivät. Riippu kai vähän tilanteesta. Tästä on ollut jo keskustelua että kannattaa varmaan koittaa tuolta haku toimintoa. <br> Itse vastasin yhteen keskusteluun noin jo toi oli aika turha vastaus nytten kun jälkeenpäin miettii=) <b>käytä hakua</b> vastaus pelkästään on ärsyttävä. Mutta onhan se ymmärrettävää ettei sitä aina jaksa käyttää. Eikä näistä minullekkaan aina ole väliä, paitsi, se ärsyttää tosiaan jos aiheesta on ollut semmotteet sata aihetta. Jos arvelee että aiheesta on ollut paljon keskustelua, niin sen saattaa löytää helpostikkin haulla, mutta jos ei ja ei jaksa etsiä niin ei siitä ainakaan minulle mitenkään hirveästi erityisemmin ole haittaa.
sisu
Member

Edellinen

Paluu Siilikeskustelu