Kirjoittaja pupunen » 30 Marras 2004, 22:24
Ainakin jenkkilässä, missä siilien ylipaino-ongelmiin on herätty jo aikapäiviä sitten kauemmin jatkuneen harrastuksen vuoksi, ihmiset eivät oikeastaan edes suosita jauhiksia siilille päivittäiseksi evääksi, vaan ennemmin sitten niitä sirkkoja ja muita vähärasvaisempia ötököitä. Harmi vaan kun tuo ötökkävalikoima ei täällä päätä huimaa. *kuuntelee mammaa joka ottaa matsia ison grasshopperin kanssa, hyvin tekee kauppansa, kuten etanatkin* Itse annan päivittäin ihan muutaman matosen, mutta en kymmenittäin.
<br>
<br>Asiasta kukkaruukkuun: Täytyy myöntää että hieman ihmetyttää tuo Amonin kuolinselvitys, kun hoikalla siilillä on kalkkeumia suonissa ja munuaistulehduskin vielä. Mikähän mahtaa olla näitten siilien eväitten kolesterolipitoisuus? Tulipa tässä mieleen sekin, että D-vitamiinin yliannostus voi aiheuttaa kudosten kalkkeutumista ja munuaisten vajaatoimintaa. En tiedä voisiko tuossa olla mitään ideaa, mutta itse kyllä suosittelen ihmisiä syynäämään entistä tarkemmin noita lisäravinteita. D-vitamiiniakin kun on raksuissa, citro-oskassa, mirra coatissa yms, ettei tule vahingossa ladottua mahdotonta annosta noita rasvaliukoisia vitamiineja, mokomat kun kertyy elimistöön. Itse jätin citro oskan jo jokunen viikko sitten pois, ja annan mammalle nykyisin kalkin kalkkina ja rasvahapot rasvahappoina ilman noita lisukkeita. Ruokavaliota yritän pitää monipuolisena ja pelkän C-vitamiinivalmisteen kun vielä ostan (näissäkin on monesti A- ja D-vitamiini mukana!), niin jospa sitten olisi taas semmoinen olo, että parhaansa tekee... Voi voi, on tämä ruokien kanssa kikkailu yhtä taiteilua... Toivotaan että noista surullisista kuolemantapauksista olisi edes jotain hyötyä muille vielä eläville siileille...