Siilin pesusta!

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Siilin pesusta!

ViestiKirjoittaja piitu » 14 Marras 2004, 09:48

Yks juttu mua on nyt ihmetyttänyt täällä siilisivuilla ja siksi meinasin kysyä vaikka paljastaisin tässä nyt tyhmyyteni ja tietämättömyyteni! Pesettekö te siilinne viikottain tai jotain sinne päin? Ja minkä takia? Meidän tyttö on pesty vain pari kertaa, jos jotain likaa on todella näkynyt. Mulle on eläinkaupasta sanottu, että liika pesu on turhaa (näin ainakin muistaisin) vai olenko mielestänne väärässä? Pitääkö siili pestä hygiyynisyyden ja "varmuuden" vuoksi vaikka inhoisikin koko rojektia ja miten usein? Jalat vai jopa masu?
piitu
Member

ViestiKirjoittaja Amanda » 14 Marras 2004, 11:07

Mä pesen siirin jalat joka ilta kakasta. Eihän siilistäkään ole mukava kulkea likaisilla jaloilla... Ja isomman pesun silloin kun on tarvis, vähällä aineella.
Amanda
Member

ViestiKirjoittaja RitaT » 14 Marras 2004, 11:20

Siilin voi pestä vaikka joka päivä. Kun se juoksee juoksupyörässään ja liiskaa sonnat jalkoihinsa, ovat jalat aina enemmän tai vähemmän kakkaiset ;) Ja piikitkin voi pestä, kun ne jätökset siinä lingossa tippuu päälle.. Ei siilistäkään ole varmaan kovin mukava, kun on kuivunutta sontaa varpaiden välissä :) Mutta pesun jälkeen siili pitää kuivata hyvin, ettei se vilustu!
RitaT
Member

ViestiKirjoittaja Turun Torvet » 14 Marras 2004, 11:23

Tietysti jos siili on puhdas sitä ei tarvi pestä. Tilanteen mukaan. Helläpesu on todettu hyväksi pesuaineeksi, jos moista tarvii. Toki niitä on muitakin.
Turun Torvet
Member

ViestiKirjoittaja sisu » 14 Marras 2004, 11:31

Mä pesen aina viikottain. Jalat voi pestä päivittäin. Käytän Helläpesua. Liiasta pesusta voi tulla jotain pientä flunssaa=)
sisu
Member

ViestiKirjoittaja Roosa » 14 Marras 2004, 11:34

Meillä Ulpua ei tarvitse pestä enää juuri ollenkaan. Edellisestä jalkapesustakin on tosi pitkään. Neiti nimittäin puhdistaa itse tassunsa niin perusteellisesti, että ne ovat kiiltävän puhtaat joka aamu :) Hän varmaan inhoaa pesuja niin paljon (ja sen kyllä huomaakin) että päättää pestä itse sontansa pois mieluummin kuin lähtisi kylpyyn. Myös etukäpälät kynnet ovat lyhentyneet ilman saksimista..
Roosa
Member

ViestiKirjoittaja Santsu » 14 Marras 2004, 11:56

Mä en pese Toivoa ns. turhaan päivittäin jos se on ihan puhdas. <br>Kun Toivo ei kakikkaan tohon pyörään niin jalatkaan ei kuraannu. <br>Toivo vaan pissii alleensa jolloin sen vatsapuoli ärtyy ja alkaa punertamaan jolloin pesen Toivon vatsapuolen,ei ole mitään tarkkoja päiviä millon pestään. <br>Meillä on semmoinen Eläinten hellävairainen shampoo,jolla pestään Toivo vatsa ja piikkipuolelta kerran kuukaudessa hygienian vuoksikin.
Santsu
Member

ViestiKirjoittaja Kaisa » 14 Marras 2004, 14:13

Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että pese siilisi vain silloin kun siihen on oikeasti tarvetta. Toiset siilit puhdistavat itse tassunsa, joten päivittäinen tassupesu ei ole tarpeen, toiset eivät. Niille siileille, jotka tekevät tarpeensa juoksupyörään, voi pesu useammin olla paikallaa, kun siitä pyörästä voi tosiaan ne pökäleet pudota selkään ja neste kun pyörii mukana... rapatessa roiskuu sanoisin. <br> <br>Viltsua ei tarvitse kovin usein pestä, edes tassuja - se hoitaa itse tassupyykin antaumuksella. Isadora puolestaan ei tassujaan itse puhdista, joten se joutuu tassupyykille useamman kerran viikossa. Riippuen ihan tassujen likaisuudesta. Koko pesu tehdään vain silloin, kun siihen on oikeasti tarvetta, vaalean siilin pesutarpeen näkee ja tumman siilin pesutarpeesta ilmoittaa viimeistään oma nenä.
Kaisa
Member

ViestiKirjoittaja Marjaana » 14 Marras 2004, 18:03

Me pestään Röllin jalat joka ilta, koska yön jälkeen ku se on juossu sen pyörässä se näyttää siltä ku sillä ois nokian kumisaappaat jalassa :)
Marjaana
Member

ViestiKirjoittaja Sirpa » 14 Marras 2004, 19:17

Meillä Tuffea pestään todella harvoin. Olisikohan vuoden aikana ehtinyt poika käydä kylvyssä kymmentä kertaa. Juoksupyörässä ei ole juuri koskaan kakkoja, vaan tarpeet hoidellaan kylppärin lattialle. Näin ollen ei tuota sontaa juurikaan ole koskaan tassuihin tullut. Ainoa, mikä herraa sotkee on tuo erikeepperi.. (ks. "tönkkösuolattu vai sokerihuurrettu") Kylpemättömyydestään huolimatta Tuffe ei ole lainkaan likainen tai haiseva, joten en viitsi sitä turhalla kylvettämisellä stressata.
Sirpa
Member

ViestiKirjoittaja Knightrider » 14 Marras 2004, 19:41

Roni pitää myöskin itse huolen pesupuolesta, joten siilin pesu on harvinaista hommaa. Mitä turhaan pestä, ettei iho kuivu ja kaiken lisäksi Roni inhoaa ja pelkää vettä, niin ylimääräinen kiusaaminen jääköön.
Knightrider
Member

ViestiKirjoittaja Tonttu » 15 Marras 2004, 12:28

Meillä pääsee Cosmo jalkapyykille lähes joka päivä. Ja kumma kyllä, herra näyttää nauttivan lämpimässä vedessä istuskelusta. Kakat kuivahtavat kynsien alle sen verran tiukkaan, että kyllä niitä hetken joutuukin liottaa. <br> <br>Harvemmi pestään selkäpuoli, mutta kyllä sekin lähes viikottain. Cosmo käy hiekkakylvyissään sen verran antaumuksella, että koko selkä, nahka ja piikit ovat ihan hiekassa. Tämä pesu hoidetaan yleensä mukin tms kanssa, ja vettä kipataan muutaman kerran selkään, niin että hiekat huuhtoutuvat pois. Tämä ei Cosmon mielestä ole niinkään mukavaa. ;)
Tonttu
Member

ViestiKirjoittaja RitaT » 15 Marras 2004, 12:45

Juups, ja piikkejä voi vaikka pehmeällä lasten/vauvojen hammasharjalla pestä. Titolla on sellainen harja joka vaihtaa väriä lämpimässä vedessä, jee. ;)
RitaT
Member

ViestiKirjoittaja Tiiti » 15 Marras 2004, 16:06

Ässä pelkää vettä ihan hirmuisesti ja sen jalat pysyvät puhtaina, joten pesen Ässää vain tarpeen vaatiessa. Ja silloni kun pesen, Ässä tepastelee sinisessä vadissa ja minä valelen vähän vettä sen selkään.. Sitten mulle ollaankin hyvin hyvin äkäisiä..
Tiiti
Member

ViestiKirjoittaja PeiKKoLaPsi » 16 Marras 2004, 11:59

Yhdessä lehdessä sanottiin että (luonnon) siilit uivat pitkiä matkoja... Ihmettelin kyllä vähän....ystäväni siili ei ainakaan hirmuisesti pidä pesusta...!!!...Mitä olette mieltä..??....En kumminkaan...pesisi siiliä jokapäivä....paitsi jaloista....!!!
PeiKKoLaPsi
Member

Seuraava

Paluu Siilikeskustelu