Minä, siili ja allergiani

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja tawnia » 17 Marras 2004, 12:42

Allergiaan ei mitään poppaskonsteja valitettavasti ole. Jos sinulla oireita ilmenee, sinun ehkä kannattaa luopua lemmikkihaaveista, niin inhottavalta kuin se kuulostaakin. Allergisena ei kannata mitään lemmikkiä ottaa, kun vuoden päästä se joutuu uuteen kotiin allergian pahentuessa/oireisiin kyllästyessä. Eri asia on, jos on voitu osoittaa ettei pitkäaikainenkaan altistus johda oireisiin.
tawnia
Member

ViestiKirjoittaja zoozoo » 17 Marras 2004, 13:11

Koita käsitellä siilua hanskoilla. eihän se kivaa ole, mutta vältä suoraa ihokosketusta kun käsittelet sitä ja sen tavaroita. Jos tämä auttaa ja ei tule mitään hengitysoireita miksi pitäisi siilusta suoraan luopua...Muistelisin että tälläinen tilanne on täällä jollain allergisella? Hyvämuistiset hoi
zoozoo
Member

ViestiKirjoittaja Taina » 17 Marras 2004, 13:27

Useilla siilisteillä on vastaavia ongelmia siilien piikeistä tulevaan allergiaan. Erityisesti poikasten piikit aiheuttavat syyhyttävää , polttelevaa kutinaa/näppylöitä ihmisille. Näin meilläkin , erityisesti avokkaalle. Mitä likaisempi piikistö on , sitä kovemmat kutinat. Huomasin tämän eilen , kun kylvetin Gudun pitkästä aikaa. Sillä oli tajuttoman likaiset piikit ja sain oikein turpoavia näppyjä käsiin pahoihin paikkoihin.Tilanne helpottui hiukan kylvyn jälkeen. Uskon sen johtuvan ulosteesta , erityisesti pissasta, jota piikkeihin jää pyöräilyn jäljiltä. Käsittelen niitä kuitenkin aivan paljain käsin(uskon siedätyshoitoon) , mutta jotkut joutuvat pitämään hanskoja ottaessaan siilin käteen.mm. Apollon isäntä :)
Taina
Member

ViestiKirjoittaja Anne V » 17 Marras 2004, 14:37

Meillä on ollut Elli kohta jo puolitoista vuotta ja jonkun verran saan allergiaoireita. Oireet eivät ole kuitenkaan pahentuneet ajan mittaan vaan pysyneet koko ajan samantasoisina. <br>Niinkuin Taina jo tuossa edellä mainitsi "piikkiallergiasta" niin tällaisia oireita minäkin saan joka kerta kun käsittelen Elliä. Pidän Elliä paljon sylissä fleecen kanssa niin ei tule suoraa kosketusta. (Elli itsekin tykkää olla enempi piilossa fleecen sisällä kuin näkösällä) Tietenkin esim. Elliä pestessä tulee koskettua piikkeihin, kun pitää kääntää Elli selälleen kädelle, jotta pääsisi puhdistamaan ja tarkastamaan mahapuolta. Olen huomannut, että ainakin itselläni auttaa, jos pesen kädet hyvin heti sen jälkeen. Hanskoihin ei ainakaan vielä ole tarvinnut turvautua.
Anne V
Member

ViestiKirjoittaja mustikka » 17 Marras 2004, 17:33

Joo meillä mä joudun käyttämään hanskoja, koska jos saan piikeistä osumaa käsiin, nii niihin nousee tosi ilkeitä vesikelloja ja nyt muutaman kuukauden on käsiä rasvattu jollai erikoisvoiteilla ja vihdoin alkaa kädet taas näyttää normaaleilta. Eihän se tietty kivaa oo ku ei voi paljain käsin koskee mut sen ihottuman paraneminen vie tosi kauan eli ku sen on saanu lähtee, sitä ei ihan heti haluu uudellee.. Jos siili on iha rauhassa, nii sillon sit voi ilmanki hanskoja silitellä, mut yleensä en viiti.
mustikka
Member

ViestiKirjoittaja Amanda » 17 Marras 2004, 18:33

Ihan tässä välissä kun sillon kirjoitin että: <i>Mulle ei oo tullu edes piikeistä allergiaa viellä. Pitää viellä kasoa mitä tolle isälle tulee...</i> <br>Niin onnellisuuden huippu on, että Isälle EI ole tullut edes piikki ihottumaa! Jippii!
Amanda
Member

ViestiKirjoittaja Tonttu » 18 Marras 2004, 00:23

Täällä ollaan samoilla linjoilla Tainan ja Anne V:n kanssa, likaiset piikit ja myös jalat/kynnet aiheuttavat syyhyä käsiin. Oletko Nenne pessyt siiliä? <br> <br>Sillon kun Cosmo tuli meille, sain pitkän aikaa näppyjä käsiin myös puhtaista piikeistä, mutta ajan myötä kädet "tottuivat" piikkien kosketukseen. Superallergikkona suosittelisin jonkin miedon kortisoonivoiteen käyttöä käsiin, ja kärsivällisyyttä. Voihan olla, että oireet alkavat helpottaa! :)
Tonttu
Member

ViestiKirjoittaja maarit » 18 Marras 2004, 00:34

Minulla on myös mielenkiintoinen kokemus piikkien kosketuksesta iholle. Minulla on kaksi tytärtä,molemmat atoopikkoja, astmaatikkoja. Vanhemmalle tyttärelleni ei tule käsiin mitään vanhemmasta siilistä Elsasta, jolla on "pehmeät" piikit, siis aikuispiikit,mutta nuoremmasta Ellenistä tulee urticaria näpyt.Luulen Ellenin lapsipiikien terävyyden aiheuttavan jonkinlaisen histamiinireaktion???Siis oletuksia kuitenkin.
maarit
Member

ViestiKirjoittaja Kaisa » 18 Marras 2004, 00:43

Itse en ole onneksi ainakaan vielä toistaiseksi saanut selvästi allergisia oireita siileistä. Tuon saman kuin Maarit olen minäkin huomannut, Isadoran vauvapiikit saivat aikaan melkoista näppyä ja kutinaa toisinaan. Joka kerta ei tullut oireita, mutta varsinkin jos Isadora kovasti pörhisteli ja piikit rikkoivat iho tuli noita punoittavia näppyä.
Kaisa
Member

ViestiKirjoittaja nenne » 22 Marras 2004, 16:33

Olen siiliä pessyt, mutta aina en muista pestä käsiäni siiliäni käsiteltyäni. Nyt olen tullut siihen tulokseen, että kun olen joutunut käyttämään kortisonia allergiaani kauan niin ihoni taitaa ola niin ohut että se reagoi siilini piikkeihin. <br>Mutta en ainakaan tässä vaiheessa ole luovuttamassa.. ;)
nenne
Member

ViestiKirjoittaja sibe » 28 Marras 2004, 12:17

Voiko kaikki näppylät käsissä vältää hanskoilla?
sibe
Member

ViestiKirjoittaja Kikke » 28 Marras 2004, 12:40

Siiliä tulisi käsitellä paljain käsin eikä hanskoilla. <br>Toki hanskoilla näppylöitä voi välttää, mutta.. <br> <br>Siileillä on yleensä pesämateriaalina fleeceä, sen avulla minäkin usein neitosen nostan kopistaan pois ja sylissäkin se on välillä vaatteiden suojana, mutta muuten sitä käsitellään paljain käsin.
Kikke
Member

ViestiKirjoittaja sibe » 28 Marras 2004, 13:07

Kiitos vastauksesta:)
sibe
Member

ViestiKirjoittaja RitaT » 28 Marras 2004, 13:08

Kun pitelin Pirjolla kolmea tehistä, alkoi käsiä vähän poltella ja kutista. Olisikohan sitten jotenkin niin, että vauvapiikit aiheuttaa herkemmin kutinaa, kuin aikuisen siilin piikit? Mutta mitä eroa niillä on? Aikuisista siileistä mulle ei ole ikinä tullut mitään..
RitaT
Member

ViestiKirjoittaja Kikke » 28 Marras 2004, 14:15

Minä olen kuullut useinkin, että vauvapiikit aiheuttavat monille kutinaa ja polttelua. Aikuisten piikeistä taas ei tule oireita. <br>Jotain eroa niillä siis on..
Kikke
Member

EdellinenSeuraava

Paluu Siilikeskustelu