Kirjoittaja Tiina » 02 Helmi 2005, 12:21
Ruotsalaisten siilit ovat pääosin Yhdysvalloista ja Tanskasta. Sharon Massena lienee kasvattaja, jolta pääosa Eurooppaan tulleista jenkkisiileistä on peräisin. Sharon itse kieltää jyrkästi, että hänellä olisi WHS:ää, mutta meillä on toisenlaisia kokemuksia.
<br>
<br>EU:n ulkopuolelta tuotaessa on muistettava karanteenisäädökset. Sen vuoksi itse aikanaan luovuin Yhdysvalloista tuonnista. Sitäkin joskus suunnittelin ja sain jopa luvan kotikaranteenin järjestämiseen. Nyt sitä en enää saisi, koska en pystyisi järjestämään tilaa, jossa tuodut eläimet eivät joutuisi kosketukseen nykyisin meillä asuvien kanssa.
<br>
<br>Pertti järjesti syksyllä siilien tuontimahdollisuuden Saksasta, mutta jäsenistämme vain yksi otti tuolloin siilin sitä kautta. Helpointa tuonti olisi järjestää siten, että joku kävisi eläimet henkilökohtaisesti hakemassa. Useimmat kasvattajat jopa kieltäytyvät muuten eläimiä toimittamastakaan, esimerkiksi kaikki britit. Eläintukut taas kyllä toimittavat eläimiä melkein miten vaan ja minne tahansa, mutta itse suhtaudun tähän epäilevästi.
<br>
<br>Euroopan alueeltakin löytyy maita, jotka "harrastavat" aika laajamittaista eläinten salakuljetusta. Välillä onnistuneesti ja välillä jäävät kiinni. Tällaisina maina aika yleisesti tunnetaan Hollanti ja Tanska. Ihan henkilökohtaisesti epäilen myös Italiaa, ihmettelisin, jos jonkin mafian lonkerot eivät tähän olisi ylettyneet.
<br>
<br>Tämä vaatii aikamoista etsivän työtä. Kuitenkin lähtisin liikkeelle kasvattajista Euroopan alueella. Jos vaikka heidän siilinsä olisikin peräisin Jenkeistä, ei se välttämättä ole huono asia. Suurin osa siellä olevista kasvattajista on kuitenkin ihan kunnollisia.