Kirjoittaja iina » 29 Joulu 2003, 13:35
Ikävää, että olette joutuneet luopumaan Siiristänne. Meidänkin perheessä elelee siilit Siiri sekä Taika. Siiri tuli meille n. 4 kuukautta sitten ja Taika on ollut meillä vajaan 4 viikkoa. Me olemme kaikki allergisia kaikelle mahdolliselle. Lisäksi miehelläni ja nuorimmalla tyttärelläni on astma. Tästä huolimatta otimme riskin ja hankimme siilit. Päivääkään emme ole katuneet.Niin paljon iloa ja onnea ne ovat meille tuoneet! Hiukan varpaillaan tässä kuitenkin elellään viikko kerrallaan. Siileillä on ollut alustana fleesekankaita juuri siksi, että arvelimme purujen aiheuttavan allergiaoireita. Pienoinen paniikinpoikanen iski, kun Taika tuli meille ja syötimme sille Leonardon sinisiä raksuja (sisältää kalaa ). Pasi alkoi saamaan astmaoireita, mutta tajusi onneksi oireiden johtuneen uusista raksuista eikä suinkaan siileistä. Allergiset ja astmaatikot voivat siis saada oireita myös siileille antamistaan ruoista, joten lukekaapa tarkkaan mitä raksut pitävät sisällään. Olen Tuitun kanssa hiukan eri mieltä siitä, voiko eläinallergiseen perheeseen suositella siilin hankkimista lemmikiksi. Tässä asiassa ei ole ehdotonta totuutta olemassa.Jokainen tekee omat ratkaisunsa. Minä uskon siedätykseen. Olen nähnyt ja kuullut siitä monta onnellista esimerkkiä. Lääkäritkin suhtautuvat nykyään suopeammin lemmikkieläimiin allergiaperheessä. Tulin juuri Jorvin sairaalasta, jossa kävimme päivittämässä tyttäreni astmalääkitystä ja pelkäsin saavani "raipparangaistuksen", kun olimme menneet siilin hankkimaan. Mutta lääkäri ei maininnut siilejä sanallakaan (niiden olemassaolo näkyi papereissa). Kyselin ihmeissäni, että eikö me saatukaan tuomiota siilien suhteen. Ei saatu! Kyseisellä lääkärilläkin on kuulemma koira, vaikka perheessä on allergiaa. Näin ne ajat ja asenteet muuttuvat.
<br>
<br>Terveisin Iina