Kirjoittaja demismom » 08 Huhti 2005, 21:42
Nyt puhuu "paha kasvattaja", ja kiukkuisena. Onpa kiva selvitellä myrskyä sormustimessa (koska vesilasi on tälle myrskylle aivan liian iso paikka) julkisella keskustelupalstalla ja selittää samalla genetiikan lainalaisuuksia ihmisille, jotka eivät ilmiselvästi ymmärrä niistä mitään. Kaikki te kasvattajat, tehkää läksynne! Aloittakaa vaikka lukemalla eläinjalostuksen perusopus, Per-Erik Sundgrenin "Lemmikkieläinten jalostus" kannesta kanteen ja vielä kaksikymmentäviisi kertaa päälle. Jos voi julkisesti päivitellä tällaista asiaa, ei voi tuntea genetiikan perusteita. Ja jos tuntee genetiikan perusteet, ei ole perusteita päivitellä.
<br>
<br>Minä olen siis kasvattanut kahden poikasen poikueen, jossa emä on sukusiitetty, se on isä-tytärparituksen tulos. Olen ostanut emän kasvattajalta, joka on tehnyt tämän isä-tytärparituksen vieläpä yhdistyksen toimihenkilön tieten. Kumoan heti alkuunsa tämän viestiketjun alussa esitetyn väitteen, että myös naaraan isovanhemmat olisivat todennäköisesti sisaruksia. Todennäköisesti eivät ole, eivät ainakaan selvän ikäeronsa sekä siilit aikanaan myyneen henkilön mukaan. Kyseessä on hallittu, yksinkertainen sukusiitos, joka on yksinkertainen purkaa. Kun eläin, olkoonpa se itse kuinka sukusiittoinen hyvänsä, paritetaan täysin erilinjaisella eläimellä, jälkeläisten sukusiitosaste on pyöreä nolla. Naaraani poikaset EIVÄT OLE sukusiitettyjä.
<br>
<br>Minä olen nyt siis syyllistynyt kauheuksiin käyttämällä tietoisesti sukusiitettyä naarasta jalostukseen. Partneriksi on valittu uros, joka ei ole naaraalle sukua, joten mitään sukusiitosta ei ole. Ainoa sukusiitos on minulla täällä kotona, parhaillaan nukkumassa pesäkopissaan, terveenä, hyväluonteisena ja kauniina. Ja jos täällä isoon ääneen voihkitaan tällaista asiaa, niin olkaapas kaikki kasvattajat ystävällisiä ja selvittäkää jalostukseen käyttämienne eläinten taustoista ainakin viiden sukupolven tiedot, jotta saatte selville onko oma eläimenne sukusiitetty. Todennäköisesti valtaosa Suomeen tuodusta siilikannasta on. Muussa tapauksessa saatatte syyllistyä aivan samaan kuin minä, mutta sillä erotuksella, että minä tiedän mitä teen - te ilmiselvästi ette. Olen tuottanut maailmaan kaksi ulkosiitosyhdistelmästä syntynyttä poikasta ja saanut siitä hyvästä silmilleni puoli Suomea.
<br>
<br>Poikasten ostajat ovat saaneet poikaset, jotka ovat huolella hoivattuja, terveitä ja sukusiitoksesta vapaita ja ostaneet ne kasvattajalta, joka todellakin paneutuu asiaan. Poikaset ovat kaikkien genetiikan lakien perusteella täysin jalostuskelpoisia. Sukusiitos ei ole voinut jättää niihin mitään jälkiä, koska niitä ei ole sukusiitetty. Toistan vielä kerran, ne eivät ole yhtään, millään lailla sukusiittoisia eivätkä jatka mitään "sukusiitettyä linjaa". Ketään ei ole huijattu. Minulle ei olisi tullut mieleenkään, että minkään eläinlajin kasvattajien keskuudessa jostain näin yksinkertaisesta itsestäänselvyydestä voitaisiin nostaa tämän luokan mekkala. Minulla ei edes tullut mieleen vääntää asiaa rautalangasta poikasten ostajille, koska emän sukusiittoisuudella ei ole mitään vaikutusta sen enempää poikasiin kuin tämän maan siilien geenipooliinkaan. Olen edelleen täysin äimänä, vaikka ensi töikseni katsoin asialliseksi selvittää asian kasvattajafoorumilla perin juurin, ottaa yhteyttä ostamani emosiilin kasvattajaan ja myös vastata minulta poikasen ostaneen Tinin yhteydenottoon selkokielisellä genetiikan lainalaisuuksia selittävällä tekstillä. Seuraavaksi asiaa sitten ruodittiinkin jo täällä ja koska tästä haluttiin tehdä julkinen yhteenotto, niin täältä pesee.
<br>
<br>"Sukusiitosaste ei periydy. Jos sinulla on uros, jonka sukusiitosaste on 25%, ja naaras, jolla se on myös 25%, mutta näillä ei ole yhteisiä sukulaisia, on jälkeläisten sukusiitosaste puhdas, pyöreä nolla. Muista, että yksilön sukusiitosaste kuvaa niiden lokusten määrää, joiden molemmat alleelit ovat peräisin samalta eläimeltä. Niin kauan kuin vanhemmat eivät ole sukua, ei jälkeläinen voi olla sukusiitetty."
<br>
<br>Tietysti tuonkin lauseen ymmärtämiseksi täytyy tietää mikä on lokus, mikä alleeli ja mikä sukusiitosaste. Jos kasvattaja ei tiedä, hän ei mielestäni ansaitse kasvattajan nimikettä, eläinlajista riippumatta. Tuo yllä oleva lainaus ja paljon muuta erittäin järkevästi kansankielellä kirjoitettua asiaa sukusiitoksesta löytyy täältä.
<br>
<br><a href="http://www.saunalahti.fi/tiorho/sukusiitos.htm
" target="_new">www.saunalahti.fi/tiorho/sukusiitos.htm
</a><br>
<br>Kuka tahansa teistä voi selvitellä asiaa keltä tahansa geneetikolta ja kuulla samat asiat. Ennen kuin huutaa asioista suureen ääneen, on parasta ottaa selvää siitä, mistä huutelee.
<br>
<br>Myös minun tavoitteenani on saada Suomeen terve ja laajaan geenipooliin pohjautuva siilikanta. Rakennan sitä puhtaalta pöydältä, huolella ja antaumuksella ja puhtaalla omallatunnolla, sukusiitosta niin tarkkaan, kuin ylipäätään on mahdollista lajilla, jonka sukutaustoja ei tunneta, välttäen.
<br>
<br>Toivon, että joku teistä voivottelijoista perustelee kantansa muullakin kuin voihkimisella. Faktoja peliin, kiitos. Minulla niitä on esittää.
<br>
<br>Tini ja Jari, teitä lähestyn henkilökohtaisella sähköpostilla (voitko Tini kuvitella, että ihmiset tekevät myös töitä eivätkä vastaile yötä päivää sähköposteihin), mutta kaupan purku tulee kyseeseen vain, jos esitätte sille pitävät perusteet. Niitä ei ole. Teillä on kummallakin terveiden vanhempien terveet jälkeläiset, joilla puolet geeneistä on peritty emältä ja niiden vastinparit isältä. Jos taikauskonne tai tietämättömien ihmisten julkinen huutelu estää teitä käyttämästä niitä jalostukseen, niin minä en voi olla siitä vastuussa.
<br>
<br>Soile Tankka
<br>Hiljanhovin siilit
<br>vastuunsa tunteva yhdistyksen sitoumuskasvattaja, joka hallitsee lemmikkieläinjalostuksen perussäännöt eikä syyllisty sen enempää salailuun kuin huijaamiseenkaan