Kirjoittaja NiinaH » 06 Kesä 2005, 16:17
Kyllä siili allergisoi kuten muutkin eläimet. Iho hilseilee voimakkaammin talvella kun huoneilma on kuivaa. Lisäksi allergeeneja löytyy syljestä ja ulosteista. Siilin tapa kuolata piikkeihin varmasti lisää allergeenien määrää piikeissä. Itse allergisena ihmisenä ymmärrän hyvin, että mieli tekee kokeilla jotain uutta eläinlajia, kun ollaan hyvin eläinrakkaita. Toisaalta on ikävää ottaa eläintä koeajalle, jos tietää etukäteen, että saattaa joutua siitä luopumaan. Mutta valitettavasti eläimen sopivuus ei selviä muuten kuin kokeilemalla ja siihen ei riitä lyhyt vierailu siiliperheessä, koska herkistyminen voi tapahtua vasta kuukausien kuluessa. Toisaalta itse olen sitä mieltä, että siili ei ole samaan tapaan sosiaalinen eläin kuin vaikka koira, ja siili ei kiinny omistajaansa niin syvästi, että se varsinaisesti kärsisi omistajan ja kodin vaihdoksesta.
<br>
<br>Meidän perheessä on kaksi eläinallergikkoa ja meillä on siili ja toinenkin hankintalistalla. Allergiaoireet ovat tyypillisiä hengitystieoireita (nuhaa ja kutinaa) sekä iho-oireita jos siiliin koskee. Siili onkin meillä enemmän tarkkailtavan eläimen osassa kuin hellimisen kohteena. Ja uskon siilin arvostavankin enemmän itsenäistä elämää kun ihmiset eivät ole sitä jatkuvasti häiritsemässä sylittelymielessä. Kosketusallergialta voi suojautua käyttämällä hansikkaita siiliä käsiteltäessä. Ilmanpuhdistimen avulla saa pidettyä allergeenit mahdollisimman vähäisinä huoneilmassa, ja siivouksen aikana voi pitää hengityssuojainta.