Siili järkevä ostos??

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Siili järkevä ostos??

ViestiKirjoittaja elsu » 31 Heinä 2005, 22:07

Taas yksi ongelma lisää horjuttaa unelmaani saada vielä joskus siili. Nimittäin, vihdoinkin kesätöissä puurtamisen jälkeen minulla olisi ihan OMAA rahaa ostaa siili ja kaikki tarvittavat tavarat. Mutta, lähipiiri; perhe, ystävät, poikaystävä ovat hankintaideaani vastaan. Kaikkien mielestä siili on kallis, se kuolee suht. nopeasti, se ei ole ns.oikea lemmikki ym.Muttakun oma tahto on suuri ja allekirjoituksenkin siilin luovutuspaperiinkin varmasti saisin, niin onko siili silti turha ostos JO VALMIIKSI allergia-astmaatikolle (ei silti kumpikaan pahimman luokan tapauksia). En kuitenkaan tahtoisi kuulla tuttavilta kettuilua, jos kaikki minun ja piikikkään yhteiselossa ei sujukkaan mutkitta. <br> Eli siis, kertokaahan siili-ihmiset, käytänkö rahani siskon mielestä fiksuiksi ostoksiksi ehdottamiin meikkeihin ja vaatteisiin kuin siiliin. Negatiivinen ja erityisesti positiivinen kommentti ihmisen ja siilin yhteiselosta sallittua vahvistamaan jo MELKEIN muserrettua unelmaa. :(
elsu
Member

ViestiKirjoittaja titska » 31 Heinä 2005, 22:17

minä ainakin hommaisin siilin... se on hywä ystävä ja suloinen pallero... :DD suosittelen lämpimästi... tietysti elo siilin kanssa ei aina suju mutkitta ja siiliin täytyy sitoutua koko sen eliniän... :) <br>mutta se on oma päätöksesi... tämä oli minun mielipiteeni... :D päätä kuten parhaaksi näet..: ;) onnea
titska
Member

ViestiKirjoittaja Amanda » 31 Heinä 2005, 23:23

Missäs päin asut? :) Etsi joku siiliomistaja joka ottaa vierailulle ja vähän vastustajia mukaan ;) Sen jälkeen sinulla on jo kohta siili :D
Amanda
Member

ViestiKirjoittaja Tuulia » 31 Heinä 2005, 23:45

Noh, ei lemmikkieläintä oikein voi ajatella hankintana. Tuolle linjalle kun lähtee, niin lapset ovat hirveän huono hankinta, rahaa palaa kakskyt vuotta ja huolta ja murhetta tulee ihan varmasti ;-) <br> <br>Minä en ole katunut siilin hankintaa hetkeäkään, Albert on ensimmäinen lemmikkieläimeni ikinä ja taatusti kaiken viemänsä rahan arvoinen. Tosin minulla työssäkäyvänä on "varaa" siiliin, sinun täytyy itse miettiä mihin haluat rahasi käyttää.
Tuulia
Member

ViestiKirjoittaja Kaisa » 01 Elo 2005, 00:05

Se, että olet jo valmiiksi allerginen-astmaattinen, on riski mitä tahansa eläintä ajatellessa. Eli on olemassa mahdollisuus, että joudut lemmikistä luopumaan, kun olet siihen ehtinyt kiintyä, tämä sinun kannattaa ottaa huomioon lopullista päätöstä tehdessäsi. <br> <br>Siilin "miinuspuoli" luetellakseni: <br>- se on yöeläin, sen kanssa seurustellaan vasta myöhään illalla/yöllä <br>- se ei välttämättä tule koskaan kaipaamaan kauheasti hellyyttä/sylittelyä/ihmis kontaktia <br>- se on vielä sen verran uusi lemmikki Suomessa, ettei siitä vielä tiedetä niin paljon kuin esimerkiksi kissasta/koirasta/marsusta/tms. <br>- kukaan ei pysty varmuudella sanomaan elääkö siili 2/4/6 vai enemmän vuosia <br>- se on hyönteissyöjä, joten kotiin tulevat hyönteiset siilin mukana <br>- se on todennäköisesti sotkuinen eläjä <br> <br>Sitten niitä syitä miksi nuo "miinuspuolet" unohtuvat tai ainakin menettävät merkityksenä: <br>- siili on sympaattinen <br>- sen luottamuksen voittamiseen tarvitaan aikaa ja kärsivällisyyttä, mutta kun sen on kerran saanut osakseen, kaikki vaiva on ollut sen arvoista <br> <br>Sitä ei oikein voi selittää, mutta kun on kerran tavannut siilin, niin se on sitten menoa, näitä ei yksinkertaisesti voi vastustaa. <br>Jos lähistölläsi vain asuu joku siilisti, niin uskon että sinne pääset siileihin tutustumaan etukäteen. Kysele täällä palstalla mahdollisuutta päästä tutustumaan. Meille ovat tutustujat tervetulleita, sähköpostiosoite näkyy tuolta jäsentiedoista (jäsen sanaa nimimerkin alta klikkaamalla) ja asumme Jyskässä Jyväskylän vieressä.
Kaisa
Member

ViestiKirjoittaja Kikke » 01 Elo 2005, 07:13

Juu-u, niin se vain on, että ainakaan järkevä ostos ei mikään lemmikki ole rahanmenoa ajatellen :D Vaan eivätpä ne meikit ja vaatteetkaan mitään tuota. <br>Siilit ovat ihania ja valloittavia lemmikkejä, kun niihin tutustuu paremmin. Päätöksen voit tehdä vain sinä itse. Ota kuitenkin allergiasi huomioon kaiken varalta.
Kikke
Member

ViestiKirjoittaja Taina » 01 Elo 2005, 11:25

En ole sekuntiakaan katunut siilien hankintaa, enkä kadu! Jokainen päättää itse , mihin rahansa "tuhlaa" ja ainahan se on tarkkaan harkittava ottaako lemmikin , vai ei. <br>Elämäni on muuttunut vain parempaan suuntaan siilien tulon jälkeen, se on ihana harrastus ja sen mukana olen saanut todella hyviä ystäviä...sitä ei voi rahassa mitata. <br>Harkitse ja tee päätös, siitä se lähtee!
Taina
Member

ViestiKirjoittaja Anitta2 » 01 Elo 2005, 13:11

Siili on järkevien ihmisten hulluus. Ainakin minä olen täysin höyrähtänyt siileihin. Omat pikkupuikulatkin ovat niin ihania että nyt jo surettaa kun ajatteleekin että niistä pitäisi luopua muutaman viikon kuluttua. Tuntuu että onko niin luotettavaa ihmistä olemassakaan jolle pikkuisensa luovuttaisi. Mieli tekisi lisääkin siilejä ;)) , vaan kun siilit tarvitsevat omaa tilaa. <br> <br>Terve siili ei tule kovin kalliiksi alkumenojen jälkeen: raksuja, vettä, matoja herkuksi, vähän jauhelihaa yms. Sirkkapurkit tulevat halvemmiksi kimppatilauksena kuin eläinkaupasta. Lääkärikulut nostavat menoja jos niitä tulee. Vaan niinhän se on kaikilla muillakin lemmikeillä. Siili ei ole sosiaalinen eläin mutta tulee kyllä syömään kädestä matoja ja viihtyy usein sylissäkin. <br> <br>Jotkut pitävät siilejä sottapyttyinä. Minusta siilin jätösten siivous ei ole kovinkaan iso homma: aamulla suihkulla juoksupyörä puhtaaksi, laatikon nurkista kökkäreet talouspaperilla pois tai sanomalehdet kasaan ja uudet tilalle. Välillä uudet hiekat laatikkoon, ehkä kerran viikossa. <br> <br>Aamulla on kiva kun kuono pilkistää laatikosta matojen toivossa. Samoin illalla kuuluu ensin pientä rapinaa ja jos ei matoannosta kohta kuulu niin alkaa vimmattu raapiminen ja melskaus. <br> <br>Hyvä puoli siilissä on se että eipä tarvi lähteä aamulla lumipyryyn pissityskeikalle. Ja jos on huonouninen niin yöllähän on hyvä seurata siilin touhuja hämärässä. <br> <br>Allergisena varmaan olisi hyvä laittaa siilille oma rajattu alue jossa olisi vaikka muovimatto mikä on helppo pitää puhtaana. <br> <br>Siilihöperyys muuten vain pahenee ajan myötä. Ystäväsi ovat oikeassa varoittaessan sinua ;)) <br>Kerran siilin hankkinut haluaa niitä lisää. Ja isomman asunnon.
Anitta2
Member

ViestiKirjoittaja AnnukkaM » 01 Elo 2005, 14:20

Esitän eriävän mielipiteeni, jos hankit siilin, viimeinenkin järjen hiven häipyy, ainakin sivullisten mielestä...
AnnukkaM
Member

ViestiKirjoittaja Uniikki » 02 Elo 2005, 19:21

Siiiis, onko mahdollista, että siili aiheuttaa allergiaa sen ostamisen ja kotiin tuomisen jälkeen? Kokemuksia?? Ei nimittäin olis kiva, jos siitä joutuisi luopumaan heti hankinnan jälkeen.
Uniikki
New member

ViestiKirjoittaja Amanda » 02 Elo 2005, 19:22

juu voihan siili allergisoida.. Onhan se joillekkin harvoille aiheuttanut..
Amanda
Member

ViestiKirjoittaja Kaisa » 02 Elo 2005, 20:21

Allergiat ovat siitä ikäviä, kaikki allergiset tämän tietävätkin, että oireita voi tulla joko heti kohdatessa itseään allergisoiva tekijä, tai sitten sitä voi allergisoitua pidemmän ajan (jopa vuosien) aikana tietylle tekijälle. <br> <br>Eli jos olet allerginen ja harkitset lemmikin hankintaa, älä missään nimessä tuudittaudu liialliseen turvallisuuden tunteeseen, jos et "nuuskutus käynnillä" saanut oireita. Se kertoo vain sen, ettet ainakaan kovin voimakkaasti ole allerginen.
Kaisa
Member

ViestiKirjoittaja Blizzard » 08 Elo 2005, 15:43

no mä en edes ollut allerginen siileille, kun semmosen sain. Mutta äitillä allergioita kyllä oli. Nyt oon ittekkin tullut allergiseksi (siili nukkuu samassa huoneessa) mutta ei perheen jäsenille kai oo mitään tullut. Mutta siilit <3<3<3
Blizzard
Member

ViestiKirjoittaja Leia » 08 Elo 2005, 15:52

Allergiat ovat tosiaan oikukkaita; toisinaan "altistuminen" (heh) siilille saattaa jopa parantaakin allergian, toisinaan - kuten esimerkiksi Kaisakin kirjoitti - se vain pahentaa allergiaa ja toisinaan allergia pysyy koko ajan "pienenä". <br> <br>Todellakin hassua ajatella mitään elävää ja elollista "järkevänä ostoksena", siiliä kun ei voi mielestäni millään verrata meikkeihin ja vaatteisiin. Ja vaikka sinulla olisi varaa siiliin, sinun täytyy maksaa kaikki muutkin tarvikkeet ja ruoat.
Leia
Member

ViestiKirjoittaja elsu » 08 Elo 2005, 22:08

Kävin tänään Seinäjoella eläinkaupassa katsastamassa olisiko siellä mahdollisuutta nähdä siiliä läheltä, mutta siellä ei ollu juuri sillä hetkellä yhtäkään. Huoneessa, missä siilin olisi pitänyt olla oli myös hamsterit, marsut,l innut, kanit, hiiret, rotat, chinchillat ym. mitä jyrsijöitä ovatkaan. Huomasin, että hetkenkuluttua alkoi nenä vuotaa hieman. Olisiko johtunut eläinpölystä ja häkinpohjallisena käytetystä kutterilastusta tm mohjusta? Eli siis siellä allergiani ainakin ilmeni kaiken sen pölinän keskellä. Siilistä sitten tiedä...
elsu
Member

Seuraava

Paluu Siilikeskustelu