Siilitietoa?

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Siilitietoa?

ViestiKirjoittaja CCMinna » 03 Elo 2005, 12:01

Helou. <br>Olen Minna Sten, kahden karvattoman Kiinanharjakoiran omistaja ja pian (glup!) 20-vuotias. Sairastan vakavaa astmaa ja allergiaa ja yleisesti ottaen kaikki (ja tarkoitan kyllä KAIKKI) aiheuttaa enemmän tai vähemmän allergiaa ruoka-aineista pölyihin ja lemmikkeihin. Koirien myötä olen huomannut eläinallergian pikkuhiljaa häipyneen mutta yritän silti pitäytyä allergikoille "turvallisissa" lemmikeissä. <br>Joskus pienenä (ja kuten sanottu - todella allergisena) hoidin kotipihalla olevia siilejä ja varsinkin yksi pikku siili on jäänyt mieleen joka oli todella laiha ja yritin sitä sitten syöttää ja saada sen paino nousemaan. Tosin joku kaunis aamu siili oli hävinnyt elikkä kait sai tarpeekseen mun syöttämisestä. Heh! (No ainakin tein parhaani minkä 8v tytön tyllerö voi tehdä.) Ja ihme ja kumma - en saanut siitä mitään oireita. Toisin kuin esim. vahingoittuneista linnuista joita hoivaan silloin tällöin (jos osuvat kohdalle). <br> <br>Pirjo sai mut vedettyä pitemmän päälle tänne mukaan. Näin siinä käy kun tarpeeksi kauan katselee siilikuvia. <br>Haluaisin tietää että mistä saa lisätietoa siileistä? Olen nämä Siiliyhdistyksen sivut jo käynyt lävitse pari kertaa, mutta lisätietoa kaipailisin. <br> <br>Minkälaisissa tiloissa omat siilinne oleskelevat? Kun kuulemma rotan häkistä pääsevät ulos ja ymmärtääkseni sellainen on liian pieni yhdelle siilille. Toinen tieto joka minua kiinnostaa (en huomaa että olisin siitä jostakin lukenut) eli suositellaanko siilejä hankittavan 1 vai useampi kerralla? <br> <br>Yleisesti haluaisin hieman kuulla arkipäiväelämästänne siilien kanssa.
CCMinna
Member

ViestiKirjoittaja Kikke » 03 Elo 2005, 12:10

Tervetuloa joukkoon! <br>Parhaimmat siilisivut ovat ehdottomasti juuri nämä sivut ;) <br>Meillä siilit asustavat normaali vaatekaapeista rakennetussa talossaan. Täältä löydät kuvia erilaisista siilien asumuksista: <a href="http://www.apollosiili.net/asunto.html" target="_new" rel="nofollow">http://www.apollosiili.net/asunto.html</a><br> <br>Yleisesti ottaen siilit ovat yksineläjiä. Joten yksi kannattaa hankkia kerrallaan yhtä asumusta kohti. Toisinaan jotkut siilit ovat viihtyneet kaverinkin kanssa, mutta siinä on omat riskinsä. <br> <br>Arkipäivä siilien kanssa on huumorin täyteistä, mokomat pistävät orjansa hymyilemään päivittäin. Ihan yhtälailla kuin siivoamaan, sitä nimittäin yleensä riittää siilikodissa ;) Siilit ovat mielenkiintoisia otuksia, ei siitä pääse mihinkään.
Kikke
Member

ViestiKirjoittaja tini » 03 Elo 2005, 12:10

Siilithän ovat pääasiallisesti erakkoja, joten 1 kerrallaan :) Meillä on siileillä itserakennetut "kaapit" verkko-ovilla ja/tai seinillä :) muutama neliö/siili, yleensä kahdessa kerroksessa :) <br>Siilit nukkuvat päivät (niinkun minä itsekin ;)) ja heräävät illalla touhuamaan. Ruokin siilit ennen töihin lähtöä ja päästän siilit jaloittelemaan erillisiin tiloihinsa :) aamuyöstä tulen töistä kotiin ja on siilittelyaika :) <br>edit: kauhea mikä hymiövamma on iskenyt :O kai se johtuu sylissä kipsuttavasta pikku neulatyynystä ;D
tini
Member

ViestiKirjoittaja CCMinna » 03 Elo 2005, 12:34

Kylläpäs tuo Apollo on suloinen otus! Juuri tällaisen afrikkalaisen kääpiösiilin minäkin haluaisin. :) Ja jostakin syystä haluaisin pienen tytsyn. ;) (tuli muuten tässä pohtiessa jo nimi valmiiksi JOS saan jossakin vaiheessa siilisen hankittua. Heh..) <br> <br>Tuo kysymys siitä että pitääkö siilejä olla yleensä enemmän kuin 1 tuli siitä että mm. rotat ja muut häkkieläimet tarvitsevat lajitoverin. Tosin... mukavaahan se on kun on vain 1 kullanmuru. <br> <br>Minulla on muuten tuollainen rikkinäinen ("rikkinäinen" ja "rikkinäinen"... pikemminkin yksi sivu auennut silikoneistaan niin ettei se enää pidä vettä) 60-litrainen akvaario tyhjänä. Luuletteko että sitä voi millään tavalla hyödyntää siilin asumuksen rakentamisessa? Muuten tuo nimittäin taitaa mennä roskiksen puolelle kun ei löydy intoa ruveta vaihtamaan kaikki silikonit tästä pytystä.
CCMinna
Member

ViestiKirjoittaja tini » 03 Elo 2005, 12:43

60-litrainen pytty on hirmuisen pieni.. Miksei toisaalta voisi hyödyntää, jos käännät sen kyljelleen ja pistät "aitauksen" niistä reunoista kulkemaan tai mitä ikinä mieleen tulee ;) Siilin mukana taloon pitää aina hommata vakiovaruste pa*kalinko(juoksupyörä), joka tämän kokoisella elukalla vie tilaa niin pohjasta kuin korkeudestakin.. Ota sisäinen tee-se-itse-naisesi esiin ja saat aikaan mitä hienoimman siilitalon! Jos ei itsestä löydy remonttireiskaa, niin aina on saatavilla joku joka osaa ottaa sahan ja vasaran käteen ;D
tini
Member

ViestiKirjoittaja Kikke » 03 Elo 2005, 12:45

Hmm. 60 litran akvaario on yleensä aika pieni pinta-alaltaan (meillä on ihan kalojen käytössä 73 litrainen ja sekin on ihan liian pieni). Enkä oikein näe, että miten sitä käyttäisi hyödyksikään. Mutta tässä asiassahan on vain mielikuvitus rajana! <br>Minä suosittelen sinulle, että marssit kirpputoreille ja katsastelet kaappeja, sieltä voi tehdä yllättävänkin hyviä löytöjä! ;) <br> <br><i>EDIT tinin kanssa vastattiin sitten yhtä aikaa samasta asiasta</i>
Kikke
Member

ViestiKirjoittaja CCMinna » 03 Elo 2005, 12:56

En ajatellut että se akvaario olisi yksistään siilin asuintila vaan että siihen jotenkin saisi lisättyä lisää tilaa tms. <br>Tosin... pakko myöntää että olisi luultavasti helpompaa (ja hauskempaa) rakentaa sellainen siiliasumus itse. Vanerista? MDF -levystä? Ovatko lasilevyt yleensä kalliita (oviin)? <br>Miten sellaisen juoksupyörän yleenä saa toteutettua (ei ole kokemusta jyrsijöiden (esim. rottien) juoksupyöristä)? <br> <br>Edit: Piti muuten sanomani vielä että jos teitä kiinnostaa millainen öttiäinen minä oikein olen oikeassa elämässä niin IRC galleriasta löydyn nimim. Crested. ;)
CCMinna
Member

ViestiKirjoittaja tini » 03 Elo 2005, 13:10

Mun kuvia oot jo käynyt siellä katsomassakin ;) Muillekin siis tiedoksi, irc-galleriassa nimellä tinitin! <br>vaneri on hyvä materiaali! pelkät ovilasit eivät ole yleensä kalliita, kannattaa käydä lasiliikkeistä kyselemässä :) <br>Juoksupyöriä voi tilata täältä käsintehtynä (marcin ja innostuneen siilin veli ainakin), nykyään on alkanut eläinkaupoissa näkymään umpiomallisia juoksupyöriä isommillekin eläimille (meillä näitä) :) <br><a href="http://www.suomensiiliyhdistys.fi/gallery/albums/userpics/10082/normal_t%E4hti%7E0.jpg" target="_new" rel="nofollow">http://www.suomensiiliyhdistys.fi/gallery/albums/userpics/10082/normal _t%E4hti%7E0.jpg</a>
tini
Member

ViestiKirjoittaja CCMinna » 03 Elo 2005, 13:15

Tini: Vau! Tuo on hieno! :-D Minkä hintainen tuollainen on? <br>Miten teette nuo juoksu "rampit" näihin pystyssä oleviin asuntoihin?
CCMinna
Member

ViestiKirjoittaja tini » 03 Elo 2005, 13:20

vajaa 35e muistaakseni on tuon pyörylänhinta :) <br>Meillä on rampit tehty vanerista, vaneriin olen sahannut sentin välein "railoja" (muutaman mm syviä viiltoja) sahalla, jotta on pintaa mihin tarttua.. rampit ovat n.10cm leveitä ja pituuksia löytyy oravahäkin lähes metrin siilitalon muutaman kymmenen sentin :) <br>ja jotta ne olisivat tukevia, on ne kiinnitetty sekä lattiaan, että ylempään tasoon. Tähän olen käyttänyt pieniä saranoita, toimivat kuin kulmaraudat ja kun ruuvaa irti toisestä päästä saa sitä päätä sitten nosteltua esim. rätin alta pois :P <br>Ensi jaksossa lisää vinkki vitosia :D
tini
Member

ViestiKirjoittaja CCMinna » 03 Elo 2005, 13:26

Ahaa! Kiinnostavaa. Aina sitä oppii uutta! :D <br>Kuinka usein siilit pestään? Ja toinen kysymys (ehkä hieman outo mutta on aina mietityttänyt) osaavatko/haluavatko siilit uida? (eh... älkää pelätkö - tarkoituksena ei ole hukuttaa siiliä vaan kunhan uteliaisuuttani kysyn utelias kun olen.)
CCMinna
Member

ViestiKirjoittaja tini » 03 Elo 2005, 13:30

No meillä siilejä pestään kohtuu harvoin. Tassupyykillä käydään, jos tarvetta on ja kokopesulla vaan jos siili on likanen tai haisee.. Ehkä kerran kuussa kylvetetään vaikkei tarvetta olisikaan :) <br>Toiset siilit pitävät uimisesta, tuolta yhdistyksen galleriasta löytyy jopa uimiskuvia, ja sitten taas toiset vihaavat vettä sydämensä kyllyydestä :D
tini
Member

ViestiKirjoittaja CCMinna » 03 Elo 2005, 13:35

Heh! Ainakin siileillä on hyvä elämänkatsomus! (täältä löytyy 2 koiraa jotka VIHAAVAT uimista ja vettä ylipäätään) <br>Missäpäin suomea yleensä siiliporukkaa löytyy? Asun nimittäin itse Kristiinankaupungissa (100km Vaasasta etelään ja saman verran Porista pohjoiseen) eli ihan rannikolla.
CCMinna
Member

ViestiKirjoittaja tini » 03 Elo 2005, 13:39

Siilistejä löytyy ihan ympärisuomea, tästä topicista löytyy osa siilisteistä ;) <br><a href="http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum20/index.php?&action=vthread&forum=1&topic=664" target="_new" rel="nofollow">http://www.suomensiiliyhdistys.fi/forum20/index.php?&action=vthread&fo rum=1&topic=664</a>
tini
Member

ViestiKirjoittaja CCMinna » 03 Elo 2005, 13:42

Ok! Eli löytyy sitä hieman täältäkinpäin porukkaa (jee!). :-D
CCMinna
Member

Seuraava

Paluu Siilikeskustelu