Allergisoiko siili?

Yleinen siilikeskustelufoorumi

Allergisoiko siili?

ViestiKirjoittaja Amelie » 20 Elo 2005, 18:28

Niin, tuleeko siileitä yhtä helposti allergisia reaktioita kuten esim. hamstereista? Entä onko teillä allergiaa, joilla on siili? Jos on niin kuinka paha allergianne on? Kiitos vastauksesta... X) <br> <br><i>Otsikko muutettu, alkuperäinen otsikko oli "Allerigia....?"</i>
Amelie
Member

ViestiKirjoittaja Maissi » 20 Elo 2005, 19:01

Jokainenhan on erilainen ja etenkin nämä allergia jutut ovat yksilöllisiä, mutta ainakin meidän perheessä isäntä, joka on TODELLA allerginen marsuille ei ole saanut siilulaisestamme minkäänlaisia oireita. Tosin taas on todettava, että tulevaisuudestahan ei tiedä, yhteistä taivalta siilin kanssa takana vasta vajaa kaksi kuukautta.
Maissi
Member

ViestiKirjoittaja MiaE » 20 Elo 2005, 20:52

Sama täällä...Siis meillä minä olen tosi allerginen kaikille karvasille, eikä Lyylistä ole vielä ainakaan tullut yhtään mitään. (Ja vaikka tulisikin, niin Lyyli ei meiltä enää lähde =0) )Tosin, olen lukenut täältäkin muutamista allergiatapauksista..Kannattaa varmaan käydä vierailemassa muutamilla siilisteillä niin näkee tuleeko heti allergiaa. Voihan sille altistua myöhemminkin, mutta minun tapauksessani oireet tulevat yleensä heti.
MiaE
Member

ViestiKirjoittaja Anne57 » 20 Elo 2005, 21:45

Olen itse allerginen koiralle,mutta en ole muille eläimille.Topi on ollut meillä yli puolitoista vuotta ja nuorin poikani, joka ei ole millekkään allerginen ,saa siileistä aivastus kohtauksen. Topista ei yksinään tule mitään ,jollei se hilseile paljon.Tuffareissa ollessamme hänen piti lähteä välillä ulos kun ei aivastelusta meinannut tulla loppua.Itselleni tulee kasvoihin kummaa kutinaa jos pidään Topia kauvan aikaa sylittelyssä ja paijailen sitä koko ajan. Mutta tämä nyt on tälläistä pientä jonka kanssa voi elää.
Anne57
Member

ViestiKirjoittaja Roosa » 20 Elo 2005, 22:57

Meillähän Tommi on kanssa pahasti elukoille allerginen, mutta Ulpusta ja Röllistä (Ulpu tuli vajaa vuosi sitten) ei oo tullu mitn oireita. Koputan puuta tuhat kertaa kylläkin tämän lauseen perään..!
Roosa
Member

ViestiKirjoittaja Tonttu » 21 Elo 2005, 00:10

Näistä allergia-asioista on keskusteltu tosi paljon, kannattaa selailla vanhoja juttuja (esim. hakusana allergia). <br> <br>Meidän kotona tilanne on hyvä, rakkaasta Cosmosta ei tule oireita ollenkaan, vaikka mulla on paha allergia ja lievä astma. Meillä on onnellinen tilanne ja hyvä tuuri, mut tottakai omatkin toimet voi poistaa tai ainakin vähentää allergiaoireita. Ainakin kannattaa hylätä kaikki pöllyävät purut tms. ja pitää häkin pohjamateriaalina muovitettua froteeta, sanomalehteä tai muuta helposti siivottavaa. Siilin ihosta kannattaa myös huolehtia, niin ettei hilse pääse kiusaamaa. Häkki on myös hyvä pestä tiheään ja huolella, koska ulosteissa on aika voimakas tuoksu. <br> <br>Toivotaan että siili sopisi teidänkin kotiin, mutta jos olet epävarma, älä ota siiliä. On kurjaa, jos siili joutuu uudelleensijoitukseen jo ennalta tiedetyn allergian takia.
Tonttu
Member

ViestiKirjoittaja iina » 21 Elo 2005, 20:50

Meidän perheessä asustaa kaksi allergista ihmistä ja kaksi, joilla on allergian lisäksi astma. Siilejä meillä on ollut 2 vuotta. Toistaiseksi olemme pärjänneet hyvin. Nuorimmalle tytölle tulee siilien piikeistä kutinaa, mutta se ei ole suuri ongelma. Olemme joutuneet muuttamaan muutaman kerran siilien ruokavaliota, koska mieheni on saanut astmaoireita esim. kalapohjaisista kissanraksuista, kuivatusta kuoreesta ja kissojen tuoreruoasta.
iina
Member

ViestiKirjoittaja Mohar » 22 Elo 2005, 11:26

Mulla on ollut 30 v eläinallergiaa ja astmaa. Eläimistä luovuin kokonaan 25 v sitten. Kolmisen vuotta sitten otimme "riskillä" kotiimme talvikko hamsterin. Ei tullut oireita. Lopulta niitä oli neljä eikä vieläkään oireita. Kesäkuussa hankimme Cicin ja hän on ollut meillä nyt n 3 kk eikä mitään oireita. En saa edes piikeistä mitään vaikka koiran nuolaisu nostattaa mulla kauheat patit käsiin. Nuha- yskä, silmäoireita tai ihottumaa ei ole esiintynyt. Kun menen koira/kissaperheeseen alkaa nenä kutiista heti ja aivastuttaa. Silmätkin oireilee ja ihokontaktissa käsiin nousee nokkostyyppistä ihottumaa. Joillekin eläimille olen allerginen mutta onneksi Cicille ja hamsuille en. Mutta tilannehan voi muuttua. Nyt kuitenkin näyttää ja tuntuu hyvältä.
Mohar
Member

Paluu Siilikeskustelu