Kysymyksiä kissanruoasta

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Marianne » 11 Syys 2005, 15:55

Siilien ravintona olevia jauhomatoja ei ruokita yleensä vehnäjauhoilla vaan esim. kauraryyneillä, kissanraksuilla yms. <br> <br><a href="http://siili.parhain.com/matojen_kasvatus2.htm" target="_new" rel="nofollow">http://siili.parhain.com/matojen_kasvatus2.htm</a><br> <br>SItten siteeraan aikaisempia keskusteluja : <br> <br>Mm EELAn sivuilla todetaan seuraavaa: Siileillä todetaan nilviäis-ja kastematopitoisen ruokavalionsa vuoksi hyvin usein myös esimerkiksi keuhkomatoja sekä suoliston sukkulamatoja- runsaslukuisina esiintyessään ne laskevat eläimen yleistä vastustuskykyä Tässä tarkoitetaan villisiiliä, mutta kastemato kohta tulee varmaan kaikille selväksi.. <br> <br>Mikäli ajattelet kokeilla kastematoja, tee niille ensin puhdistuskuuri. Eli laita ne puhtaaseen lannoittamattomaan multaan, jossa on vähän vaikka puurohiutaleita joukossa. Anna matojen olla tässä puhtaassa mullassa pari päivää, sen aikana niiden elimistön olisi pitänyt puhdistua ulkomaailmasta mahdollisesti saaduista kutsumattomista vieraista.
Marianne
Member

ViestiKirjoittaja CCMinna » 11 Syys 2005, 16:11

Kiitos tiedosta. :-) Selvensi paljon tästä ruokinnasta. <br>Voiko muuten niitä matoja ruokkia millä tahansa jauhoilla/ryyneillä/leseillä? <br>Esim. ruisjauho? <br> <br>Kuinka paljon teidän siilinne yleensä syövät näitä kotona kasvatettuja jauhomatoja ja muita nilviäisiä? Ja mistä hyönteisistä siilinne ruokinta koostuu?
CCMinna
Member

ViestiKirjoittaja Kikke » 11 Syys 2005, 16:40

Itse olen huomannut sen, että ihan jauhoissa kasvatettaminen saattaa aiheuttaa sen, että mato"viljelmä" homehtuu herkästi. Madoista tulee kosteutta (ulosteet jne) ja jauhot saattavat painua muoviastiassa kasaan tiiviiksi "kakuksi" ja viljelmä homehtuu. Matoviljelmän ilmastoinnista on siis huolehdittava ;) <br> <br>Meillä on tällä hetkellä käytössä madoilla siileille tarkoitettu Sonnenschein kuivamuona, kaurahiutaleet, kissanraksut, kuivatut kuoreet, kuivahiiva sekä porkkana ja salaatti. Madothan syövät kyllä mitä vain eli kyllä ne tahtovat syödä mitä vain jauhoa, ryyniä ja lesettä ;) Vehnänleseetkin hajoavat madon elimistössä eli vehnänleseitä syöttämällä et varsinaisesti tarjoa siilille vehnäpommia. Mutta itse olen niistä kuitenkin loppujen lopuksi luopunut kokonaan. <br> <br>Meillä hyönteisiä syötetään aika runsaasti, sanotaan että karkeasti puolet lihaa, sosetta jne ja toinen puolisko hyönteisiä. Meillä hyönteisistä käytössä mm sirkat, jauhomadot, jättijauhomadot, muurahaisen munat, "pillarsit", silkkitoukat, ja akaattikotilot. Muurahaisenmunia ei ilmeisesti enää ole kuitenkaan saatavilla mistään.
Kikke
Member

Edellinen

Paluu Ravinto & ruokinta