Toukat ja muut kamaluudet

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

Toukat ja muut kamaluudet

ViestiKirjoittaja santtu » 23 Syys 2005, 15:52

Hei! Olen varannut siilin mutta sen tulemiseen on vielä aikaa reilusti. Kyselen tässä nyt selaista että jos tilaan näitä ötököitä ja toukkia niin pystyykö niitä pakastamaan? Ja miten on jos se on mahdollista niin kelpaako sulatettu toukka tai ötökkä siilille? Ja olenko nyt käsittänyt seuraavan oikein: <br>Siilille annetaan näitä toukkia päivän aikana ravintolisänä ja makupalana vai täytyykö niitä olla sen kupissa ihan ruokanakin?
santtu
New member

ViestiKirjoittaja zoozoo » 23 Syys 2005, 16:12

Ne otökät joita tilaat on ilmeisesti säilykkeitä. Ne säilyy kyllä avaamattomana ja avattuna syötät ne muutamassa päivässä tai pakastat avatusta osan. Siili saattaa ronklata on ne sitten sulattamattomia tai sulatettuja, mutta yleensä ne aikaa myöten oppii niihin. Öttiäiset ovat tärkeä ravinnonlisä ja niitä annetaan muun ruuan (jauheliha, kasvis sose...) ohessa. Kissanruokaa sitten mielummin vähemmän.
zoozoo
Member

ViestiKirjoittaja oliver » 23 Syys 2005, 16:42

Painottaisin tuon ruokapuolen niin, että nuo erilaiset ötökät on jauhelihan ja kalan (silakka,kuore) kanssa siilin pääasiallinen ruoka. Siilille voi myös syötttää pelkästään erilisia ötököitä. Lisänä kissanraksuja pieniä määriä. Vihanneksia ja kissan märkäruokaa, jos niin haluaa.
oliver
Member

ViestiKirjoittaja Pirjo Y » 23 Syys 2005, 17:03

Kuten olen usein sanonut, kyllä siili perheensä opettaa :)
Pirjo Y
Member

ViestiKirjoittaja Nocturnal » 23 Syys 2005, 19:19

Riippuu paljon siilistä, mikä kelpaa. Nipsu on sellainen rohmu, että sille menevät mitkä ötökät tahansa missä tahansa muodossa, ja jos raksuja sattuisi vaihtamaan, niin eipä herra niitä vierasta lainkaan. Ja sen voin sanoa että örmyihin kyllä tottuu. Minä nostelin alussa pikkuiset jauhomadotkin pinseteillä, nykyään minä nostelen kuolleita etanoita kuppiin paljain käsin (ja minun kokemukseni mukaan etana se on palvelijalle inhoin otus). Ja kannattaa muistaa tutkailla ötököiden ravintoarvoja. Sirkat ovat terveellisempiä kuin madot, etenkin heinäsirkat.
Nocturnal
Member

ViestiKirjoittaja Kikke » 23 Syys 2005, 21:33

santtu: Joo pystyy noita ötököitä pakastamaan ja oikeastaan yhden siilin omistajan kannattaakin etteivät ötökät kerkeä pilaantua ennen kuin ne on syöty. Ne on kätevä laittaa purkista ihan pakastepussiin, pakastaa levynä ja sieltä sitten katkaista siilille sopiva palanen ötököitä, osa irtoaa purkistakin helposti jäätyneenä, mutta esimerkiksi pieniä sirkkoja saa kaivaa purkista kirveen kanssa ;) <br>Meillä kelpaavat pakkasestakin. <br> <br>Ötökät ovat siis siilin pääravintoa, siihen sitten lisänä muuta. Kannattaa selailla vanhoja ketjuja, siellä on paljon asiaa siilin ruokavaliosta :) <br> <br>Nocturnal: Meillä on myös tuo Elvis herra, jolle menee luultavasti ötökkä kuin ötökkä, nyt pitäisi vain mamman pystyä voittamaan itse itsensä ;)
Kikke
Member

Paluu Ravinto & ruokinta