Luottaakko eläinkaupan siileihin?

Yleinen siilikeskustelufoorumi

ViestiKirjoittaja Tarja T ja Siiri » 02 Syys 2005, 22:20

Jep, jokainen hoitelee näitäkin hommia omista lähtökohdistaan ja omien tavoitteidensa mukaisesti. Ihan maalaisjärjellä pystyy ymmärtämään, mikä ero saattaa olla eläinkaupasta ostetulla eläimellä ja kasvattajalta ostetulla "kutakuinkin kaiken mahdollisen hoidon ja huomion saaneella" lemmikillä.
Tarja T ja Siiri
Member

ViestiKirjoittaja Kaisa » 04 Syys 2005, 20:35

Minulla on sekä eläinkaupasta hankittu siili, että kasvattajalta hankittu siili. Itselläni ei ole ollut kummankaan terveyden kanssa isompia ongelmia, mutta luottamuksen rakentaminen oli tuon Viltsun kanssa paljon pidempi prosessi kuin kasvattajalta tulleen Issun kanssa. <br> <br>Tarkoitus ei ole parjata ja mustamaalata eläinkauppoja/eläinkauppiaita, mutta kaikki jotka tuntevat siilit ja tietävät niiden vaatimukset, ymmärtävät varmaan miksi monet ovat voimakkaasti sitä mieltä, ettei siili kuulu eläinkauppaan. Harvassa eläinkaupassa voidaan tarjota siilille sellaiset olot, kuin se tarvitsee (riittävän iso tila, juoksupyörä, rauhallinen paikka päiväsaikaan nukkumiseen, päivittäinen ihmiskontakti, jne.) ja mahdollisesti tietämys siileistä on puutteellista. Itseäni myös huolestuttaa se, että maahantuonti eläimistä ei välttämättä saa mitään tietoa sen suvusta ja terveydestä, monesti ikä on summittainen arvio ja onpa myyty raskaana oleva tyttösiili poikasiilinä. <br> <br>Mutta mikäli eläinkaupassa on todellakin mahdollisuus järjestää siilille sellaiset olot kuin se tarvitsee ja hoidosta vastaa ihminen, joka tietää siileistä ja niiden hoidosta, niin en näe asiassa mitään tuomittavaa. Varsinkin jos myytävien eläinten taustat ovat tiedossa. <br> <br>Parempi on kuitenkin tarjota neuvoja ja tietoa siilistä, kuin vain osoittaa syyttävällä sormella eläinkauppaa, jos ajattelee eläimen parasta.
Kaisa
Member

ViestiKirjoittaja MiaE » 21 Syys 2005, 18:22

Noista eläinkaupoista semmosta, että itse kävin tänään eräässä, enkä tiennyt olisiko ollut hyvä vai huono mieli kyseisen kaupan myytävistä siileistä. Ensinnäkin, siilien häkit oli tosi tosi korkeella katonrajassa, mikä mun mielestä on vähän outoo. Toiseks myyjä ei suostunu näyttää siiliä. Sano että sillä on jalka jotenkin kipeä. Ja ilmeisesti joutuu sen lopettaa. Tuontimaa oli kuulemma Italia. Se sano, että jos ilmat tässä nyt nopeesti kylmenee, niin siilejä tulee vasta ensi kesänä lisää. Hieno homma se kyllä, ettei tule paleltumisia tms. Kysyin sitten, että onko ne suomalaisilta kasvattajilta ottamassa, tai että miksi ei ota Suomesta niitä, niin vastaus oli, että Suomeen kaivataan ulkomaista verta, ettei populaatio tule sisäsiittoiseksi. Onkohan näin? Lisäksi sanoi, että Italialaiset siilit ovat halvempia. Kyseisessä kaupassa niiden hinta oli vajaa 300¤. En tie...kaikkee se selitteli, ja niistä asioista osa oli ihan järkeen käyviä, mutta osa sitten taas...=0( HArmittaa jos tyttö nyt sitten lopetetaan. Toisaalta hyvä ettei kärsi turhaan, mutta inhottaa, jos ne ei edes yritä sitä parantaa. Turhaa rahanmenoahan se vaan eläinkaupalle on, kun ei ne siilin myyntihintaa kuitenkaan voi nostaa, jos sen saisikin terveeksi. Ja pakkohan niiden on se raha jostain saada. Pelkään, että lopettaminen perustellaan juuri tällä. Jos olisi ollut pienikin mahdollisuus ottaa siili itselle, niin varmasti olisin näin tehnyt ja yrittänyt pienen parantaa. Kuitenkin, en halua ottaa riskiä, että Lyyli sairastuisi johonkin niveltautiin (jos on tarttuvaa) , ja jos Lyylille poikasiakin tulee, niin tila loppuisi kyllä kesken. Paha mieli jäi koko asiasta...Ei pitäisi mennä eläinkauppoihin, kun kovin usein jää paha mieli jostain asiasta. Kilpikonnien asiat ovat myös lähellä sydäntä, kun itsellä on semmoinen. Niidenkään asiat eivät kovinkaan usein ole hyvin eläinkaupoissa. Puhumattakaan siitä, miten eläimiä myydään ulkomailla, esim. Barcelonan kaduilla!! Järkyttävää!!
MiaE
Member

ViestiKirjoittaja zoozoo » 21 Syys 2005, 19:13

Laita viesti vaikka Kuuterin Tiinalle, se asuu Riihimäellä (niinkuin sinä). Josko se osaisi katsoa onko siitä pikkuisesta eläjäksi. "Pikkuvikaisen" voisi joku jopa kuntouttaa mutta isompien vaivojen kanssa on vaikeaa. Ehkä se saataisiin sijoitettua niin ettei sitä tarvitse lopettaa.
zoozoo
Member

ViestiKirjoittaja MiaE » 21 Syys 2005, 21:44

No se nyt voisi tietenkin olla yksi ratkaisu...taidanpa pistää Tiinalle mailia. Kiitos!
MiaE
Member

ViestiKirjoittaja Tuxu » 23 Syys 2005, 18:45

Itse olen eläinkauppaa perustamassa ja pääasiana on että kasvatan joka ikisen eläimen itse. Alku siili tyttösen joudun nähtävästi hankkimaan ulkomailta mutta pääasiassa siis itse haluan kaiken kasvattaa jotta eläimet olisivat kesyjä ja terveitä ja mukaan saisi sen sukupuun ja oikean tiedon. Itsekki helposti tuomitsen kaikki eläinkaupat mutta se on väärin.
Tuxu
New member

ViestiKirjoittaja laululintu » 23 Syys 2005, 19:35

MInun elmoni on faunattaresta ja ruotsista kuulemma on tullut. ei ole papereita yms. hyvin on voinut =)
laululintu
Member

Edellinen

Paluu Siilikeskustelu