Vihannekset ja hedelmät siilin ruokavaliossa

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

Vihannekset ja hedelmät siilin ruokavaliossa

ViestiKirjoittaja NiinaH » 07 Loka 2005, 20:50

Tämä asia on nyt vaivannut minua sen verran pitkään, että minusta asiasta pitäisi vähän keskustella. Tätä foorumia lukiessa ei voi olla huomaamatta, että valtaosa siilisteistä pitää erilaisia kasvikunnan tuotteita osana siilin perusravintoa. Itse taas olen tähän päivään asti ollut siinä käsityksessä, että afrikkalainen kääpiösiili on nimenomaan hyönteissyöjä. Olisiko teillä näyttää minulle jotain painavaa todistusaineistoa siitä, että tämä laji syö myös luonnossa kasviksia? Onko esim. tehty kenttätutkimusta, jossa olisi avattu villejä siilejä ja katsottu mitä niiden vatsasta löytyy? Perusteluksi ei kelpaa se, että jotkut lemmikkisiilit suostuvat syömään kasviksia, sillä se ei vielä tarkoita sitä, että ne olisivat siilille hyväksi tai tarpeellisia. Lihansyöjän suolisto on lyhyt ja se ei ole tarkoitettu kasvisten sulattamiseen. Vastaavasti kasvissyöjillä on pitkä suolisto, joka mahdollistaa heikommin sulavan kasviruoan hajottamisen. Esim. maakilpikonnat ovat kasvissyöjiä, ja jos niille syötetään eläinkunnan tuotteita, niin seurauksena ovat sisäelimien rappeutuminen ja ennenaikainen kuolema.
NiinaH
Member

ViestiKirjoittaja riisi » 07 Loka 2005, 20:59

SIILIN RUOKAVALIO LUONNOSSA ON MONIPUOLINEN. Se syön mielellään paitsi kovakuoriaisia, toukkia, matoja ja etanoita, myös käärmeitä, raatoja, marjoja ja hedelmiä. Tutkijat ovat huomanneet, että siilit syövät toisinaan myös kasvien ituja. <br><a href="http://www2.eduskunta.fi/kerhot/luonto/eurosiili/ravinto.htm" target="_blank" rel="nofollow">http://www2.eduskunta.fi/kerhot/luonto/eurosiili/ravinto.htm</a> <br>tämmösen olen löytänyt. eihän siili kasvissyöjä oo eikä kukaan varmaan sitä ole väittänytkään. sekasyöjä se kylläkin on. meillä ruokavalio on hyönteis- ja lihapitoista, mutta silloin tällöin hedelmiä on tarjolla.
riisi
Member

ViestiKirjoittaja Marjo » 07 Loka 2005, 20:59

Itseäni on askarruttanut sama asia. Itse en syötä kasviksia sillä Tiuhti ei ole niistä koskaa oikein välittänyt. siilithän ovat hyönteissyöjiä, joten en usko että kasvisravinto on välttämätöntä, mutta haluisin tietää voiko liiallisista kasviksista olla haittaa?
Marjo
Member

ViestiKirjoittaja Sirpa » 07 Loka 2005, 21:21

Myöskään meillä ei Tuffelle ole koskaan annettu kasviksia missään muodossa. Hyönteissyöjäeläimenä annamme sille noin 80% ruokavaliosta hyönteisiä, vaikka kalliiksi tuleekin, ja loput 20 % sitten lihaa tai kalaa. Kaksi vuotta on mennyt näin ja hyvässä kunnossa poika on. Kuten Niina H. kirjoitti, saattavat eläimet syödä ihan hyvällä ruokahalulla moniakin sellaisia asioita, jotka eivät lainkaan kuulu niiden ruokavalioon. Toinen asia sitten on, kuinka niiden ruuansulatuselimistölle soveltumaton ravinto vaikuttaa esim. elinikään. <br>Nelivarvaskilpikonnamme on tavattu syömässä hyvällä ruokahalulla popcorneja, ilmapallon kuorta ja sanomalehteä...Sanomattakin on selvää, että moiset "herkut" on välittömästi kaavittu niiden suusta. Halusin vain kertoa tämän siksi, että eläimet eivät todellakaan aina tiedä, mikä on niille hyvästä. Luonnossa eläin ilmeisesti harvoin syö mitään itsellen täysin sopimatonta, mutta vankeudessa on toisin.
Sirpa
Member

ViestiKirjoittaja MiaE » 07 Loka 2005, 23:06

Edelleen..oon miettiny ihan samaa..taitaa jäädä kasvikset pois Lyylinki ravinnosta. Eipä sille oo paljoo annettukaan aiemmin, mutta nekin vähäiset jää pois. Mun nelivarvas ei kyllä ole popsinut mitään kasvista kummempaa =0)
MiaE
Member

ViestiKirjoittaja NiinaH » 07 Loka 2005, 23:35

Lukaisin tuon riisin laittaman eduskunnan eurooppalaista siiliä käsittelevän sivun. Sieltä löytyi tällainen lause: "Tutkijat ovat huomanneet, että siilit syövät toisinaan myös kasvien ituja". Pari kappaletta alas päin sanotaan näin: " On huomattu, että siili syö myös toisinaan hedelmiä ja kasviksia sekä kasvinituja. Se todennäköisesti parantaa suolen toimintaa. Voit kokeilla omenaa, päärynää, banaania" <br> <br>Onko siis huomattu, että siili syö hedelmiä jos niitä sille tarjotaan vai syövätkö ne esim. omenoita ja marjoja luonnossa oma-alotteisesti. Lisäksi kasvien idut ovat aika lailla eri asia kuin omenat, päärynät ja banaanit, joita nyt eurooppalainen siili ei varmastikaan syö luonnostaan. <br> <br>Olen yrittänyt etsiä tieteellisiä julkaisuja Atelerix albiventris hakusanoilla yliopiston kirjaston tietokannasta, mutta toistaiseksi olen löytänyt hyvin niukasti mitään artikkeleita lajista. Googlesta löytyi yksi artikkeli, joka käsitteli valkovatsasiilin ravintoa. Siinä oli kokeiltu miten siili käyttää hyväkseen ravinnon kuituja: kitiiniä (eläinperäinen kuitu) ja kasviperäistä selluloosakuitua. Tulos oli, että siilit hyödyntävät paremmin kitiinikuitua kuin kasvikuitua. Kitiinillä oli myös positiivinen vaikutus rasvojen ja joidenkin hivenaineiden imeytymiseen. Artikkeli löytyy täältä: <br> <br><a href="http://www.nutrition.org/cgi/content/full/128/12/2671S" target="_new" rel="nofollow">http://www.nutrition.org/cgi/content/full/128/12/2671S</a>
NiinaH
Member

ViestiKirjoittaja laululintu » 08 Loka 2005, 11:28

Minä olen elmolle antanut ruokavalionani yleensä kerralla: kissanruokaa (nappuloita), jauhiksia, sirkkoja ja sitten omenaa lisäkis pari palaa, raejuustoa en ole vielä kokeillut, mutta minusta tuntuu että ei hedelmät ole pahasta kuten kissa joka on lihansyöjä ihan perusteellisesti niin niillä on kehittynyt suolisto jo niin että ne kestävät hedelmiäkin, kuten monissa kissaruoissa on porkkanaraastetta yms. niin en kyllä uskoisi että hedelmät olisivat siilille vaarallisia kuhan niitä ei käytä pelkkänä ravintona!
laululintu
Member

ViestiKirjoittaja MiaE » 08 Loka 2005, 11:31

Mä en nyt silleen ota kantaa että onko ne vihannekset hyviä vai pahoja..mutta kissa on kyllä ollu kotieläimenä himppasen kauemmin kuin siili. Joten kissalla on ollu huomattavasti enemmän aikaa kehittää sitä suolistoaan vihanneksiin ja hedelmiin sopivaksi..=0)
MiaE
Member

ViestiKirjoittaja Kikke » 08 Loka 2005, 12:12

Aaa, mun lemppariaihe ruokavalio :D <br> <br>Minä olen tutkinut samaa asiaa, tosin vasta suhteellisen vähän aikaa. Seuraavanlaisen tiedon olen löytänyt ja tämä samainen asia tuntuu toistuvan monella nettisivulla: <br><i>"The hedgehog is an omnivore which means it eats both plants and animals. Although the hedgie eats insects it will eat mice, frogs, small birds, worms, caterpillars, slugs, and toads, as well as plants and fruits. It can also eat small snakes and it has a great liking for eggs. It will eat eggs from the nests of birds."</i> <br>Kertoisin kyllä miltä nettisivulta esimerkiksi tämä on, mutta en ole ottanut sivua ylös (olen vain kopioinut tekstiä Wordille ja tallentanut omia tutkimuksia varten), mutta sen muistan, että kyseessä oli jonkunlainen afrikan eläinten suojeluyhdistys (teksti oli tietysti pidempi ja sinä puhuttiin tosiaan yksinomaan afrikkalaisesta kääpiösiilistä). En usko, että asiaa toistettaisiin niin monella sivulla ellei se olisi totta. <br> <br>Meillä kasviksia syötetään vähän, mutta niitä kuitenkin syötetään. Noin kerran/pari viikossa saavat otukset kuppiinsa jonkunlaista sosetta, oli siinä sitten porkkanaa/mustikkaa tai mitä vain. Kovin "vahvoja" kasviksia en siileille syötä ollenkaan. Tämän hetken tietojen perusteella en siis lähtisi poistamaan kasviksia kokonaan siilin ruokavaliosta.
Kikke
Member

ViestiKirjoittaja Tarja T ja Siiri » 08 Loka 2005, 13:59

Meille tuo siilien "kasvissyöntipuoli" on alusta alkaen ollut jotenkin niin selviö, etten viitsi sitä tässä enää sen enempää perustella. <br> <br>Meillä siileille tarjotaan kasvikunnan tuotteista mm. porkkanaa, omenaa, päärynää, banaania, sharonhedelmää, viinirypäleitä, vesimelonia, kiinankaalia, salaatinlehteä, ituja, versoja, orvokinkukkia, mansikoita, mustikoita, maissia, herneitä, maapähkinöitä, pinjansiemeniä jne. Joka päivä ei tietenkään näitä kaikkia anneta vaan vaihdellen muutamaa laatua per päivä. Siilistä riippuen nämä "kasvikset" muodostavat päivittäisestä ruokavaliosta kymmenisen prosenttia. <br>Kaikki kolme tyttöä syövät vaihtelevalla innolla näitä kaikkia. Peppi ahmisi maissia mielin määrin, Siiri taas omenaa, Saagalle menee suurin osa että lurps vain :)
Tarja T ja Siiri
Member

ViestiKirjoittaja laululintu » 08 Loka 2005, 15:52

Meidän elmo rakastaa omenaa, mutta porkkanaraasteesta se ei välitä suuresti... mutta silti annan sille hedelmiä sillon tällöin... :)
laululintu
Member

ViestiKirjoittaja Sirpa » 08 Loka 2005, 21:44

Perun nolona eiliset kirjoitukseni... Tämäpäiväinen tuffareiden esitelmä siilien ravinnosta ei jättänyt sijaa epäilylle. Vihannekset, marjat ja hedelmät kuuluvat siilin ravintoon.
Sirpa
Member

ViestiKirjoittaja Tarja T ja Siiri » 08 Loka 2005, 23:11

Se, että siili luokitellaan hyönteissyöjäksi, varmasti hämää monia. Ihan puhdas hyönteissyöjähän siili ei todellakaan ole vaan pikemminkin sekasyöjä, jonka ravinnosta iso osa koostuu hyönteisistä.
Tarja T ja Siiri
Member

ViestiKirjoittaja NiinaH » 10 Loka 2005, 16:04

Edelleenkin peräänkuulutan tieteellistä tutkimusta aiheesta. Se että useilla nettisivuilla sanotaan samaa, ei välttämättä tarkoita sitä, että asia olisi todellisuudessa niin. Nettisivut ja hoito-ohjeet tahtovat toistaa toinen toisiaan koska ihmiset käyttävät paremman tiedon puutteessa näitä samoja sivuja lähteenään. Raulion kommentti oli kyllä mielenkiintoinen ja ainakin se hälventää jonkin verran omia epäilyjäni kasvisten sopivuudesta. Mutta haluaisin kyllä tietää, mihin hänen tietonsa perustuu: yleisesti hyväksyttyihin ruokintaohjeisiin vai tutkimustuloksiin. Myös sillä on mielestäni merkitystä, millaisia kasviksia siilit luonnossa syövät. Siemeniä, ituja, versoja ja ehkä jotain maahan pudonneita hedelmiä? Täytysi lähteä siitä, millaisessa ympäristössä siilit elävät ja mitä kasveja siellä on tarjolla ravinnoksi. Sokeripitoinen hedelmä ja idut ovat aika erilaista ravintoa.
NiinaH
Member

ViestiKirjoittaja lulu » 10 Loka 2005, 17:14

mulla on nyt 4 siiliä, ja nyt uusin, joka on 3 kuukautta vanha ja se painaa n. 350g. onko se liian laiha?? sillä on aina kuivaruokaa tarjolla ja matojakin se saa joka päivä. se sen nahka on vähän löysää "kylkien" kohdalta. siis ihan vähän silleen että siitä pystyy kahdella sormella "tarttumaan". Muut siilit ovat taas pulskia, muttei liian. painavat n. 490-500g.. laihiksella kyllä vähän kaikki xD
lulu
New member

Seuraava

Paluu Ravinto & ruokinta