Liotetut vai kovat raksut?

Siilien ravintoon ja ruokintaan keskittyvä keskustelufoorumi

Liotetut vai kovat raksut?

ViestiKirjoittaja Mimmi » 10 Marras 2005, 00:28

Siilimme on nyt siis yhden yön meillä ollut eikä yön aikana ruoka kupista kadonnut varmaankaan kuin pari raksua. <br>Tuli vaan mieleen,että olisko hyvä kokeilla veteen liuotettuja raksuja? Jospa se pehmee mössö uppois paremmin?
Mimmi
Member

ViestiKirjoittaja Kikke » 10 Marras 2005, 00:40

Siili ei välttämättä ensimmäisenä/parina ensimmäisenä yönä uudessa kodissa syö hirveästi. <br>Onko sinulla samoja raksuja kuin edellisessäkin kodissa? Ne voivat myös vierastaa uusia raksuja :)
Kikke
Member

ViestiKirjoittaja Mimmi » 10 Marras 2005, 00:51

Niin mä mietin kanssa,että ehkä sitä jännittää,eikä se syö. Mut on kuulemma muutenkin aika nirso. Saatiin raksuja aika paljon mukaan. <br>Mutta onko jollakin tapana liottaa raksuja (meidän koiralle liotetaan aina)?
Mimmi
Member

ViestiKirjoittaja Kikke » 10 Marras 2005, 01:04

Raksuissa on siilin hampaillekin vähän tekemistä, joten jos siili vain niitä syö ilman liottamista niin aina parempi :) <br>Näin meillä, miten muualla, sitä en tiedä.
Kikke
Member

ViestiKirjoittaja MiaE » 10 Marras 2005, 08:15

Joo ja märät raksut haisee..jök! Ainakin Lyyliltä löyty vesikupista yks päivä raksu, niin tuntu että sen kupin koko lähiympäristö haisi.
MiaE
Member

ViestiKirjoittaja maarit » 10 Marras 2005, 14:00

Meillä on siilineiti Elsa, joka ei koskaan ole syönyt kovia muroja. Aikoinaan kun olin hätää kärsimässä syömättömyyden kanssa, kokeilin liotettuja raksuja, ja ne maistuivat heti. Toinen siilimme Ellen syö kovia raksuja. Molemmat syövät vielä erimerkkisiä, että yksilöitä ovat..., pikku nirsoilijat:)
maarit
Member

ViestiKirjoittaja maija » 10 Marras 2005, 14:14

ramsekselle maistuu molemmat.välillä liotan itse niitä jos näyttää siltä ettei vesi kippoon ole koskettu ja välillä se kylvää niitä raksujaan vesikippoon ja aamulla ne on sieltä syöty.mutta voisi kuvitella että kovat raksut pitää hampaat kunnossa.
maija
Member

ViestiKirjoittaja Memma » 10 Marras 2005, 15:25

Olen tästä kirjoittanut jo monesti aiemminkin, mutta kirjoitanpa taas kerran. Eläinlääkäri on minulle sanonut, että raksut saattavat ehkäistä hammaskiveä, mutta siilille riittää tähän tarkoitukseen paljon kitiiniä sisältävät hyönteisetkin, esim. jättikset ja sirkat. Näin ollen siilille ei ole välttämätöntä tuputtaa raksuja, mutta oireena jostain sairaudesta äkillinen raksujen syömisen lopettaminen on tietenkin vakavasti otettava asia.
Memma
Member

ViestiKirjoittaja Mimmi » 10 Marras 2005, 18:26

okei, no mä kokeilen vähän noita raksuja liottaa josko maistuis paremmin. <br> <br>Näyttäis viime yönä muutama raksu kadonneen. Ainakin niitä on ihmetelty kun löyty pari lattialta. <br>Eilen siili söi vajaa 20 jauhomatoa. Kanaan,mustikoihin ja toisiin raksuihin (joista se kuulemma tykkää) ei ole koskenut. Onko ihan ok? <br>Tällä hetkellä ei siis ole muita kun jauhomatoja tarjolla,aattelin kimppatilaukseen osallistua. Mutta edellisessä kodissaan söi myös ötököistä lähinnä jauhiksia. <br> <br>Kun nyt on ruoka-aiheinen keskustelu,niin kysympä samalla:kun kaupasta ostin pari soseruokaa,joita aattelin täksi yöksi laittaa,kysyn vaan ovatko ok: <br>eli toinen on Nestlen luomu porkkanasose (tää taitaakin olla ihan yleinen siilien keskuudessa) <br>Mutta entäs kun ostin Hipp-merkkistä "kasviksia soseena" (luomua sekin). En ole ennen tollaseen sosemerkkiin törmännyt, mutta toisaalta ei vauvanruokaosastolla ole vähään aikaan käytykään :) On siis maidoton ja gluteiiniton, sisältää porkkanaa, vettä, perunaa,kukkakaalia, hernettä ja maissiöljyä. Rasvaa 1,3 g/100g.
Mimmi
Member

ViestiKirjoittaja miia » 10 Marras 2005, 18:38

nuo kovat raksut on siilin hamppaitten kannalta parempia. tekee hyvää purukalustolle sekä estää hammaskiven muodostusta. mie en liota raksuja ja ei nuo mun neidit kyllä liotettuina niitä syökkään.
miia
Member

ViestiKirjoittaja Kitty » 19 Marras 2005, 21:16

juu märät raksut haisee ja parempi että siilille ei liota raksuja :)
Kitty
Member

ViestiKirjoittaja Aurinkoinen » 20 Marras 2005, 15:13

luomu porkkanasose on hyvä juttu, mutta toi peruna ja kukkakaali saattaa kovettaa mahaa. Luulisin ainakin näin. Itse syötän mein siilulle mangososetta ja omemapäärynäsosetta. Ei syö sitä jos se ei ole jonkun muun ruoan päällä, esim. kanapalan. <br>Meillä lioteltiin raksuja vaan ekan kuukauden aikana kun Manta oli meillä kun sen vatsa ei kestäny kuivia raksuja.
Aurinkoinen
Member

ViestiKirjoittaja Mimmi » 20 Marras 2005, 16:01

Kyllä se meidän siili on pikkuhiljaa alkanut popsia ihan sellaisenaan raksuja :)välillä kuuluu armoton rouskutus. <br>Noita soseita (mitä siis ylempänä mainitsin) olen yrittänyt vähän syöttää,muttei uppoa. Välillä olen muutaman jauhomadon dipannut soseeseen, ja silloinkin siili miettii pitkään,että haukatakko vaiko ei (kyllä se sit lopulta haukkaa).
Mimmi
Member

ViestiKirjoittaja Kitty » 11 Helmi 2006, 20:16

Minä ajattelisin tänään kokeilla Wilmalle liottaa raksuja kokeeksi vaan tässä.Katsotaan nyt mitä neiti tuumaa,olen laittanut nuo kuivat raksut sen eteen kippoon mutta se ei syö :) Kyllähän sen ymmärtää että kello on vasta niin vähän joskus yhdeksän maissa :P
Kitty
Member

ViestiKirjoittaja _Julia_ » 15 Helmi 2006, 20:25

Minäkin olen kokeillut tota raksujen liottamista, mutta enää en kokeile! Seuraavana päivänä koko talo haisi ja Muskotti ei muutenkaan halunnut niitä syödä. Yök! Ajatuskin siitä hajusta kuvottaa.
_Julia_
Member

Seuraava

Paluu Ravinto & ruokinta